Ja man kan ju tycka de. Han sa iaf inget om de men man kan ju hoppas att han iaf ställt in trycket...

Sent from my GT-I9100 using Byggahus

kulle
Mattsson86 skrev:
Ja man kan ju tycka de. Han sa iaf inget om de men man kan ju hoppas att han iaf ställt in trycket...

Ja men det mesta i din beskrivning av problemen tyder på att du har för högt förtryck i kärlet.

De låter ju bra då är de ju lätt fixat iaf. Ska bara få tag i en mätare som får plats under :-)

kulle
En sån där vore ju perfekt! Borde finnas på mekonomen. Ska kika imorrn!

Har fått tag i en pryl nu o mäta trycket med men den visade bara från 1 bar o uppåt men nu ligger jag under 1 bar iaf. Efter de så fick jag fylla på vatten tills manometern på tryckkärlet visade 0,5 bar för att få vatten till översta radiatorn. Då var tanktoppen ca. 40 grader. Ganska snabbt efter att jag började elda så steg manometern till 0,9 bar och nu har den legat stabilt på 1 bar då är halva tanken 80 grader. Är detta mer normalt eller hur borde manometern bete sig?

kulle
Nja... Du måste först o främst se till o ha rätt förtryck, sen fyller du på systemet så du får samma värde på manometern som du har förtryck i kärlet, gå runt o kolla så du inte har luft i radiatorerna, behöver du lufta så får ha koll på om du behöver fylla på mer vatten efterhand.
På mitt system har jag 0.7 i förtryck , när systemet är kallt dvs 30gr står manometern på 0.7 , när jag sen eldar så har jag 1.1 på manometern när tanken är 80 gr och 1.4 när tanken är nästan 100 gr.
Rätt förtryck får du om du tar 0.3 + 0.1 för varje meter upp till översta radiatorn.

Redigerat:
Okej får försöka mäta lite noggrannare. Men de funkar fint nu. Laddomaten är tyst o fin genom hela laddningen :-)

Kanon, eldade du utan tempgivaren eller hur gjorde du?

Nej den får varken jag eller rörkrökarn ur, muttern sitter där den sitter. Tips på de? :-) de vart tyst efter att jag fick i mer vatten i systemet. Jag fick känslan av att laddröret mellan panna o tank blev tomt mellan eldningarna, därav plaskandet :-)

Den kan sitta utav bara helvete, sist fick jag ta STORA rörtången;) men är plaskandet borta så kan du ju köra på nu bara och kolla ditt förtryck klokt så ska nog allt funka:)

Haha ja fy fan :-) ja jag fick ju tips om en vinklad ventilförlängare, ska fixa en sån sen kan jag mäta lite mer seriöst.

Som sagt de funkar kalas nu och stort tack till alla för hjälpen!

Nu återstår bara rörisolering o shuntautomatik sen blir de altanbygge till våren!

Hallå igen! Har börjat elda lite ved i pannan nu. Funkar bra men när jag gör en rejäl startbrasa så får jag ingen fin glödbädd som man vill ha. De är som att allt bara brinner upp. Vad kan de bero på?

Dessutom får jag inte upp rökgastempen över 160 grader även fast de brinner som fan i de nedre lagret av veden. I instruktionsboken står de att man ska öka primärluften för att höja rökgastempen, den står på max men de känns som att de är fel väg att gå då pannan tenderar till att övertända... Hur vet man att man har för lite primärluft?

Mycket nu men jag är ny på vedeldning i panna o vill gärna få tips :-)

Gav upp instruktionsboken o sänkte primärluften rejält o fick till en sån fin glödbädd så de likna ingenting :-) sen fyllde jag pannan o de brann med en fin blåaktig låga hela tiden dock med en rökgastemp på max 170 grader. De borde väl duga?

När jag eldar pellets har jag rgt på 120 grader

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.