Hej!
Efter att ha läst många av era fina trådar här så har jag knåpat ihop ett förslag till nytt värmesystem till mitt hus. Men eftersom jag är total novis, så skulle jag uppskatta era tankar om det.
Jag har nu två stycken strömsnäspannan 500L tankar, varav en har solslinga kopplad till 8m2 solpaneler. Då jag har lite plats så ska jag bara komplettera med en 500L till, dvs totalt 1500L. Jag har tänkt att parallellkoppla tankarna, men med möjlighet att stänga av de två slavtankarna var för sig.
Pannan jag tänker mig är en Calmarpannan v33 med uttag för pellets för eventuell framtida inkoppling. I nuvarande systemet finns redan ett 200L expansionkärl samt ett lite mindre kärl.
För varmvatten har jag tänkt mig en TVA (Baxis).
Jag har försökt rita ett så tydligt kopplingsschema jag kan. Är det möjligt att koppla så här? Kan man återanvända laddkretsen så här för radiatorkretsen och TVAn eller bör jag koppla nytt från det övre främre uttaget på acktankarna?
Efter att ha läst många av era fina trådar här så har jag knåpat ihop ett förslag till nytt värmesystem till mitt hus. Men eftersom jag är total novis, så skulle jag uppskatta era tankar om det.
Jag har nu två stycken strömsnäspannan 500L tankar, varav en har solslinga kopplad till 8m2 solpaneler. Då jag har lite plats så ska jag bara komplettera med en 500L till, dvs totalt 1500L. Jag har tänkt att parallellkoppla tankarna, men med möjlighet att stänga av de två slavtankarna var för sig.
Pannan jag tänker mig är en Calmarpannan v33 med uttag för pellets för eventuell framtida inkoppling. I nuvarande systemet finns redan ett 200L expansionkärl samt ett lite mindre kärl.
Jag har försökt rita ett så tydligt kopplingsschema jag kan. Är det möjligt att koppla så här? Kan man återanvända laddkretsen så här för radiatorkretsen och TVAn eller bör jag koppla nytt från det övre främre uttaget på acktankarna?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du har uttag på sidan på acktankarna så är det ju bättre att utnyttja dom. Använd dom i toppen till avluftning, så minskar du risken för luft i systemet.
Jag har anslutningar på fyra höjder i min tank, till den översta och nedersta är tva;n ansluten och till dom två i mitten är radiatorkretsen ansluten. På så vis kan jag spara det varmaste vattnet till tvan, radiatorkretsen behöver ju ofta inte lika varmt vatten.
Jag har anslutningar på fyra höjder i min tank, till den översta och nedersta är tva;n ansluten och till dom två i mitten är radiatorkretsen ansluten. På så vis kan jag spara det varmaste vattnet till tvan, radiatorkretsen behöver ju ofta inte lika varmt vatten.
Jag tycker det ser bra ut.Bertram skrev:Hej!
[bild]
Tror jag skulle gjort lika.
Sen är det ju noga att utforma systemet så att luften kan komma bort.
Tillexempel borde röret till shunten anslutas på undersidan av övre laddröret just för att luften inte ska kunna bubbla upp där.
Just det där med att få bort luften ur systemet på ett bra sätt är viktigt.
Nästan alla driftstörningar och problem beror på luft som ställer till det.
Jag förstår inte expansionen, är det alltså öppet system? Om så är fallet så kan du ju passa på att stoppa in en större tank om du har plats.. du skulle ju klara dig med 100l i expansionsvolym.
Om det är slutet så var väl placeringen av kärlen inte den bästa.
Om det är slutet så var väl placeringen av kärlen inte den bästa.
Håller med. Jag antar att det är öppet system som TS har?ichgary skrev:
I så fall räcker ett kärl som har 5% av totala systemvolymen (1500liter*0.05=75liter expkärl)
Om TS har 200 liter exp plus ett till exp så har han kapacitet för stooora tankar, vilket är bra.
Sen kan man ju ansluta kärlen på olika sätt om man vill. (tillexempel ansluta i botten av systemet så att de hålls kalla)
Kan nog ligga något i det där om att ansluta på sidan av tankarna. Jag har sett båda alternativen ang detta.Nybyggarn skrev:Om du har uttag på sidan på acktankarna så är det ju bättre att utnyttja dom. Använd dom i toppen till avluftning, så minskar du risken för luft i systemet.
Finns de som bättre än jag kan förklara fördelar/nackdelar/skillnader mellan de olika alternativen (topp eller sida)
Men rent principiellt tycker jag TS tänkt rätt (Alltså det där med parallellkopplat och köra uttagen till shunt/vv på laddrören) men det kan kanske vara fördel att koppla på sidan? (avluft, skiktning? mm)
Tack för alla komentarer! Snabba är ni också!
