F
fastmoving?: Har sett nån gnista ur min skorsten oxå under tiden startbrasan brinner, men ingen gnista lever längre än max en meter från toppen. Känner ingen oro att det ska ta eld i gräset eller så, funkade fint att elda som vanligt förra sommaren. Fläkten i panna din ändrar varvtal då vedluckan öppnas, styrs av microbrytare som sitter vid luckan. Ett test skulle vara att på nått sätt
17 svar · 11,3k läst
Joens
Joens: Det gick inte att citera från en annan tråd in i denna då jag fick göra på detta sättet. Det är alltså fotografen som skrivit detta i min tråd för några år sedan.
12 svar · 5,1k läst
E
exerg: Om pannan sotas av skorstensfejaren så har det automatiskt gjorts brandskyddskontroll men om panna o tankar är vettigt inkopplade eller skicket på utrustningen kan vara bra att få lite hjälp av nån sakkunnig (mao en erfaren vedeldare)
1 svar · 1,5k läst
J
johanpelle: Ny spelar det kanske ingen större roll på en gammal kombipanna och de brukar vara seglivade. Annars ska man inte gå mycket under 70 grader med brännarstarten för att undvika kondensrost i pannan. 68-88 grader är en bra hysteres. Kör du på panntermostaten får du onödigt många starter och större pelletsförbrukning.. En separat termostat eller en modernare brännare som har ställbar
2 svar · 2,1k läst
kulle
kulle: Väldigt bra priser på andra saker oxå , typ Atmos / acktankar
3 svar · 3,4k läst
S
smurfen72: Jag har 2000 liter och det räckte nog närmare en vecka.
18 svar · 9,2k läst
slipperman
slipperman: På min lilla projektdokumentationssite http:/vedeldning.rumtid.se så finns den lösning som jag har kring ved och pellets. Det finns ju olika orsaker till varför man vill kombinera, men i mitt fall så var det från början en "latemans"-backup om det skulle visa sig att det blev alldeles för jobbigt eller om det blev perioder då man inte kunde hantera eldningen utan behövde något mer
8 svar · 2,4k läst
I
Izvek: Jo energikalkylen är väl en lite höftad uträkning. Men jag tror inte den är för hög. Snarare för lågt tilltagen.
6 svar · 1,8k läst
A
anjn: Nej, det är väl mer att det skulle vara lite roligt att se om t.ex. olika slags ved ger någon skillnad, eller om man skulle få ett väldigt dåligt värde kanske skulle kunna reflektera över vad det beror på. t.ex. hur och om en dragbegränsare påverkar resultatet. sedan tycker i vart fall jag att det skulle vara roligt att se om de värden som tillverkarna använder i sin marknadsföring
6 svar · 2,2k läst
J
jostmart: Jag funderar över komplexiteten på rördragningen. Går det få det snyggt (placerat i vardagsrum) och är installationen relativt tyst? Du tycker 500L ACC är för klent? Skulle gärna se någon systemskiss, kanske finns ute på nätet?
12 svar · 4,2k läst
E
etiol: Mycket Fin huggen ved och mycket luft är vad som behövs , man får inte fin elda i en sådan spis ,, det skall både höras och synas ordentligt, att det brinner ,,, risken är annars att du sotar igen kanalerna och dom kommer du inte åt att rensa utan att plocka ned hela spisen igen och börja om,,,,, Eti...
1 svar · 4,1k läst
J
jensaro: Beror på skorsten och placering. Har man utvändig pipa kan man ha luckan ute, har man invändig pipa kan man ju dra uteluft till luckan.
3 svar · 2,1k läst
J
Jannez69: [citat] Hehe, ja snart.. Barnens rumsrenovering har dragit ut på tiden i vinter men snart bara inspackling av golvvärme kvar :) Men den står i pannrummet, gul och grann. Har många kubik torr och fin björkved inne som jag ska "köra in" den med. Hur går det för dig då rca? Bestämt dig ännu? :)
22 svar · 5,6k läst
A
anjn: Jag gissar att det är för att få bort luften från tanktopparna dom ritat det så, utifrån erfarenheterna från mitt system så skulle jag hellre vilja haft expansionskärlet rakt upp från panntoppen för att avlufta laddkretsen och sedan satt en T-koppling och anslutit tanktopparna med lutning mot expansionskärlet och sedan laddat tankarna från sidan. jag har mitt expansionskärl anslutet
4 svar · 1,5k läst
trxer
trxer: Ok då börjar temperaturen ute och bli vår i luften och jag ska försöka och dra ihop lite pinaler för att koppla om. Få se då om jag har gjort min läxa och räknat rätt. Få se om ni andra som orkar kan se efter så min mattematik stämmer. 4500 liter accumulerad 95 grader i tankarna som jag kan nyttja ner till 35 grader kanske = tempdiff = 60 grader 4500 (liter) x1,16 (w/l) = 5220W x 60
30 svar · 7,9k läst
·
cagu
cagu: Hva er innvendig dimensjon på kanalen ? 12x24 ? Cm
2 svar · 2,2k läst
·
haavard
haavard: Den blir nog torrare, men torr blir den inte. Läs i boken "Ved" så fattar du varför. Det står på sidorna 41/42 (åtminstone i norska utgåvan).
4 svar · 11,6k läst
E
exerg: De gör samma nytta.Stänger till rökgången i öppna spisar då de inte eldas.Det är dessa man brukar såga bort då man installerar insatskaminer för att få värmeekonomi i spisarna. Vindspjället öppnar/stänger du med en stång som hänger ini eldstaden på den öppna spisen. Vridspjället har ett vred som sticker ut på sidan av spiskupan.
1 svar · 3,9k läst
I
Izvek: Fick höra talas om en vedklyv som heter Maxklyv, någon som har en sådan eller bara vet info om den? :wow:
0 svar · 2,2k läst
B
BMW fahrer: Hur gick det? Sitter själv med att försöka finna en seriös firma. Hade 2st kvar i morse (2013-03-21), av kanske ett dussin kontaktade från början. Skickade kompletterande frågor och fick ett svar som diskvallificerade den ena firman på stående fot med råge! Se'n ringde jag ARN - å det visade sig att firman figurerat hos dem ett antal gånger under >20 års tid, så de är ju i vart
1 svar · 2,3k läst
G
Greven1982: Försöker få liv i tråden. Trillat hur sammanfogar du rören? Du menar väl inte att du ska stå uppe på vinden och svetsa ;)
8 svar · 6,6k läst
I
Izvek: Kollade vad stihlsågen med största batteriet kosta. Å då hamnar man på 10000kr ....... så blir nog inge batteri såg än. Men möjligen när alla mina bensinsågar är slut på så.
8 svar · 5,2k läst
kulle
kulle: [citat] Ja det är väl där mässing kommer in i bilden
19 svar · 3,6k läst
·
A
albinh: Som en uppföljning om någon anna hittar hit. Det verkar fungera att sätta termostatens känselkropp innanför sotluckan. Det kommer krävas lite intrimmning innan jag har hittat ett läge blir varmt tillräckligt fort, men inte för varmt så termostaten går sönder.
4 svar · 4,9k läst
·
R
roke: [citat] Det beror på hur bra drag du har i pannan (alltså utan fläkt) I praktiken handlar det om hur hög och effektiv skorsten du har.
17 svar · 5,1k läst
·
cagu
cagu: Jeg dusjer på 45 grader i topptemp. Oppvarming av boligen fungerer ned til ca 28 grader. Ved så lav temp ligger naturlig nok mange gulvsløyfer åpene.
10 svar · 1,6k läst
L
LaT: @johanpelle "Framledningstemperatuen spelar ingen roll om det inte rör sig om värmepump." tala om att generalisera!!!
21 svar · 21,5k läst
·
A
Arnarn: Hei, Vi holder på å renovere et tømmerhus fra 1905 i Norge. Vi måtte skifte gulvbjelker og gulv i første etasje og la da inn vannbåren gulvvarme. Vi ser nå på ulike varmekilder og vurderer en vattenmantlad vedovn. Ovnen skal stå i et rom på ca 35 kvm som er kombindert kjøkken og spisestue. Vi er derfor på utkikke etter en ovn som gir mest varme til vannet og mindre til luften. Jeg har
0 svar · 2,5k läst
thomas33
thomas33: Jag förstår att såna som Jonas Engman måste presentera en och annan artikel, för att visa sitt berättigande att inneha sin post och få ut den lön han har. I brist på idéer kommer ett och annat blindskott, som säkert ger några politiker stöd, men retar upp stora delar av befolkningen.
16 svar · 3,8k läst
Adolf
Adolf: Kanon! Tack för hjälpen👍!
2 svar · 2,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.