Jag har en ThermOmatic ERA 10 som jag är nöjd med, men saknar en "kurva" att reglera "max" framtemperatur med mao en utegivare. ERA 10 är gjord för kontinuerlig innetemperatur och skulle nog fungera kanon för detta, jag har moddat den och även lagt till givare för nattsänkning vilket skapar mitt "problem"
Skulle anta att de nyare ThermOmatic EC är bra då dessa går att komplettera med utegivare och kommer med tidur för dag/nattsänkning
)
Skulle anta att de nyare ThermOmatic EC är bra då dessa går att komplettera med utegivare och kommer med tidur för dag/nattsänkning
Medlem
· Jönköpingslän
· 63 inlägg
Jag installerade en termomatic ec home innan vintern och är mycket nöjd. Den finns ju nu med en trådlös innegivare vilket lan vara smidigt om man är lat.
Om du beskriver ditt värmesystem kan du få ett bra svar. inte annars.
Har du radiatorer med termostater på så behöver du en shuntstyrning med utegivare.
Om du olyckligtis saknar termostater på radiatorerna är det tyvärr bästa lösningen att skaffa en shuntstyrning med innegivare.
Trådlöst är det senaste.
Har du radiatorer med termostater på så behöver du en shuntstyrning med utegivare.
Om du olyckligtis saknar termostater på radiatorerna är det tyvärr bästa lösningen att skaffa en shuntstyrning med innegivare.
Trådlöst är det senaste.
Jag har radiatorer med termostater. Dock sitter de flesta fast i fullt öppet läge.johanpelle skrev:Om du beskriver ditt värmesystem kan du få ett bra svar. inte annars.
Har du radiatorer med termostater på så behöver du en shuntstyrning med utegivare.
Om du olyckligtis saknar termostater på radiatorerna är det tyvärr bästa lösningen att skaffa en shuntstyrning med innegivare.
Trådlöst är det senaste.
Då blir det med innegivare.
Tack för alla tips!
Blir det inte både billigare och bättre att fixa till termostatventilerna så att de fungerar.
Har det fastnat i fullt öppet läge är det oftast själva termostaten som slutat fungera.
Har bytt 2 av mina gamla termostater till nya digitala programmerbara termostater från Honeywell.
Kostade omkring 225 styck på prylbordet hos Lidl.
Har det fastnat i fullt öppet läge är det oftast själva termostaten som slutat fungera.
Har bytt 2 av mina gamla termostater till nya digitala programmerbara termostater från Honeywell.
Kostade omkring 225 styck på prylbordet hos Lidl.
Termostatventilerna är ett komplement till en bra shuntreglering, ingen ersättning, shuntstyrningen sätter lämplig framledningstemperatur för att hålla vald inomhustemperatur, medan termostatventilerna på radiatorerna stryper flödet om det blir för varmt i respektive rum(Tex p.g.a. solinstrålning, en braskamin, en folksamling etc). Inomhusgivare är att föredra (Utomhusgivare är överskattat & svårinställt,bara vissa tar hänsyn till sol och vind, även om de finns...) En glasklar fördel med inomhustempstyrd shuntautomatik är att det är väldigt lätt att dra ner börvärdet på innetempen när man åker bort etc...(mycket enklare än att kuta omkring och skruva på alla termostater..)
Har själv innegivare på 1a planet och blandat termostater och vred. På första våningen har jag vred utom i tillbygget som har väldigt stor instrålning av sol och därmed termostat. Övervåningen har jag termostater.
Funkar bra, hade tidigare utegivare och en racklig danfoss styrning det var smäck.
Funkar bra, hade tidigare utegivare och en racklig danfoss styrning det var smäck.
Medlem
· Jönköpingslän
· 63 inlägg
Varför inte ha både och? med Termomatic EC Home finns det två olika lägen med rums och utegivare om man köper till en utegivare.
Klippt från manualen:http://www.termoventiler.se/media/upload/ECHOME_Manual_Web.pdf
"Med Rums- och Utegivare
RUr för reglering i enfamiljshus eller lokal med
enhetligt värmebehov. Högre värmekomfort uppnås
med utegivarstyrd max och minbegränsning.
RUu
för reglering i fl erbostadshus. Utegivarenstyr normalt värmen efter inställd reglerkurva.
Rumsgivaren förhindrar onödiga övertemperaturer.
"
Men som sagt är det viktigt var man sätter innegivaren så dess temperatur att representabel för hela huset.
Skulle vara bra om man kunde välja att ha två givare på systemet så den alltid kör på det lägsta.'
Jag tror du blir nöjd med vad du än väljer för system. Men jag ångrar inte min innegivare. det är bra mycket smidigare och mindre krångel än men fars utegivarsystem.
Klippt från manualen:http://www.termoventiler.se/media/upload/ECHOME_Manual_Web.pdf
"Med Rums- och Utegivare
RUr för reglering i enfamiljshus eller lokal med
enhetligt värmebehov. Högre värmekomfort uppnås
med utegivarstyrd max och minbegränsning.
RUu
för reglering i fl erbostadshus. Utegivarenstyr normalt värmen efter inställd reglerkurva.
Rumsgivaren förhindrar onödiga övertemperaturer.
"
Men som sagt är det viktigt var man sätter innegivaren så dess temperatur att representabel för hela huset.
Skulle vara bra om man kunde välja att ha två givare på systemet så den alltid kör på det lägsta.'
Jag tror du blir nöjd med vad du än väljer för system. Men jag ångrar inte min innegivare. det är bra mycket smidigare och mindre krångel än men fars utegivarsystem.
