Håller på med en ganska omfattande lägenhetsrenovering och tänkte passa på att sätta in en kamin.
När jag rev alla gamla tapeter fick jag syn på ett ventilationshål i det som ska bli vardagsrum och efter lite mer efterforskningar under veckan har jag förstått att man kan använda det som skorsten.
Huset är byggt 1946 och många av ventilationskanalerna har eternitrör i sig och då funkar det inte att använda som skorsten sa sotaren som ska komma hit och godkänna alltihop sen. Som tur var hade inte detta någon eternit. Det var det första jag kollade genom att sticka in en kamera med blixt. Detta är en murad kanal och då ska det inte vara några problem
Idag började jag med att förstora upp hålet lite så man ska komma åt att jobba sen. Den här väggen är bärande så det är rejäla grejer. Gjorde också lite tester med rök och var uppe på taket (med säkerhetslina) för att se vilket hål det är som gäller. Märke också hur otätt det var eftersom det började ryka lite här och var.
Det finns två tekniker man kan använda. Antingen ett syrafast insatsrör eller så glidgjuter man hela kanalen med ett keramiskt bruk. Jag tänkte använda ett rör, ska förklara mer om det sen.
När jag rev alla gamla tapeter fick jag syn på ett ventilationshål i det som ska bli vardagsrum och efter lite mer efterforskningar under veckan har jag förstått att man kan använda det som skorsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Huset är byggt 1946 och många av ventilationskanalerna har eternitrör i sig och då funkar det inte att använda som skorsten sa sotaren som ska komma hit och godkänna alltihop sen. Som tur var hade inte detta någon eternit. Det var det första jag kollade genom att sticka in en kamera med blixt. Detta är en murad kanal och då ska det inte vara några problem
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Idag började jag med att förstora upp hålet lite så man ska komma åt att jobba sen. Den här väggen är bärande så det är rejäla grejer. Gjorde också lite tester med rök och var uppe på taket (med säkerhetslina) för att se vilket hål det är som gäller. Märke också hur otätt det var eftersom det började ryka lite här och var.
Det finns två tekniker man kan använda. Antingen ett syrafast insatsrör eller så glidgjuter man hela kanalen med ett keramiskt bruk. Jag tänkte använda ett rör, ska förklara mer om det sen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Klicka här för att svara