Hejsan,jag är ny här och har bara läst igenom hälften av biobränsletrådarna än men det verkar finnas massor av kunskap och klokhet på forumet så eftersom jag ska byta panna mm snart kommer jag nog att störa er med en massa frågor framöver.Jag hoppas att ni vill hjälpa till när jag kör fast eller bara funderar fram och tillbaka.Till att börja med skulle jag vilja veta om det är fel att använda rostfritt i acctanken,om det kan orsaka galvaniska störningar och skada något i systemet? Anledningen är att jag har en 1800 liters tank som skulle kunna användas efter lite modifiering.Då behöver jag bara köpa en tank till på ca 1500 liter och därigenom spara lite pengar.Man vill ju hålla igen på pengaflödet om det finns möjligheter.Tackar på förhand för råd eller kommentarer,bara jag kommer igång så blir det nog många frågor och olika funderingar.

Ja det kommer att bli galvaniska spänningar som kommer att orsaka korrosion :(.
Men det går att minimera till ett drägligt minimum, men materialvalet behöver då bli rätt.
Skicka gärna en bild hur du tänker dig installationen så kan vi hjälpa dig med vilka material det bör vara på de olika ställena :)

Har kört med en rostfri tank med beredare tillsammans med två slavtankar i svartstål nu i snart tio år.
Kopparrör mellan dessa.
Har fungerat för mig än så länge iaf...

Jag har för mig att jag läst någonstans att uppvärmt vatten som bara går runt i radiatorsystemet och inte syresätts inte blir lika galvaniskt.Kan det stämma? ,är det bättre att använda koppar i stället för järn i rören mellan tankar och panna? Jag tänkte ha den rostfria tanken som slavtank om det är möjligt

Vet inte hur stor påverkan eller hur liten skillnad det gör att vattnet har mindre syre?
När det gäller rostfritt är det pH-värdet som är intressant och förekomsten av klorider!

Öven temperaturen har stor påverkan, så kallat rostfritt 18/8 stål brukar man rekommendera upp till 60-70 grader, sedan ökar risken för spänningskorrosion vilken är en av de fyra korrosionstyperna som rostfritt inte "fixar"
Bild 002_l.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skickar en bild på hur ett vanligt galvaniserat vattenledningsrör påverkar en panninstallation :eek:

Jag trodde att syret var en stor bov när det gäller vattensystem men det kanske inte har med galvaniska problem att göra.Nu vet jag inte vilket stål det är i tanken men det är någon typ av syrafast stål.Jag ska försöka hitta åt ritningen som troligen ligger på något bra ställe,som vanligt

Om du nu har en fin tank i rostfritt så borde du ju kunna använda den även om det kan finnas risk för problem?
Håller säkert lång tid i alla fall.
Jag har ett rostfritt expansionskärl anslutet utan att jag funderat på materialvalet runt kärlet (tror det är med mässing och koppar och ståldelar blandat omvartannat) Hittills ser jag inga tecken på att det skulle strula (12 år). Men det kanske blir som en tesil snart?

Majgårdarna
På exp kärl brukar man väll sätta en mässings bit mellan svarta rör och det rostfria för att undvika galvaniska problem.
Så gjorde rör krökarna hos mig.

kulle
Andreas_Hansson skrev:
På exp kärl brukar man väll sätta en mässings bit mellan svarta rör och det rostfria för att undvika galvaniska problem.
Så gjorde rör krökarna hos mig.
Ja och även mellan koppar och svarta rör bör man ha mässing.

Aha. Mässing alltså.
Så om TS sätter mässingsdetaljer i tanken är han safe?

Om man skulle ha mässingkopplingar och kopparrör mellan tankar och panna kanske man klarar sig?Det blir ju dyrare än järnrör men sparar man in på tankkostnaden så blir det ju billigare i alla fall.Man försöker ju snåla så mycket som möjligt utan att det blir dumt.Tack för era svar och jag hoppas jag får flera svar ,kommentarer och funderingar på detta ämne.

Staffans2000
Inga problem.
Inget syre. Ingen rost.

Staffan

Majgårdarna
kulle
Galvanisk korrosion är ett elektrokemiskt fenomen. Om två olika metaller kommer i kontakt med varandra och det finns fukt och syre mellan dem så startar en strömkälla. Strömvandringen sker om skillnaden i elektropotential är minst 0,05 Volt. Ju högre potentialskillnaden är ju fortare börjar den oädlaste metallen "rosta", flytta över till den ädlare metallen. Anod går till Katod!

http://www.teokonsult.se/plat/rostfri/plat1200.htm
http://www.teokonsult.se/pdf-filer/Korrosionstabell-2010.pdf

kulle skrev:
Galvanisk korrosion är ett elektrokemiskt fenomen. Om två olika metaller kommer i kontakt med varandra och det finns fukt och syre mellan dem så startar en strömkälla. Strömvandringen sker om skillnaden i elektropotential är minst 0,05 Volt. Ju högre potentialskillnaden är ju fortare börjar den oädlaste metallen "rosta", flytta över till den ädlare metallen. Anod går till Katod!

[länk]
[länk]

Så, eftersom vattnet i ett väleldat vedsystem är så urkokt på syre som det kan bli så är risken för problem liten/ingen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.