Ved, Pellets, Flis
JonasVbg: Börja om från början! Skorstenen slits precis som kaminen och du kommer inte att bli nöjd när du fått dit en fin kamin. Med all sannolikhet blir det massor av jobb också och kanske blir det inte ens godkänt av sotaren. Vi har en gammal, liten kamin som satt i huset vi köpte 2011. Jag monterade en fläkt uppe i taket (ca 30 cm diameter med benställ för att stå på t ex ett bord) och
johan5588: Vad bra :) då jag ska testa att sänka panntermostaten 10-15 grader framåt våren, jag tror det är bättre alternativ än att strypa shunten och elementen. Någon kunnig har sagt åt mig att shunten ska stå delvis öppen och inte sänkas för lågt, rätt eller fel? (jag har igen shuntautomatik)
Majgårdarna: Drog på 70mm matta på hälften av mina tankar och det blev stor skillnad. Mätte 21 grader på ytan med ir-pickan före isolering. 17 grader efter.
Mattsson86: Gav upp instruktionsboken o sänkte primärluften rejält o fick till en sån fin glödbädd så de likna ingenting :-) sen fyllde jag pannan o de brann med en fin blåaktig låga hela tiden dock med en rökgastemp på max 170 grader. De borde väl duga? När jag eldar pellets har jag rgt på 120 grader
mekkarn: Jag tänkte ha det i en tältbastu jag försöker bygga. Jag vet det är en galen ide:) Däför vill jag ha röret rakt upp för jag tror det blir enklast. och gör att värmen stannar lite längre i bastun. Och farligt om nån går förbi bastun och bränner sig på röret som ligger utenför. Iden är väl klar och löst. förutom dukmaterial, det finns brandsäker pvc att köpa men den går
anjn: Jag köpte en schidel per meter och ersatte en gammal modulskorsten som var av pimpstensbetong då den blev för tung för nya kaminen, och det var inga problem att göra själv, eftersom du har själva genomföringen redan och ev. schakt klart redan så skulle jag vilja påstå att bytet gör du lätt på en helg själv. det jag fick erfara är att dom flesta leverantörer av skorstenar är
Krilleman: Jag gillar också termoventiler och deras kundservice, men det jag inte kan förstå är varför det ska mailas hela tiden? Ring ett samtal, beskriv ditt problem och du har svar direkt. Man undviker många missförstånd på det sättet Enkelt är oftast bäst!
lillie: Vad bra att du stoppar slinga i acktanken för tvättning etc. precis det som jag saknar. - Vad gäller laddningen för både ack- o tekniktank så är det uppe och nere på mantelytan som räcker (DN32 eller 40 kanske). - Kulverten så T:ar du vid acktankens laddrör och sen till tekniktankens laddrör. - Radiatorkretsen vid tekniktanken T:ar du på laddrören och använder du bivalent shunt så
lillie: I min 500l-tank så har jag två slingor. - Förvärmning DN20 15m. Går in kanske 100-200mm från botten, har liten diameter och bygger ganska mycket i höjd (ca 400mm). - Toppslinga DN20 10m. Går in och ut i toppen, stor diameter och bygger lite i höjd. Har dubbla blandningsventiler och fungerar ypperligt. finns aldrig problem med varmvatten så länge det finns värme i tanken. Blev
ullberg: Sådär har jag gjort sedan jag var runt 10 år och blev lärd den där metoden, själv rullar jag dock på diagonalen, det är definitivt skillnad mot vanligt "knölat" papper. Jag var dock 10 år ett tag efter 1972, och den som lärde mig påstod att metoden kom från finska vinterkriget då det tydligen var brist på ved, men nu vet jag nog var denne fick sin information från... F.ö.
vedit: Jag hänger inte med riktigt hur fuktkvoten kom med i denna diskussion. Man betalar ju för volym och inte vikt. Och man utgår väl från att veden är färsk vid köpet och ska torkas ned mot 20% innan eldning.
