R
rocketlauncher: En combiheat 2010 60kw ger cirka 38-40 kw vid vedeldning enligt tillverkaren. Det kan förklara varför den inte klarar av att ladda tankarna. Pratade även med Atmos och enligt dem så ska en 50 gsx klara av att värma 2 kubik från 40 till 90 grader på ett ilägg.
50 svar · 11,2k läst
L-Bror
L-Bror: Viking vet jag har några med sidoanslutning.
3 svar · 3,5k läst
N
norrbottenstorpet: Sotluckans ram är muras dit (inte gips, det tål ingen kontinuerlig värme om det nu uppstår där?). Oftast är det någon form av fjäderarmar eller liknande som möjliggör en enklare inmurning. När det brunnit färdigt kan du ju finputsa in mot kanterna.
1 svar · 2,3k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: Ser bra ut:thumbup:
1 svar · 1,1k läst
·
J
Jannez69: [citat] Bara skojade ang. avataren :) Nej ingen automattändning på ETA´n. Det tillvalet finns inte ännu. Men pannan i övrigt är i mitt tycke det bästa man kan få i vedpanneväg på svenska marknaden. Den passar mitt hushåll perfekt så automattändning har vi inget större behov av.
40 svar · 6,0k läst
·
N
noone70: www.logger2020.se där finns det länkar till webshoppen
17 svar · 6,5k läst
R
rca1959: Happy New Year på er allihopa!!! [bild]
7 svar · 1,4k läst
·
C
corre: Tänd upp med vanlig ved så du får lite grundtemp i den, sen i med en brikett i taget. Fungerar utmärkt på min Contura 510, så stor skillnad på i4 och 510 är det inte. Jag har så andra sidan alltid fläkten på när jag eldar lite kraftigare, så avkylningen finns där.
10 svar · 8,2k läst
S
spiskrok: Nu har jag eldat sedan kl 15, panntemperaturen ligher på 45°. Kan man ta varmvatten både från bvp och pannan samtidigt?
7 svar · 1,7k läst
E
exerg: 1440 är den äldre versionen av 1442. den nyare har ett bättre förbränningssystem.
4 svar · 9,9k läst
P
pyerdarn: vi kan byta panna ist så får du en nibe city vx :P
4 svar · 3,4k läst
M
Mav: Det finns inga onödiga frågor, det gäller att vrida och vända på allt.. Den blir märkbart bättre när den är nysotad, dock fortfarande klen.När jag pratar om rökgastemp på över 300 grader då kör jag förugen hårt för att ladda upp actanken. Nu kör jag på så låg effekt jag kan för att hålla tanken varm och undvika fyrhållning. Pannan har varit kallställd 1,5 år innan vi
5 svar · 3,1k läst
·
B
burtrask: När du ser denna brännare vad har du för komentar? http://www.youtube.com/watch?v=d5baqujDFDU samt hur fel tycker du denna är om man vill elda havre? http://www.cichewicz.com/files/1378621280/DSC00228%20[1024x768].JPG Tacksam för allt vad du skrivit och önskar dig ett riktigt gott 2013 //Burträskarn
8 svar · 3,2k läst
·
V
Vedfyrer: Takk, da er sannsynligvis 1 og 2 i orden. Skal sjekke bypassventilen om den har satt seg fast eller er i låst posisjon i morgen.:)
2 svar · 1,9k läst
P
putte82: Spaken klibbade fast så jag öppnade primären någon millimeter. Ytterst lite pulserande och betydligt mer blålåga. Finns det något likt en dragregulator fast som går på rökgasen?
16 svar · 4,9k läst
Åskar
Åskar: Kolla med Andreas här på forumet. Han har en tråd om ny keramik han köpt. Kanske samma gjutkille kan hjälpa dig?
