3 750 läst ·
16 svar
4k läst
16 svar
Om vedeldning i Expressen
Sida 1 av 2
Här var det ord och inga visor om oss vedeldare... http://www.expressen.se/nyheter/dokument/veden-haller-elden-och-folket-levande/ Är det frågan om en höna av en fjäder?
Jonas Engman, etnolog på Nordiska museet, anser att det "inte är oproblematiskt att det skapas bastioner som står i strid med ideal om jämställdhet och integration".
- Det handlar om ett slags nostalgi över ett svunnet bondesamhälle och det svenska folkhemmet. Vi hyllar föreställningen om ursprungssamhällen som självförsörjande, säger Jonas Engman.
- Grillning, snickra på hus och vedhuggning är manliga scener. De ger oss en känsla av att ha kontroll över den egna tillvaron. Det är områden som stärks och dit kvinnor inte har tillträde.
- Frågan är vem som kan identifiera sig med symbolerna. Det här är nordisk ved, det är grejen. Vi tror att vi vill släppa in alla och bli jämställda, men jag är övertygad om att det finns djupa konservativa värderingar som vi inte vill se, säger han.
Jonas Engman, etnolog på Nordiska museet, anser att det "inte är oproblematiskt att det skapas bastioner som står i strid med ideal om jämställdhet och integration".
- Det handlar om ett slags nostalgi över ett svunnet bondesamhälle och det svenska folkhemmet. Vi hyllar föreställningen om ursprungssamhällen som självförsörjande, säger Jonas Engman.
- Grillning, snickra på hus och vedhuggning är manliga scener. De ger oss en känsla av att ha kontroll över den egna tillvaron. Det är områden som stärks och dit kvinnor inte har tillträde.
- Frågan är vem som kan identifiera sig med symbolerna. Det här är nordisk ved, det är grejen. Vi tror att vi vill släppa in alla och bli jämställda, men jag är övertygad om att det finns djupa konservativa värderingar som vi inte vill se, säger han.
Snacka om att själv sitta på fördomar säger jag. I min familj är det vi båda som kapar och klyver, travar ved, byter blöjor, nattar barnen mm.
Det är en väldigt bra bok dock.
Vad är det för nostalgi och svunnet när man vill vara självförsörjande? Det är väl supermodernt. Är det konservativa personer de som håller på med stadsodling också? Eller de som skaffar en kolonilott?
Det är en väldigt bra bok dock.
Vad är det för nostalgi och svunnet när man vill vara självförsörjande? Det är väl supermodernt. Är det konservativa personer de som håller på med stadsodling också? Eller de som skaffar en kolonilott?
Om du inte själv märkt det pga. allt onödigt jobb med veden så finns det en utbredd nostalgi kring gamla miljöfarliga och hälsofarliga kökspannor, kokskaminer och kokspannor.
Vad eldar du själv i för apparater när du är självförsörjande?
För den som vill vara självförsörjande borde det rimligtvis bli mer tid över för odling och liknande om farfars gamla nostalgiska kokspanna kördes till skrothandlaren och ett modernt miljövänligt värmesystem installerades.
Det är skrämmande vad mycket nostalgisk envishet det finns ute i stugorna kring den här frågan och till skillnad mot i andra länder så blundar myndigheterna.
Vad eldar du själv i för apparater när du är självförsörjande?
För den som vill vara självförsörjande borde det rimligtvis bli mer tid över för odling och liknande om farfars gamla nostalgiska kokspanna kördes till skrothandlaren och ett modernt miljövänligt värmesystem installerades.
Det är skrämmande vad mycket nostalgisk envishet det finns ute i stugorna kring den här frågan och till skillnad mot i andra länder så blundar myndigheterna.
Jag skrev att man vill vara självförsörjande.
Nä jag tycker inte att det finns någon nostalgi kring det här med gamla anläggningar. De flesta jag känner som har växt upp med gamla pannor med extremt dålig verkningsgrad eller utan ack-tankar är de som är mest negativa till vedanläggningar. De som är mest nyfikna och intresserade av ved som jag känner är människor från storstäder alternativt människor som anser att alternativen är för dyra plus att de är fostrade att man skall använda sina resurser, i dessa fallen skog.
Men jag håller med delvis. Klart att det hade varit bättre att man drev fjärrvärme till alla på ett effektivt sätt för medborgarnas bästa. Den har ju hög verkningsgrad. Det är ju trots allt ett av världens kallaste länder som vi lever i. Nu funkar det inte så. I samtliga mina fastigheter har de valt att inte bygga fjärrvärmenätet vid mina hus trots visat intresse. I väldigt många kommuner ligger dessutom priset på fjärrvärme högt samtidigt som elen inte är pålitlig. Det är väl kanske inte så konstigt att folk eldar ...
Nä jag tycker inte att det finns någon nostalgi kring det här med gamla anläggningar. De flesta jag känner som har växt upp med gamla pannor med extremt dålig verkningsgrad eller utan ack-tankar är de som är mest negativa till vedanläggningar. De som är mest nyfikna och intresserade av ved som jag känner är människor från storstäder alternativt människor som anser att alternativen är för dyra plus att de är fostrade att man skall använda sina resurser, i dessa fallen skog.
Men jag håller med delvis. Klart att det hade varit bättre att man drev fjärrvärme till alla på ett effektivt sätt för medborgarnas bästa. Den har ju hög verkningsgrad. Det är ju trots allt ett av världens kallaste länder som vi lever i. Nu funkar det inte så. I samtliga mina fastigheter har de valt att inte bygga fjärrvärmenätet vid mina hus trots visat intresse. I väldigt många kommuner ligger dessutom priset på fjärrvärme högt samtidigt som elen inte är pålitlig. Det är väl kanske inte så konstigt att folk eldar ...
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Här finns en lite vassare analys av Expressenartikeln:
http://www.friatider.se/expressen-bok-om-vedklyvning-rasistisk
Jonas Engman, som beskrivs som "etnolog på Nordiska museet" är alltså
"Universitetslektor vid Institutionen för etnologi religionshistoria och genusvetenskap".
"Det är inte oproblematiskt att det skapas bastioner som står i strid med ideal om jämställdhet och integration, säger Jonas Engman till Expressen"
Sug på den!
Vedhuggning är alltså ej politiskt korrekt för att
"Vedhuggning är ju en utpräglad manlig syssla och vednostalgin går tillbaka till gamla urnordiska seder".
När det är svenskt, eller i det här fallet norskt, och dessutom oftast utförs av män,
är det naturligtvis fel tycks han mena
Någon som minns den här Aftonbladet-kolumnen?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/karinmagnusson/article14688279.ab
PS
Undrar om det inte är bäst att radera den här tråden?
Kan man rapportera sig själv?
http://www.friatider.se/expressen-bok-om-vedklyvning-rasistisk
Jonas Engman, som beskrivs som "etnolog på Nordiska museet" är alltså
"Universitetslektor vid Institutionen för etnologi religionshistoria och genusvetenskap".
"Det är inte oproblematiskt att det skapas bastioner som står i strid med ideal om jämställdhet och integration, säger Jonas Engman till Expressen"
Sug på den!
Vedhuggning är alltså ej politiskt korrekt för att
"Vedhuggning är ju en utpräglad manlig syssla och vednostalgin går tillbaka till gamla urnordiska seder".
När det är svenskt, eller i det här fallet norskt, och dessutom oftast utförs av män,
är det naturligtvis fel tycks han mena
Någon som minns den här Aftonbladet-kolumnen?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/karinmagnusson/article14688279.ab
PS
Undrar om det inte är bäst att radera den här tråden?
Kan man rapportera sig själv?
Man får väl hoppas att artiklar som dessa är skrivna utifrån ett annat syfte än vad texten återger.
Många debattörer som under för lång tid verkar inom ett område tappar med tiden förmågan till ett objektivt synsätt och hamnar inom ett område som kan liknas vid fanatism.
Många debattörer som under för lång tid verkar inom ett område tappar med tiden förmågan till ett objektivt synsätt och hamnar inom ett område som kan liknas vid fanatism.
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Ved är ett bra sätt att avreagera sig på, när den äldre sonen retat den yngre så det nästan rök ur öronen så gick vi ut i skogen, högg ner en Björk med yxa, släpade hem, kapade och han klöv med yxa, sedan var han på ett strålande humör.
Nej jag är ingen vedromantiker utan eldar ström i VP och pellets i pannan.
Men ved värmer flera gånger och är nog ett gott alternativ till gym.
Eld är som skrivet en stor uppfinning tillsammans med hjulet och finns det något så rogivande som att göra upp eld och sitta och titta på den (pannrums TV)(det finns eld på DVD för den som inte har eldstad och TV:n värmer den också.
nä, den där etnologjocken borde nog hålla sig på sitt tjänsterum.
Protte
Nej jag är ingen vedromantiker utan eldar ström i VP och pellets i pannan.
Men ved värmer flera gånger och är nog ett gott alternativ till gym.
Eld är som skrivet en stor uppfinning tillsammans med hjulet och finns det något så rogivande som att göra upp eld och sitta och titta på den (pannrums TV)(det finns eld på DVD för den som inte har eldstad och TV:n värmer den också.
nä, den där etnologjocken borde nog hålla sig på sitt tjänsterum.
Protte
Förstår vad Du menar. Jonas Engman är väl (om man ska vara kritisk, och det är man ju alltid) ytterligare en som aldrig skulle kunna försörja sig själv på sitt arbete.jensaro skrev:
Detta om han var entraprenör och skulle förska sälja sin tjänst på den privata marknaden. Men nu har han ju möjlighet att leva av alla våras skattepengar och då räcker det att rätta politiker och chefer känner tillräckligt tryck från det politiskt korrekta hållet. Genom detta så går det lätt att stryka bort ett par vårdplatser för våra äldre och på så sätt skapa utrymme för en sån som Jonas Engman att förgylla vår vardag.
Men så länge som vi, den stora allmänheten inte säger ifrån så kommer det att förtsätta och utökas.
Oj, då är du en av dom största hotbilderna mot vår tid, en riktig mansgris..Andreas_Hansson skrev:
Jag slår vad om att det är du som skottar snö också medan frun kryper runt och städar upp dom tomma ölburkarna som du slängt framför tv:n.. ;-)
Jag tycker vi känner vårt ansvar här och agerar motvikt (alternativt bekräfter det han säger) mot all pk. Själv har jag gjort upp eld ikväll, medan hustrun stickar på en tröjan och tittar på Bygglov. Å det lär väl resultera i nåt nytt projekt antar jag.jensaro skrev:
