Är det ingen som försökt sig på att räknaut verkningsgraden på sitt ved/ flis system , för att se hur det stämmer i verkligheten mot papperet.

Har du den data som behövs? Du behöver någon årsloggning av ditt hus förbrukning, typ flödes och temperaturmätning/differens (in/ut), förbrukad mängd bränsle samt värmevärdet på bränslet (som kan bero såväl på finhetsgrad, torrhet, träslag osv.).

Det krävs en del för att få en korrekt beräkning.

Nä jag har väl bara årsförbrukning och hur mycket huset förbrukar. Borde väl räcka eller? Sedan exakta energi värde i bränslet får man ta någon generelt mått. Lika så energibesiktningens husförukning kalkyl är ju inte så exakt heller. Men man borde ju ska kunna få ut en fingervisning på om det går onödigt mycket bränsle eller om man ligger inom ramen för acceptabelt

Redigerat:
I grova drag: Dividera energin som huset förbrukar med energin som du stoppar in i pannan ~ E hus / (massa eller volym flis x värmevärde flis) = ?

Exempelvis:

30000 kWh förbrukning
Värmevärde uppskattat 1000 kWh/m3
Förbrukning 55 m3

30000/(55x1000) = 54%

Det man får fram så blir alltså någon form av anläggningens totala verksamhetsgrad (om man vill komplicera det hela kan man självklart försöka bryta ut olika typer av förluster, pannan, överföringssystem osv, men det är kanske ointressant).

Ja enligt den uträkningsmetoden ligger min anläggning på 90% å d har jag svårt att tro hahaha.

Uppskattningen i värmevärde är mycket starkt beroende på torrhetsgraden. Vet du ung. hur torrt ditt bränsle är? http://www.bioenergiportalen.se/?p=2045

Har du bara en energibesiktningskalkyl som ingång till förbrukningen så är det säkert ganska mycket "wiggleroom" i den också.

• Gilla
rein85viss
  • Laddar…
Jo energikalkylen är väl en lite höftad uträkning. Men jag tror inte den är för hög. Snarare för lågt tilltagen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.