6 svar · 7,8k läst
·
GK100
GK100: [citat] Har du en mätning av O2 eller CO2 via tex en lambdasond kan du göra ganska bra uppskattningar på de förlusterna. Men även utan kan man med en rimligt bra förbränning sätta den till ca: 5-6% per 100 C i difftemp mellan luften in och ut. Vid orealistiskt bra förhållanden kan man närma sig 3% teoretiskt och i dåliga pannor lätt >10-15% detta tillsammans med de i såna fall ofta
7 svar · 2,4k läst
Mikael_L
Mikael_L: Jag tycker ju alltid själv det är trevligt med återkoppling, så jag tar mig själv i kragen här och lyfter en gammal tråd och berättar hur det blev. Som redan sagts så satt jag till sist ner ett 4 meter långt 75mm PP avloppsrör och gjöt plattan. Sen blev det en Handöl 32 kamin. [bild] I installationsanvisningen till denna angavs att röret för tilluft måste vara 100mm om röret är
13 svar · 5,4k läst
M
Mattsson86: Riktigt nice. Blir ju klockrent o få en översikt över huset. Då vet jag redan när jag är på jobbet om jag måste hem o böka med pelletsbrännaren som har stannat :-)
27 svar · 9,8k läst
·
ErikC304
ErikC304: Borde ju gå betydligt snabbare att värma pannan med shunten nervriden till noll, men pannan är å andra sidan en stor klumpeduns i jämförelse med resten av värmeystemet, så kanhända det fåtalet graders uppvärmning inte ger mätbar tidsskillnad. En ganska säker "mätmetod" borde vara vrida ner till noll och vänta nån timme eller så. I vinterkyla borde rimligen elementen ganska fort
5 svar · 3,9k läst
·
N
Nilsson73: Om du vill ha förslag på ytterligare en pump kan du kolla på en som heter WITA DELTA HE 35-25 180 alt 55-25 180 säljs av en firma i Sverige, kommer inte ihåg vilken. Sök på nätet. Går även att köpa hos Kotly.com, billigare förstås!
6 svar · 7,7k läst
Semiproffset
Semiproffset: Solpanelerna har jag redan så det behöver inte betala sig =) För mig ligger nog nivån mellan en lagom elräkning med minimalt med jobb. Bära Pelletssäckar hör inte till min favoritsyssla... Däremot skulle jag vilja byta ut oljebrännaren som sitter i pannan idag mot en pellets och gärna en som sköter mycket själv. Några fler billiga varianter som skulle fungera förutom S1? Gärna med
14 svar · 4,7k läst
L
LaT: Att underhållsvärma tanken vid ~30C kostar nästan inget eftersom då talar vi bara isolerförluster (1-2kWh/dag eller däromkring) ifrån tanken. Det som åtgår in i värmesystemet och är beroende av utetemp & vald inomhustemp är en annan sak. Personligen så har jag satt min elpatron så att den håller HÖGRE temp än den maxtemp jag behöver till värmesystemet (välisolerat nybyggt hus
17 svar · 17,3k läst
Elffors
Elffors: Varför inte? Det kommer ju in en massa regn o snö i onödan när du inte eldar. Iofs inget jätte problem om du eldar ofta men helt i onödan.
3 svar · 5,7k läst
R
rca1959: [citat] Det var riktigt billigt! Lägre än Glocalnet och ÖB:D
15 svar · 5,5k läst
S
stice: Jag har en CTC 1100 Family och har de senaste 9 åren kört med pelletsbrännaren KMP PX21. Jag bytte tändelement var och varannan månad tills jag köpte en annorlunda variant än den vanliga "doppvärmarformade" till en vit variant i keramik för ca 2000:- Det var 2,5 år sedan och den har inte stannat sedan dess. Jag har inte bytt några delar i brännaren utan den har funkat mkt bra, trots
13 svar · 10,1k läst
K
krilon: Ett tips till er som råkar ut för sprucken keramikskål: Min undre keramik sprack för drygt ett år sedan (2 år gammal Atmos) och det blev snabbt en rätt bred spricka (>5mm) som förstörde förbränningen. Keramiken såg i övrigt bra ut. Jag försökte läsa mig till på nätet om det var värt att reparera, men fick inte någon klar bild. Jag ringde till Atmos och de sa att jag kunde
0 svar · 8,0k läst
Elffors
Elffors: [citat] Ok! Min atmos viska är inte böjbar. Det var därför jag undrade.
26 svar · 7,6k läst
V
Vante: Mura igen hålet så är du inte styrd vid val av kamin, (topp eller bakansluten).
1 svar · 2,7k läst
L
Lillkorpen: [citat] Arbetar på att flytta ut i ett nytt externt pannrum och tänker låta den gamla Albin-trotjänaren från mitten av sjuttio-talet sitta kvar för att nu och då elda en panna och hjälpa ventilationen under de fuktigare perioderna. [citat] Det sitter en hyfsad ackumulatortank och laddpaket samt att det blir en sekundär värmekälla. Vilket gör att jag inte riktigt söker de där lägsta
2 svar · 2,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.