Hej

Vi värmer huset med en kökspanna. Förra året satte vi in en acetats på en knapp kubik. Det fungerar utmärkt - förutom på en punkt. Rörmokaren satte inte in någon rökgaastermometer och vi missade att det behövdes. Nu är pannan där den är, fult synligas i köket och motbyggd på ena sidan av acktanken.

Till höger om pannan finns en sotlucka. Denna blir en aning varm när man eldar men alls inte glödhet. Tror ni en rökgaastermometer kan fungera om man sticker in den här? Har ni något annat förslag? Själva rökröret bak på pannan är alltså inmurat och otillgängligt. ImageUploadedByByggahus.se1362900412.797536.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1362900422.968584.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eftersom pannan är vattenmantlad är det väl ingen idé att montera direkt på pannan? Eller kan det fungera i stolparna under eldstaden?

Tacksam för alla tips!

Jag haft en likadan panna med 500 liter och samma problem med rökgastermostat. Men jag körde i 10 år med en vanlig termostat på utgående vatten i pannan. Det var inte optimalt men tillräckligt bra om man var medveten om nackdelarna. Vid vanlig vintereldning med elementen på så gjorde det kallare returvattnet att termostaten slog av en stund efter man slutat elda. På sommaren fick man stänga manuellt om man fyllt tanken.
Nu har jag en nyare kökspannan och har köpt en rökgastermostat men det blev inte vad jag hoppats på då rökgaserna är så kalla. Inte som det gamla monstret från 1963. Vedförbrukningen minskade dramatiskt.
Men en nödlösning är att sätta i en baffelplåt i eldstaden så att rökgaserna inte går rakt ut. Jag gjorde en på 15 minuter med en plåt och en sort krok den hängde på på fingrarna i bakkant. Den funkade bra i 2 år tills pannan sprang läck pga rost.

Av ren nyfikenhet, vad har du för panna nu?

En Wamsler K158. Och jag har fortfarande en vanlig termostat men bytte känselkroppen i blandventilen från 70 till 60 grader. Så Noran och en vedspis ersattes av den nya som även har ugn.
Men en annan sak med den gamla installationen var att bruket bakom kökspannan var undermåligt. Det bara rasade ned och det blev ett stort hål. Skorsten var i övrigt i bra skick. Måste ha varit fel på murbruket dom använde på 60-talet när pannan sattes in.

Redigerat:
Som en uppföljning om någon anna hittar hit. Det verkar fungera att sätta termostatens känselkropp innanför sotluckan. Det kommer krävas lite intrimmning innan jag har hittat ett läge blir varmt tillräckligt fort, men inte för varmt så termostaten går sönder.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.