Jaha, Det börjar ju dra ihop sig till eldningssäsong. 
Håller på att bygga nytt och ska nu ge mig på värmesystemet.
Jag har golvvärme och kommer installera en Viadrus 10 snart.
Har ni gjutit upp golvet med en sula så att pannan kommer upp lite eller låter ni pannan stå direkt på golvet?
Är i valet o kvalet om jag ska göra detta. Det känns som en liten klack skulle göra det lite lättare att hålla rent runt pannan också.
Schiedel eller NSP skorsten?
Jag har nästan nio meter skorsten så drag lär jag väl få även om jag kör med 150 pipa?
Har fått offert på en DM36 från Schiedel och NSP safeblock 390x390. Det skiljer 4000 i kostnad till NSP's fördel.
Har ni några bra tips?
Anders
Håller på att bygga nytt och ska nu ge mig på värmesystemet.
Jag har golvvärme och kommer installera en Viadrus 10 snart.
Har ni gjutit upp golvet med en sula så att pannan kommer upp lite eller låter ni pannan stå direkt på golvet?
Är i valet o kvalet om jag ska göra detta. Det känns som en liten klack skulle göra det lite lättare att hålla rent runt pannan också.
Schiedel eller NSP skorsten?
Jag har nästan nio meter skorsten så drag lär jag väl få även om jag kör med 150 pipa?
Har fått offert på en DM36 från Schiedel och NSP safeblock 390x390. Det skiljer 4000 i kostnad till NSP's fördel.
Har ni några bra tips?
Anders
Kommer att gjuta upp min ungefär 30 cm .
Sedan får jag hjälp av några kompisar som tävlar
i Strongman att lyfta upp järnklumpen .
400+ kilo lyfter man inte själv på plats
(om man inte heter Magnus Samuelsson förstås)
Sedan får jag hjälp av några kompisar som tävlar
i Strongman att lyfta upp järnklumpen .
400+ kilo lyfter man inte själv på plats
(om man inte heter Magnus Samuelsson förstås)
prova en annan panna, om du inte har et litet, energisnålt hus, er mitt råd. Har hatt min 10d et par år og nå skall den ut! Man måste springa till pannrumet stup i kvarten og det blir fort sju åtta ilegg för att få upp tempen på en 3000 liters acktank. En liten klack er oavsett bra.
Bygg ett benstativ istället för att gjuta så får du ett utrymme till en asklåda,
Och när det gäller skorsten, kolla in Scheidel rondo, jag köpte min från
Nordic fire i Säffle. Tror jag gav 11000:- för en 160mmm x 6,9m inkl krona och frakt från Säffle till Varberg, det fanns ingen på närmre håll som kunde konkurera med det priset.
Lycka till!
Och när det gäller skorsten, kolla in Scheidel rondo, jag köpte min från
Nordic fire i Säffle. Tror jag gav 11000:- för en 160mmm x 6,9m inkl krona och frakt från Säffle till Varberg, det fanns ingen på närmre håll som kunde konkurera med det priset.
Lycka till!
Många bra tips.
Jag ska nog överväga att gjuta upp sockeln lite högre då. Jag har fortfarande inte packat upp pannan helt så jag har inte koll på var inkopplingarna ska ske men det löser sig.
Jag tänkte lyfta pannan i mellanbjälklaget innan det blir färdigt.
Om jag fördelar vikten över några balkar måste det ju funka med ett lyftblock
Om jag förstår det hela rätt så har ni alltså ställt ner pannan i framkant på sockeln så att man kan ha ett tråg precis utanför askluckan för att raka ner askan rätt i ett tråg?
Någon som har ett foto på detta? Eller för all det på någon lösning där ni är förbannade för att ni tänkte rätt men det blev fel?
Jag vill gärna ha en murad skorsten, därav isokern eller NSP. Litar inte riktigt på stålpipan. Vet inte varför men så känns det.
Vad gäller valet av panna så får jag väl bara hoppas att alla tips i tråden för viadrusägare kommer att hjälpa mig. Jag kände som någon i den tråden sa att det känns bättre med gjutjärn än keramik. Sent ska syndaren vakna :x. Det är ju bara o köpa en ny om det inte funkar?
