Ved, Pellets, Flis
A.Holm: Du ska absolut ha ett galler som släpper ut värmen som är under kåpan...
exerg: De flesta kaminer har konvektionssidor och det är troligt att du klarar dig utan brandvägg.
vedit: Och jo, vissa pumpar har väl en sån där luftningsnippel. Och beroende på hur pumpen sitter så blir väl självurluftningen olika. Jag har också inbillat mig att det blir en värre slitage i pumpen med luft i lagren. Man får liksom en ond spiral. Så var det när jag köpte mitt hus. Nu har jag vridit pumpen så den blir självurluftningande.
Allan1941: Jo jag har samma problem, jag har dessutom en skorstensfläkt som jag skruvar på för fult ändå for jag in RÖK men jag kan minska lite på det om jag öppnar luckan ganska sakta. Som sagt alt det du skriver er OK, det er enbart när man vil fylla på med mera ved man har problemet med EUROFIRE kassettten
solvalla: Intressant att pinnen inte nödvändigtvis behövs. Kanske spelar större roll när keramiken är utsliten och glipan blir bredare.
Lars K: Jag tänder med några mindre vedklabbar, ibland även lite stickor, lite wellpapp och några remsor rivna av en tidning. Kollade termometern för ca 2 veckor sen och gjorde rent den, så den borde visa hyfsat.
Bosse_A: [citat] Det är inte bara av detta skäl som skålen ska sitta dikt an mot keramiken. Tidigare har rökgasen i din panna kunnat smita rakt ut till konvektionsdelen utan att begränsas av skålens öppningar. Numera kommer temperaturen i din panna att öka i skålen och då tänder allt innehåll i rökgaserna istället för att gå till skorstenen i form av rök. //Bosse PS Glöm inte att sätta
Fuktkunnig: Tackar för dessa svar, anledningen till att jag vill ta hålet i sidan är för att kunna sota och ev elda med ved utan att behöva flytta på flismatningen. Så det är bara att göra en ram och rita på, sen kör vi.
Krakuanen: Det finns en uppmurad eldstad i gillestugan, det är väl en lite kakelugnsliknade variant vad jag förstår. Det finns en gigantisk murstock som vetter mot rummen bredvid. Jag har bott i huset i fem år, men är osäker på hur spjällen fungerar. Undrar om någon känner igen typen på bifogad bild, huset är från 1980. Spjället nere till vänster är ju inluft och det två uppe till höger
Netzel: [citat] Har aldrig använt värmaren alls..:) skall dock koppla på en vvx va de lider.. Separat glykolfyllt system. Som helhet funkar systemet lysande tycker jag. I somras eldade jag var 16:e dag.
Micke 142: Sådär , då har man provat elda pellets i en ombyggd vedpanna med keramik som jag gjutit själv. Funkar jättebra,valde sätta brännaren i vedluckan på min ctc v25 fg med orginal gjutjärnsroster fast ombyggd till keramik av mig själv. Ställt in brännaren på 15 kw och rökgaser på 170grader så funkar denna kombination jättebra. kör brännaren mot acc-tankarna så den går ungefär en
farbrordane: Tjena. Har en stoker som jag nu kör flis och spån i. Skulle denna dunka att köra spannmål i också?
Åskar: Jo gasinfrastrukteren har vi ju inte. Men intressant projekt ändå. http://www.woodroll.se/
cagu: [bild] Nå er veksleren klar. Sølv Loddet på gjengedeler i kveld. Litt artig og reparere snøfreseren og jobbe med snøsmelting samme kveld :)
pr95: [h=2]In trimning av atmos 40sfe[/h]Hur gick det fick du det att fungera :confused:
JohannesJohansson: Jag tror du ska strypa på trycksidan av pumpen så det inte blir kavitaion om man ska strypa på stigaren. Jag tror ändå att regleringen inte märker av förändingen tillräckligt snabbt med tanke på svängningarna som du fick. Ströp du mer på sigaren än innan på returen? Har du hunnit mäta om du fått några kalla/Svalare element? När du sänker flödet? Har du testat att stänga av
Andreas_H: Formen på hålen spelar ingen roll bara det är nog luftigt. Första korgen gjorde jag av en plåt med stora fyrkantiga hål. Det var inte mycket plåt i den, och den brann jättebra. Men hålen var lite för stora så pelletsen ville gärna ramla igenom.
charta77: Rökgaskylare? Fyller inte en draglucka en bättre funktion, tex så låter den pannan arbeta i sin takt med fläkten och sänker rökgasen.
Stenolofanders: Min vän från Slovenien tycker att Kungens kurva är ett festligt namn. Hon undrar vem det kan tänkas vara? Åter till ämnet: kolla in VVS-experten, dansk firma, numera i sv ock. Jag valde en Scancore G0-skorsten därifrån när jag uppförde min nya skorsten. Pimpstensbetong i enkelblock. Murade själv, gick inte som en dans men nästan. Betydligt billigare än allt jag hittat: tycker som du
Mattsson86: Låter bra :-) då tar jag o testar hur varmt de blir. Alltid skönt med synpunkter! Tar gärna fler om nån har :-) Tack för svar!
exerg: så länge bitarna står kvar gör de fortfarande sin tjänst,dvs att isolera mot de kalla ytorna för att uppnå den höga förbränningstemperatur som gör att rökgaserna kan sekundärtända ( det som du ser hända när lågorna släpper från veden och hänger ovanför veden) Vermiculitplattorna idag ser lite annorlunda ut och du kan därför inte bara byta en utan du får byta alla. Det går
FRS05: Ska du ha något vettigt för det priset så köp något hyfsat nytt. Vid den här årstiden är det mycket skit ute och de bra sakerna brukar komma framåt vår/sommar när folk byter ut sina värmeanläggningar. Dock går de bra grejerna alltid något otroligt fort så det gäller att man kollar varje dag då. Jag skulle satsat på ovan nämnda pannor, Ulma pannan hade jag tagit i tredjehand
PellePlutten: Ok låter rimligt. kommer att ha en 90graders böj på röret ner till kaminen där jag tänker sätta en sotlucka samt en sotlucka in till schaktet från köket så att sotaren kan se hela konstruktionen, läst att dom vill kunna se in vid besiktningen samt att dom vill kunna mäta temperaturen vid eldning. En till fråga till er, ni verkar vara pålästa i ämnet. kommer att använda den gamla
KnockOnWood: den var väl fin! Har haft något liknande, men i beige emalj, det var en Norsk Jötul eller liknande. Men det som stör intrycket är den hialösa skorstenen. Det finns inte möjligtvis någon liten möjlighet att göra något åt den? Flytta bak den eller så. Den dominerar ju så att den stackars kaminen ser ut som ett litet mushål. Förresten, varför måste skorstenar vara isolerade i
corre: På årsbasis lär de väl behövas iaf en 25-30m3... Jag bränner 3m3 i kaminen varje vinter.
Elkludde: [citat] Man behöver inte göra mer än ta bort rostret i en A 25 a . med en framåtbrännare går lågan mot baffelplåten o in i keramikugnen rekomenderar o inte sätta en uppåtbrinnande i så liten panna som a 25,det är stor skillnad på volym i en 35 a