Hej!

Innan jul hade vi en firma hemma hos oss som glidgjöt 2 kanaler i vår skorsten. Vi har nu monterat 1 murspis och en mindre gjutjärnskamin i dessa kanaler. I förra veckan var sotaren hemma hos oss och provtryckte kanalerna, med minst sagt dåligt resultat!

Bägge kanalerna läckte till intilliggande kanaler samt en kanal även ut i vinden. Inge roligt alls! Har kontaktat firman som ska komma tillbaka och "åtgärda" felen. Men en del problem finns.

Enligt sotaren så är det troligt att det är fallna stenar en bit ned i skorstenen (ej videofilmat). Dett går så vitt jag vet inte att ordna med glidgjutning? Detta sade sotaren redan vid besiktning av kanalerna och firman meddelades detta, men det sa detta inte var fallet och gjöt ändå! Vi litade naturligtvis på hantverkarna och antog att de visste vad de höll på med!

Dessutom så sitter det som sagt en murspis i en av kanalerna. Alltså ca 450 kg limmade betongblock som går sönder om man försöker plocka itu dom. Hur ska de lösa detta? Kan man glidgjuta igen eller dra rör med en spis monterad? Inte så vitt jag vet!

Är otroligt irriterad just nu! Om någon har några tips eller har varit i liknande situation så skriv gärna några rader!

Martin

Hur gick det?

Sitter själv med att försöka finna en seriös firma. Hade 2st kvar i morse (2013-03-21), av kanske ett dussin kontaktade från början. Skickade kompletterande frågor och fick ett svar som diskvallificerade den ena firman på stående fot med råge!
Se'n ringde jag ARN - å det visade sig att firman figurerat hos dem ett antal gånger under >20 års tid, så de är ju i vart fall konsekventa...
:D

Jo... jag har även ställt fråga om precis exakt det du råkade ut för... "å hur gör vi om det går på tok"... Känslig fråga tydligen...
När man reparerar trasiga saker, så brukar "naturen" ha en benägenhet att spela en lite spratt (=oväntade händelser som leder till mer arbete och högre kostnader)...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.