Vi har levt med en CTC kökspanna i tio år o där har jag varit tvungen att lägga i tre/fyra pinnar var 45:e minut under tre timmars tid för att fylla upp 750 liters ackumulator så att springa är inte något större nytt problem.
Har totalt närmre 4000 liter vatten så jag kanske får elda länge d^_^b men det är ju så himla kul o elda så det ska nog bli bra.
Laddomat 21 lär det bli. Förmodligen med ett 5030 laddpaket till slavtankarna också.
När jag har lyckats o rita in allt som jag vill ha på någon vettig bild så får jag lägga upp bilden här för ytterligare kommentarer.
Tack så länge för alla bra ideer o påhitt.
Anders
Jag ska nog överväga att gjuta upp sockeln lite högre då. Jag har fortfarande inte packat upp pannan helt så jag har inte koll på var inkopplingarna ska ske men det löser sig.
Jag tänkte lyfta pannan i mellanbjälklaget innan det blir färdigt.
Om jag fördelar vikten över några balkar måste det ju funka med ett lyftblock
Om jag förstår det hela rätt så har ni alltså ställt ner pannan i framkant på sockeln så att man kan ha ett tråg precis utanför askluckan för att raka ner askan rätt i ett tråg?
Någon som har ett foto på detta? Eller för all det på någon lösning där ni är förbannade för att ni tänkte rätt men det blev fel?
Jag vill gärna ha en murad skorsten, därav isokern eller NSP. Litar inte riktigt på stålpipan. Vet inte varför men så känns det.
Vad gäller valet av panna så får jag väl bara hoppas att alla tips i tråden för viadrusägare kommer att hjälpa mig. Jag kände som någon i den tråden sa att det känns bättre med gjutjärn än keramik. Sent ska syndaren vakna :x. Det är ju bara o köpa en ny om det inte funkar?
Vi har levt med en CTC kökspanna i tio år o där har jag varit tvungen att lägga i tre/fyra pinnar var 45:e minut under tre timmars tid för att fylla upp 750 liters ackumulator så att springa är inte något större nytt problem.
Har totalt närmre 4000 liter vatten så jag kanske får elda länge d^_^b men det är ju så himla kul o elda så det ska nog bli bra.
Laddomat 21 lär det bli. Förmodligen med ett 5030 laddpaket till slavtankarna också.
När jag har lyckats o rita in allt som jag vill ha på någon vettig bild så får jag lägga upp bilden här för ytterligare kommentarer.
Tack så länge för alla bra ideer o påhitt.
Anders
Skitsnack det är en bra panna om än inte med så stort vedutrymme du kommer med dina tidigare förutsättningar bli kalasnöjd skulle jag tro. Det är ju tändningen som är det dryga ändå tycker jag så när det väl brinner kan man ju hiva in på 2-3 minuter. Fördelen med denna panna är ju att man bara tänder och glömmer det är ingen fläkt eller liknande som behöver slås på "efter en stund".
Det man däremot blir sugen på är en Hefaistos de verkar vara bland det bästa man kan få tag i men priset är ju några gånger högre också.
Turbulatorer & mycket flås så är du i princip hemma
Gjort på en pisskvart 
Jag ställde min på LECA-block med en plåt emellan, tror att plåten är ett måste annars blir det bara smulor av blocken då pannan är rätt tung. Lade ena lagret på tvären och sen längsgående över det. Vanligt mur/putsbruk användes som ja bruk.
Bilder av min superkomplicerade installation finns i tidigare nämnd tråd.
Det man däremot blir sugen på är en Hefaistos de verkar vara bland det bästa man kan få tag i men priset är ju några gånger högre också.
Turbulatorer & mycket flås så är du i princip hemma
Jag ställde min på LECA-block med en plåt emellan, tror att plåten är ett måste annars blir det bara smulor av blocken då pannan är rätt tung. Lade ena lagret på tvären och sen längsgående över det. Vanligt mur/putsbruk användes som ja bruk.
Bilder av min superkomplicerade installation finns i tidigare nämnd tråd.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det låter perfekt. Jag är ju positiv till pannan i grunden. Enkel konstruktion gillar jag. Det ska inte behövas fläktar o annan skit för att göra en brasa tycker jag. Klart plus.
Ska koppla in rökgastempstyrning på laddomaten. Det saknar jag i min installation idag.
Jaså du börjar snegla mot en modern panna med fläkt o styrningar?
Är det så att du tröttnat på enkelheten? :x
Turbulatorer ska göras när det väl kommer så långt. Absolut.
Lecablock var ju ett bra tips. Det är taget.
Då kan jag ju i princip bygga hur högt som helst. d^_^b. Har 3 m i takhöjd i pannrummet så det är ju lugnt. Bara en fråga om hur högt man kan lyfta pannan. Kanske ska satsa på midjehöjd så man får bra höjd på ilägget av veden?
Får kolla på det lite nogrannare.
Ska koppla in rökgastempstyrning på laddomaten. Det saknar jag i min installation idag.
Jaså du börjar snegla mot en modern panna med fläkt o styrningar?
Turbulatorer ska göras när det väl kommer så långt. Absolut.
Lecablock var ju ett bra tips. Det är taget.
Då kan jag ju i princip bygga hur högt som helst. d^_^b. Har 3 m i takhöjd i pannrummet så det är ju lugnt. Bara en fråga om hur högt man kan lyfta pannan. Kanske ska satsa på midjehöjd så man får bra höjd på ilägget av veden?
Får kolla på det lite nogrannare.
Pannan är jag kalasnöjd med men skulle gärna ha lite mer effekt för att snabbare få upp värmen, 75kW > 40kW helt enkelt 
Större vedmagasin är ju också ett stort plus jag räknade på att jag skulle kunna klara mig med ett inlägg för att värma upp mina tankar 3750liter lagomt och det är då ved börjar bli rejält bekvämt eller vad säger du?
Just höjden blev bra med 2 LECA på varandra, 3 tror jag är max du ska satsa på.
Jag lyfte min med domkraft bara sen pallade jag efter med plankor gick skitsmidigt. Ställ inte domkraften direkt mot pannan bara den kan ju gå genom botten om kraften blir för koncentrerad planka emellan där också.
In i källaren drog jag den på skidor
Större vedmagasin är ju också ett stort plus jag räknade på att jag skulle kunna klara mig med ett inlägg för att värma upp mina tankar 3750liter lagomt och det är då ved börjar bli rejält bekvämt eller vad säger du?
Just höjden blev bra med 2 LECA på varandra, 3 tror jag är max du ska satsa på.
Jag lyfte min med domkraft bara sen pallade jag efter med plankor gick skitsmidigt. Ställ inte domkraften direkt mot pannan bara den kan ju gå genom botten om kraften blir för koncentrerad planka emellan där också.
In i källaren drog jag den på skidor
Redigerat:
Jag är helt med på vad du menar. Jag hoppas att 50 kW räcker till mig.
två leca är ju ca 40 cm. Det talar för. Men kanske ska fundera på att köra på ca 50 cm. Hmmm. Behöver inte välja nu.
Jag är inte så orolig för att lyfta på plats. Det löser sig.
Fick in pannan tidigt in i pannrummet med pallvagn.
Har ca 10 m2 golvyta i pannrummet som bara pannan ska stå i så det är ju gott om plats för att förvara lite ved i också.
Vattentankarna står i ett rum på andra sidan väggen.
Såg någonstans att man inte ska fylla vedlagret ända bak mot bakre plåten. Hur lång bör veden i så fall vara? 75-80 cm hade jag tänkt för jag skulle köpa 3m timmer som jag klyver i fyra bitar var tanken. Är det realistiskt?
Ska bara hitta på någon bra logistik för förvaring.
Det blir inte årets projekt direkt.:x
två leca är ju ca 40 cm. Det talar för. Men kanske ska fundera på att köra på ca 50 cm. Hmmm. Behöver inte välja nu.
Jag är inte så orolig för att lyfta på plats. Det löser sig.
Fick in pannan tidigt in i pannrummet med pallvagn.
Har ca 10 m2 golvyta i pannrummet som bara pannan ska stå i så det är ju gott om plats för att förvara lite ved i också.
Vattentankarna står i ett rum på andra sidan väggen.
Såg någonstans att man inte ska fylla vedlagret ända bak mot bakre plåten. Hur lång bör veden i så fall vara? 75-80 cm hade jag tänkt för jag skulle köpa 3m timmer som jag klyver i fyra bitar var tanken. Är det realistiskt?
Ska bara hitta på någon bra logistik för förvaring.
Det blir inte årets projekt direkt.:x