Det är ett öppet system och expansionkärlen sitter redan på plats i den nyvarande installationen (Albin kombipanna med två acktankar). Jag tror att det extra 200L kärlet är nyare och är som ni säger väldigt väl tilltaget. Kanske har jag råd att få en stor tank svetsad på plats någon gång i framtiden. Kärlen sitter för övrigt uppe vid taknocken två våningar upp.
Jag har ändrat ritningen så att uttagen uppe på tankarna är fria för att kunna lufta. Och varma röret till radiatorkretsen går först neråt för att undvika luftansamling.
Med nuvarande system har jag 28mm rör i laddkretsen. Är det tillräckligt eller bör jag plussa på dem? Blir ju en del dyrare då.
Det är ett öppet system och expansionkärlen sitter redan på plats i den nyvarande installationen (Albin kombipanna med två acktankar). Jag tror att det extra 200L kärlet är nyare och är som ni säger väldigt väl tilltaget. Kanske har jag råd att få en stor tank svetsad på plats någon gång i framtiden. Kärlen sitter för övrigt uppe vid taknocken två våningar upp.
Jag har ändrat ritningen så att uttagen uppe på tankarna är fria för att kunna lufta. Och varma röret till radiatorkretsen går först neråt för att undvika luftansamling.
Med nuvarande system har jag 28mm rör i laddkretsen. Är det tillräckligt eller bör jag plussa på dem? Blir ju en del dyrare då.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du bör ha den dn som pannan har som ansl, för stigare, retur samt laddomaten brukar ha R32 som anslutningar. Har själv 28mm ladd ledning till 1200liter funkar på min anläggning, men pannan är från 1994 så den är ju ingen gasell på grönbete direkt.
Glöm inte syreventilen för nödkylning, för nattsömnens skull.
mvh
mvh
Bertram skrev:Tack för alla komentarer! Snabba är ni också!
[bild]
Eller så kanske du kan dra rören så här?
28 kanske räcker. Jag är lite osäker. Jag skulle tro att de räcker. Du kan inte bygga med (lite grövre) stålrör?
Hehe. JAG gillar inte dessa ventiler som dessutom behöver service och underhåll som man kanske måste fundera på om natten, men var och en gör som den själv vill.spekerök skrev:Du bör ha den dn som pannan har som ansl, för stigare, retur samt laddomaten brukar ha R32 som anslutningar. Har själv 28mm ladd ledning till 1200liter funkar på min anläggning, men pannan är från 1994 så den är ju ingen gasell på grönbete direkt.
mvh
(Men vi behöver kanske inte bråka om syrventiler i den här tråden.)
Jag har tänkt mig att koppla in en batteribackup för laddomaten så att värmen kan tas bort från pannan vid strömavbrott, vilket sker då och då här på landet. Jag antar att det är den största faran vid vilken man behöver nödkyla, bara man aktar sig för att lasta in för mycket ved vid fel tillfälle.
Spekerök, bra att du nämnde att laddomatens etcs rördim. Det får jag kolla upp när jag bestämmer mer exakt vilka delar jag ska ha.
Då är det bara att leta delar beställa och koppla in kvar. Tack så mycket för era kommentarer!
Spekerök, bra att du nämnde att laddomatens etcs rördim. Det får jag kolla upp när jag bestämmer mer exakt vilka delar jag ska ha.
Då är det bara att leta delar beställa och koppla in kvar. Tack så mycket för era kommentarer!
Du behöver ingen batteribackup eftersom det blir självcirkulation om strömmen försvinner.Bertram skrev:Jag har tänkt mig att koppla in en batteribackup för laddomaten så att värmen kan tas bort från pannan vid strömavbrott, vilket sker då och då här på landet. Jag antar att det är den största faran vid vilken man behöver nödkyla, bara man aktar sig för att lasta in för mycket ved vid fel tillfälle.
Råkar du lägga in för mycket ved så stänger pannfläkten på sin termostat och skulle det ändå koka så försvinner övertrycket ut i luften eftersom du så klokt har öppet system.
Lycka till. Blir nog bra det där.
Har man ofta längre strömavbrott så kan det va bra med batteribackup för laddomat o cirkulationspump ( och ev. shuntstyrning )så man får varmt i huset.
Annars är det som roke säger, att för säkerheten tror inte jag heller det behövs iom att systemet är öppet.
Annars är det som roke säger, att för säkerheten tror inte jag heller det behövs iom att systemet är öppet.
roke skrev:
Förutsatt att man har fläkt i pannan förstås.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer