Har en fin öppen spis i vardagsrummet. Har letat efter en passande insats till den, men det verkar som att jag antingen måste specialbeställa en insats eller knacka bort ett eller flera skift tegel för att få in en insats.

Vill gärna kunna börja stödelda lite för att kunna höja värmen lite när vi är hemma. Vad tror ni om att ställa in en Laxen i öppna spisen? Jag inser att jag måste plocka bort spjället och mura dit ett rökrör som ansluter till kaminen och ta dit sotaren för besiktning.

En insats kostar mellan 10 000 och 20 000 och en laxen under 2000, kanske är ett alternativ till jag hittar rätt insats?

Jag har sett ett foto på en Laxen i en öppen spis. Det fungerar säkert, men lite underligt ser det ut. Ett annat alternativ är att elda i öppna spisen tills du hittar rätt insats. Det går åt mycket ved, men vist kan man värma med en öppen spis. Ju bättre provisorium desto större är risken att man inte kommer sig för med att göra det på riktigt.

Erik

Problemet är väl att eldar jag i öppna spisen drar jag in så mycket kall luft utifrån att verkningsgraden blir väldigt låg.

Jag är kluven. Jag vill ogärna modifiera utseendet på öppna spisen eftersom jag tycker att den är väldigt fin. Får prova att elda någon dag och se hur det går. :)

Den är sotad enligt ordning men tidigare ägaren eldade väldigt sällan.

Det klart att det kommer att fungera. Det enda frågetecknet är väl det estetiska. Men om det inte ser bedrövligt ut så är det ju bara att testa. Skillnaden i pris är ju enorm, du får nog aldrig igen dom pengarna med hjälp av spisinsatsen eventuella bättre verkningsgrad.

Du höjer ju värkningsgraden rejält med en laxen kamin jämfört med att elda rakt av i öppenspisen ! Så givet kommer detta fungera . Sätt ett rör på kaminen så det går en bit upp i skorsten och täta med typ stenull runt så inte all värmen sticker upp i skorsten bara :)

Sedan fins det säkert bättre begg kaminer på blocket med som är större än laxen och som passar i din öppenspis . ;)

Har fått ett pris på 14 000 för en måttanpassad insats från energikassetten. Kommer börja med att ta hit en sotare som får provtrycka då det är många pipor i skorstenen varav flera för ventilation.

Visserligen är funktionen viktigare är utseendet men jag tycker att 14 000 är lite i häftigaste laget jämfört med t.ex Keddy 510 som Coop brukar sälja för 9000. Vill dock ogärna bila bort så mycket som skulle krävas för att få in en Keddy.4f8861e3-9c26-1b27.jpg

Bifogar en bild på hur spisen ser ut.

Var det inte energikassetten som flera här på forumet haft mycket problem med? Att det alltid rykte in och liknande. Är inte helt hundra på att det var den de skrev om, men jag tror det. Jag tycker att du ska kolla upp det innan du köper i alla fall.

Ser ut som en Laxen passar bra där ;)
Sedan effter som du har murstock kan du ju sattsa på en kamin till någonstans i huset för alla pengarna du sparat in ;)

Tyvärr skulle en kamin i källaren vid murstocken vara lite dumt då det är ett litet utrymme bredvid gästtoaletten där frysen och servern står. :)

Har läst både positiva och negativa kommentarer på forumet om energikassetten. Vissa hade en som spelade flöjt och andra hade inte det problemet.

Leker med tanken på att ta hit en murare som får säga sitt. Det kanske inte alls skulle se konstiga ut (eller vara särskilt mycket jobb) att mura in en gjutjärnskassett.

Eldstaden är ju bra som den är ju igentligen d^_^b
Allt som fattas är bara en tvådelad viklucka som på typ kakelugn med spjäll på . ;)
Tänk om det gick att få dit det :cool:

Borde inte en plåtslagare eller smed kunna fixa det komplett med karm bara att mura i ??

Jag skulle tänka mig för innan jag satte luckor framför en öppen spis. Den skulle tveklöst bli effektivare, men därmed skulle även teglet bli mycket varmare. Det finns en risk att spisen inte skulle tåla värmen. Det är tråkigt om spisen vittrar sönder efter ett par år och ännu tråkigare om man får en eldsvåda.

Erik

Ja man får ju se till att det är i ordning allt ! Men vist klarar teglet värmen . Kakelugnar är ju fulla i tegel de håller ju 50-100 år ;)
En kakelugns eldstad ser ju lika ut fast lite mindre bara . Sen får man väll elda med förstånd . Man bör kanske höra med sotarn först :)

Det finns olika kvaliteter av tegel. Det är högre krav på tegel till en sluten eldstad än en öppen. Jag säger inte att det kommer att bli problem, för det vet jag inte. Jag säger att det kan bli problem. Jag känner en som har en rörspis utan luckor. En hantverkare som hjälpte honom att få den i användbart skick avrådde från att sätta luckor i den då den inte var avsedd att ha det från början. Ofta är öppna spisar inte murade av eldfast tegel. På kakelugnar brukar det ofta vara eldfast närmast elden.

Erik

Det är ett alternativ vi har undersökt. Enligt sotaren som var här så är det eldfast tegel i hela kammaren. Dock är det inte helt enkelt att få tag i luckor som passar. Vi pratade med en kakelugnsmakare som kunde ordna det. Han förordade dock en insats, det är lätt att få för varmt annars med risk för att glaset spricker. Sedan går man miste om konvektionen som uppstår i en kassett eller i min "laxen-ide". Får se vad ekonomin tillåter i höst. Den lätt begagnade laxen jag hittade på blocket för 500:- hann tyvärr bli såld. :(

För några år sedan fick man en ny laxen på ÖB för ca 700 kr .
Nog ska det gå att finna en sådan ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.