JOW: Fota några gånger under byggnationen så kan du påvisa att du uppnåt rätt konstruktion för den brandklass du valt.
burtrask: Efter att ha pratat med sotaren och försäkrings bolaget så började funderingarna gå i riktning mot en Hargassner agrofire. Vad tror ni som eldat med spanmål om en sådan?? http://www.netek.se/flis.pdf
Workingclasshero: Radonfällor är designade på det sättet, en grop med en fläkt i som blåser ut.......
jensaro: Kan bara konstatera att det som i tabellen omnämns som "vattenhalt" kallas nog i svensk folkmun för fukthalt, det är iaf. min erfarenhet. Hur hög är fukthalten med vattenhalt på 63%!? Skitsamma, vattenhalt på 40% vill jag nog kunna elda.
RickeP: [citat] Koppla pumpen och pannan till tankarna via en bivalentshunt, då går inte pumpen alls när du eldar men går in och värmer när du inte eldar. kopplade in det så hos en kompis och det funkar bra. det blir aldrig kallt om man inte orkar elda någon dag.
glenn30: sådär nu höjde jag fläkten lite så nu är det grå/vitt inne i pannan o ryker inte alls mkt
Initium: undertrykk ved lading ? Skumt. Jeg bruker stenge krana som er på toppen av laddomaten, for å TVINGE pumpa til å sende evt. luft til ack tanken. Der samles den og føres til utlufteventilen... det bruker gå fint. Tenkte montere en avlufter til, på laddomatkretsen til sommeren...
knekten: [citat] Japp på en rejäl glödbädd lägger man på nytt ilägg,orkar inte vänta tills det brunnit ut.Visst ryker det lite ur skorsten men det betyder ju bara att det finns liv om röken är någelunda vit..Har funkat fint är nu inne på sjunde säsongen.När ryggen börjar gå av om 40år blir det nog att stoppa i en pellets brännare i panna,ringa o gnälla efter en bulkbil med
PST: Tyvärr har inte tillverkarna av acktankar fattat ens i dag att elpatronerna ska sitta högst upp i tanken när man har ett vedeldningssystem !!! (De tror fortfarande att de bygger en varmvattenberedare)
PST: Ser ut som du skulle fundera på en lösning med laddomat 5030 http://www.termoventiler.se/index.php?sida=produkter&undersida=laddomat&produkt=laddomat_5030 (För att tankarna är på ett annat ställe och på en annan "nivå". Och "slavtankarna" ska då seriekopplas, inte parallellkopplas.). Topparna på tankarna ska inte kopplas ihop heller, sätt avluftare på var och dem separat.
M_Persson: Hej, När jag flyttade in i huset maj -10 så var brännugnen slut i Säätötuli stokern. (ugnen är en fyrkantig låda i plåt där det sitter en insats av gjutjärn i vilken en skruv skruvar in bränsle och luft blåses in genom små hål) Den var sönderbränd upptill och plåten började få på truten. Beställde ny och monterade den, nu 2,5 vintrar senare börjar ugnen (brännkammaren) gå
JohannesJohansson: Länken visade till nyheterna visst. Det var meningen att den skulle visa S4an med pelletstillbehör. http://translate.google.com/translate?hl=en&sl=de&tl=sv&u=http%3A%2F%2Fwww.froeling.com%2Fat%2Fprodukte%2Fpellets-scheitholz.html
psv79: Ok, jag förstår. Vad hade du satsat på beg.marknaden? Eller ska man köpa nytt kanske? Jag tänker att installationskostnaden kommer att bli ganska stor, kanske är dumt att köpa ngt halvbra så jag får gå igenom samma resa igen om 5 år?
Elffors: För torr är ju heller inte bra. Om jag tex lägger en bit torrgran nära primärluftsintaget så övertänder hela rasket garanterat. bättre att lägga nåt svårantändligt där Den blöta röt granen fungerar faktiskt bättre än förväntat. Den ger mer energi till tankarna än den mögliga bland lövveden jag eldat hittills i år. Synd att den är så lång att den lätt kilar fast sig
johanpelle: [citat] Bäst är att ställa in startdosen som den ska vara på en Eurofire. Rekommendationen är 3 dl men man kan nog gå lite under i den pannan. Problemet är inte brännaren utan pannan Baxi Baltic. Så olämplig för pelleteldning att t.o.m. Baxi avråder från pelletseldning i den pannan. Brännbar gas som bildas under tändningen stannar kvar vid brännaren och antänds när glöden i