P
putte82: Jag tänkte köpa en draglucka när jag köpte pannan med det rann ut i sanden. Sedan har pannan fungerat så bra utan att jag inte tänkt på det. Nu skall jag dock beställa en Tigex 50. Om motståndet är högre genom fläktmotorn och lilla spjället innanför så borde ju luften gå genom dragluckan istället. Då löses problemet med nedkyld panna. Om jag sedan kopplar dragluckan till
3 svar · 2,2k läst
·
B
bockara: Tack för era svar. Tycker nödströmsanläggningen http://www.legoelektronik.se/index.php/nodstromspaket/nodstromsanlaggningar.html som pr95 skickade verkade intressant sen är det väl liknande som andra förslagit. Det känns som ett rimligt pris med något sånt, vill att det ska gå in automatiskt när strömmen bryter. Hur länge klarar ett bilbatteri av att driva fläkt till pannan och
9 svar · 7,1k läst
GK100
GK100: Helt klart kulle, det ska man givetvis testa först om det inte är gjort redan.
16 svar · 9,0k läst
·
I
Initium: grovt sett er det så. Gråor er svært, svært lett.
10 svar · 6,3k läst
·
kysan
kysan: Samma klinker framför kakelugnarna
18 svar · 30,8k läst
·
B
BobLewis: Hej på dig V35eldarvän! Min keramik från -06 håller även den ihop fortfarande. Det som troligtvis kommer gå sönder först är de luftkanalerna som går genom keramiken och mynnar ut under den fyrkantiga gjutjärnsbiten som ligger försänkt i keramiken. Min keramik har redan spruckit i det området men håller sig ändå på plats. När det börjar lossna bitar där är det nog dags för
1 svar · 2,8k läst
FemTummar
FemTummar: Du vet inte om samma produkt finns som spray? Skulle förenkla installationen en god del... Edit: Det hann visst komma in ett svar till medan jag skrev ovanstående.
4 svar · 2,3k läst
F
fastmoving?: Jepp, lika bra att ta tillvara på allt... Har en liten varmvatten beredare i huset så en skvätt varmvatten har jag alltid. Och min koppling förlänger ju tiden tills nästa eldning med en liten stund om inte annat... ;)
10 svar · 5,3k läst
R
rca1959: Jodå:D
49 svar · 14,3k läst
K
kickassford: Det kan inte vara så att den drar vattnet genom pannan istället för från tankarna eftersom du skriver att det funkar när du eldar? Prova att stänga laddomatens unionventiler.
31 svar · 4,2k läst
·
K
kickassford: Tog in 15kbm rätt fuktig ved i källaren i höstas, det hann inte torka tillräckligt under sommaren. Hygrometern visade 80% så stängde igen rummet, brassade på med värme och ställde in en stor oscilerande golvfläkt samt avfuktare. Tog några veckor men nu är veden snustorr.
11 svar · 5,6k läst
M
MR PG: Det var nog den jag menar ja.
6 svar · 5,3k läst
S
Skalman: Tråden är gammal, tror inte trådskaparen behöver fler svar längre. Men jag skriver ändå. Andra kan vara intresserade. Jag tror nämligen inte det var sotbrand. Eftersom det rök och "brann" i imkanalen så tror jag följande hände. En kraftig gnista, en glödande vedbit, följde med röken upp. Sedan ramlade den ner när draget in orkade hålla upp den och på nedvägen hamnade den i
28 svar · 12,1k läst
S
syndikate: Har nu ett problem att de rycker in när luckan öppnas o de beror inte på under tryck för har en frisklufts ventil som går ifrån källaren o provade med att öppna fönstret men gav inge resultat så nu tänkte jag montera fläkt på kaminen för att få upp temp fort o då borde draget bli bättre så tänkte nu om någon annan expremiterat med detta??? alla tips kan vara intressanta :) Mvh
0 svar · 1,2k läst
D
Davestha: thx..ska kolla när jag kommer hem!:D
2 svar · 1,2k läst
R
rca1959: Med farten som mahogny i Panama:D
5 svar · 985 läst
M
mfstyle: Då känner jag mig lugn. Har inte haft tid att åka runt och och se om andra har det likadant på sina. Tackar för svaren. Skönt att inte behöva bygga om huven!
5 svar · 1,6k läst
R
rca1959: Grattis:)
12 svar · 2,0k läst
·
H
HillePille: Tyvärr stämmer uttrycket bimbo en aning i detta inlägget... Hade pillat på nån knapp till laddomaten. Så det är fixat. Jag har -13 nu och eldar 2ggr om dagen. Har ca 25-30 grader i tankarna efter 12 timmar. Men då har jag 40 grader i elementen.... Kanske är bättre att öppna alla tankar? Men borde det inte ta en evighet att värma 2500 liter?? Har avstängnings ventiler på alla tankar
2 svar · 2,0k läst
Stenolofanders
Stenolofanders: Att "växla ned" pipan med klenare rör låter som en nödlösning att ta till om skorstenen är otät. Jag skulle undvika det. Om ni inte har någon modern installerad ventilationsanläggning så sker ventilationen enligt gammal sed genom skorstenspipan. Det kan ju bli för bra om vintern om det saknas möjligheter att täppa till insugen i eldstäderna. Äldre eldstäder, kakelugnar, rörspisar
3 svar · 2,0k läst
cagu
cagu: Skeptisk, jeg varmer 4 m3 med 12 m2. Solfangere sommerstid. Dekker tappevan til 4 voksene fra tidlig mai til sent september. Lagret 4000 kw/h i 2012 husk elkolb i 500 l tanken. Tror ikke kona blir glad når det er tomt for varmtvann.
27 svar · 4,5k läst
Kalle Johanson
Kalle Johanson: Det verkar rimligt.
19 svar · 12,7k läst
P
Patrik79: Tack det va precis den kalkylen ja sökte,,, stort tack Anders
3 svar · 1,4k läst
pipewelder
pipewelder: Hur blev det, köpte du från Tyskland? Fungerar den bra?
3 svar · 2,7k läst
Elffors
Elffors: Tar inte en 2m3 på 2.1m x 0.67m x 1.7m ta mindre plats en 4 små termosar?
17 svar · 6,0k läst
·
P
Patrik79: ja håller med stödelda under vintern men har fjärrvärmen innomhusgivare el utomhus
3 svar · 3,6k läst
·
Åskar
Åskar: [citat] Du ska kolla upp om du kan köpa långved direkt och själv kapa och klyva. Köpa färdigkluvet är lika dyrt som pellets. Har man inte platsen och möjligheten för effektiv vedhantering så har jag i ditt fall fortsatt med pelletsen. Eventuellt bevakat blocket på bättre begagnad panna och pelletsbrännare. En bergvärmeinvestering är ganska kostsamt men populärt och omtyckt av de
1 svar · 1,1k läst
F
Fjelie 17: Då vi bor på en gammal gård där det började med en-fas för lääänge sedan har ett antal elektriker mecklat runt bland elen. I huset börjar det ordna upp sig. Men i stall och lada... här hittar vi fortfarande knepiga kopplingar. De flesta har vi kopplat bort, tror jag. Men här finns 4-ledare med spunnen tråd runt om som har drivit en del tre-fasmotorer. Bla en havrekross avsäkrad med
9 svar · 1,6k läst
bax
bax: Jag har som Drömhus2012, det funkar bra. Det kommer mycket go värme genom gallret.
5 svar · 3,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.