Åskar
Åskar: [citat] Du har "fel ved" är det ord de kan på svenska..d^_^b Men själva pannkroppen hos Orlan är det inget större fel på.. Skulle gärna vilja komma över en billig Orlan 60..
12 svar · 8,2k läst
E
exerg: Det finns ganska många vattenmantlade p-kaminer idag. 33-60000:- Enklast är att köra den mot en acktank med varmvattenberedning och shunta ut värmen till radiatorerna el fläktkonvektorer.
5 svar · 3,6k läst
N
noone70: [citat] Kanske skulle ha varit tydligare... jag får sämre fart i kaminen när det är LÅG-tryck och bättre när de är högtryck.
4 svar · 3,1k läst
T
thomasx: Kolla bredd på den du har först, så du får rätt storlek.
3 svar · 5,2k läst
niklash
niklash: Beredare förstör siktningen kör med slingor till VV.
1 svar · 1,8k läst
T
tompaah7503: Tack för tipsen! Har gett upp med att elda ved i den. Allting är möjligt men frågan är hur mycket pyssel det kräver. Har endast kaminer som uppvärmningskälla för huset och har redan två stycken som kräver uppmärksamhet, så jag är inte på jakt efter en till som kräver ständig påfyllning och intrikata metoder för att matas, tyvärr. Det måste vara enkelt.. :) Får kika vidare
9 svar · 9,4k läst
·
S
Skumpen: Har eldat havre i 6 år med en Eco Tec AgroLine som har en fotosell som kollar lågan ,köp en sådan och du har inte något problem, en del har kommit över barnsjukdomarna redan.
16 svar · 3,5k läst
·
S
Skumpen: Det är en bra metod att få en uppvärmd luft till eldstaden som inte kyler ned förbränningen , som det blir när man tar uteluften direkt, och dessutom sparar man inneluften om man tar från uppvärmd bostadluft, det ger en bättre verkningsgrad också som är det bästa med den.
5 svar · 4,8k läst
F
fredl: [citat] Sök i forumet, finns tidigare trådar om den.
1 svar · 1,6k läst
J
jussi_76: Tack så mycket för feedback (både kulle och P.R), det är guld värt:-) Kanske lika bra att satsa på ytterligare en 750 liters tank ändå.
6 svar · 3,3k läst
M
Matss: Även här är det bäst att undvika termostater så långt det går. En bivalent shunt är bra om man har både GV och radiatorer eftersom GV en stor del av tiden klarar sig med kallare vatten än radiatorerna. Strypning har du så det räcker i GV-fördelaren. BIV shunt och shuntstyrning ersätter den vanliga GV-shunten
26 svar · 3,4k läst
A
Amatörbyggaren: Smältarn. Jag tror att du känner igen din förälskelse här www.jansc.com.pl och här www.kominki.kielce.com Alfred Jonsson. Det här var precis den information jag sökte, tack nu vet jag lite mer
12 svar · 21,5k läst
X
xdigger: Min far eldade med pellets i en Egor V25 med goda resultat...
4 svar · 3,0k läst
I
Izvek: Är det någon som känner till denna vedprocessor, någon som har en till salu eller känner någon som har en... söker även information som instruktions beskrivning till den eller elchema. :wow:
0 svar · 1,8k läst
I
ichgary: Jag har en Virvelvind med, och det fungerar ju bra. Men om man vill ha filtret helt rent i dammsugaren så måste något mer till.. Jag har funderat lite på avv göra någonslags vattenfälla mellan sammsugaren och Virvelvinden, så att askan fastnar i vattnet påväg in i dammsugaren.. Det har dock inte hamnat på ritbordet än för jag har ju egentligen inget problem av det..
4 svar · 6,4k läst
R
Rozeman: [citat] Ja, det är förbränningsluften som kan ändras.
29 svar · 13,4k läst
·
M
mrlynx: Jag har en backventil i röret där värmen kommer in i växlaren så jag behöver ingen magnetventil. Nu är laddventilen också inkopplad men innan jag kopplar in TVAn skulle jag vilja veta hur ett återvinningskoppel fungerar?
9 svar · 2,2k läst
·
T
tobbe_turbo: hejsan nu var det dags att byta värmesystem så jag har fått tag på en begangnad ctc v35 med acc tankar på 2500 liter och alla de tillbehör men jag har problemet att jag bara har 100 mm insatsslang i skorstenen som är ca 9meter lång pannan vill ha minst 120mm kan det funka ändå eller måste jag sätta dit en rökgasfläkt eller ta bort insatsröret och glidgjuta hade varit tacksam för
0 svar · 951 läst
I
ichgary: du har ökat tempen runt 59 grader på 6 timmar == 35kW Huset har kanske dragit mellan 5-7kW, jag vet inte hur kallt ni har haft det.
1 svar · 1,0k läst
B
Big_J: Den som sitter på fronten på pannan styr vid vilken vattentemp cirkpumpen som laddar acktankarna ska starta, och den som sitter inne under topplåten till vänster styr vid vilken rökgastemp pannan stänger av fläkten när det brunnit ut i pannan. Tror inte riktigt du behöver ha vred #1 på max... Sitter ett överhettningsskydd på manöverpanelen, och detta kan lösa ut om denna termostat
1 svar · 2,0k läst
K
kickassford: har börjat isolera rören i pannrummet. det blev isover från rinkabyrör på varma sidan av laddkopplet, radiatortillopp samt mellan tank och blandningsventil till vv. köpte skum/foam-isolering från biltema mellan tankbotten och laddkoppel och till radiatorreturen funderar nu på om man överhuvudtaget ska isolera kallvattenledningen till vv-slingorna i tanken? det är ungefär 8-10m 22mm
0 svar · 1,8k läst
L
lordmetroid: [citat] Dina uträkningar ser sunda ut om man har en ventilation utan värmåtervinningssaggregat. Med ett värmeåtervinningssaggregat på 85% effektivitet(15% förluster) så blir det då 125*20*0,0003*0,15 = 112,5W Vilket ger en totalsumma på 1800+112,5 = 1912,5W
7 svar · 39,4k läst
M-E
M-E: Eftersom att jag är bekant med en vedpanna från Norrahammars bruk, -vet någon vad den har för verkningsgrad? Den är tillverkad år 1964. Vore kul att veta och kunna jämföra! Tack på förhand!
0 svar · 4,6k läst
P
poitsu: Är ni nöjda med dom? Är px22 något att ha?
0 svar · 3,8k läst
J
johanpelle: Ingen panik. Köp en modern framåtbrinnande brännare på Blocket och sälj sedan bequemen för samma pris. PX22 är ju både hutlöst dyr och gammalmodig med sitt brännarrör som man eldar direkt i utan skyddande roster. Köper du ändå nytt så välj en brännare med uraskning så slipper du askkakor och sånt som hindrar luften och ger dålig förbränning. Din panna har inte skadats av
10 svar · 7,0k läst
I
Initium: Med ny fläkt fra Trebema går pannan nå på full gas :D
43 svar · 14,9k läst
·
Skogsta
Skogsta: Jag tillåter mig ett litet Eureka! Efter gårdagens fixande med shuntautomatiken så matar den nu ut tillgänglig värme jämnt och fint. Sen igår kväll har vi haft ca 20 grader jämn temp inomhus. Dippade till 19 imorse men kom tillbaka så fort jag tände om. Nu börjar vi nå ett läge där även den stora tanken börjar laddas med 70-80-gradigt vatten. Nu har jag driftsläge
21 svar · 5,0k läst
P
pyerdarn: ja då blir de fart i pipan :P
2 svar · 1,3k läst
F
fastmoving?: Bättre att ha större tankar än man kan fylla på ett inlägg. Skulle lätt köra Nibe:n mot minst 2000l, helst större. Har själv en vedex 1000, fyller mina 1250 liter med 1 inlägg utan värmeuttag till huset, 1,6inlägg nu när det är ca -10 ute. Hade inte haft emot att ha 750L till, bara för att...
11 svar · 7,3k läst
R
Rufusson: Jag tackar för svar. Nu har jag tätat locket, och ännu har det inte rykt in. Låt oss hoppas att det inte var svårare än så. Kan nog tänka mig att en genomgång av brännaren är på tiden. Hur ofta bör man serva den? Vingar till slussen alltså... Något mer man ska byta ut regelbundet, som jag ska passa på att skaffa hem och byta samtidigt?
5 svar · 3,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.