Har införskaffat mej en calmar v33 o sitter inne på en 750 liter acktank med vvb o 2 st tomma 500 liter. Går dessa att använda ihop eller blir de inge bra med olika storlek på tankarna och isf hur ska dessa kopplas? Serie eller paralell?

Jag vet att jag borde ha en tank på 5 m2 men varken ekonomi eller pannrum tillåter de och låna pengar kan jag inte. Så funkar de så här eller är de bättre o byta ut de på 500 liter mot en till på 750?

Tacksam för svar.

jeg har tenkt i samme baner, har planer om å kjøpe etpar brukte 500l å supplere mine 3x750l tanker med. Planen er å løfte de så de flukter øverst, og la bunnen være som den er. Siden de blir dårligere isolert enn 750l tankene, lager jeg kraner, slik at de kan sjaltes ut og inn. Greit med 1000l ekstra kapasitet når det er 25 blå ute...

Jag skulle koppla i serie med möjlighet till att öppna ventiler och därmed få paralellkopplat när man endast eldar för vv på sommaren om du eldar på sommaren.

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Jag har en 500 o en 750liter ack i mitt system, parallellkopplade och det funkar fint, bra skiktning hela tiden.

kulle
fastmoving? skrev:
Jag har en 500 o en 750liter ack i mitt system, parallellkopplade och det funkar fint, bra skiktning hela tiden.
Två tankar går bra med paralell, men har man fler fungerar det bättre med seriekoppling, förutom då sommartid när man inte har värmeuttag till radiatorerna så är det bra att kunna växla över till paralell.

Jag har 3 st tankar parallelkopplade varför skulle det funka sämre än med 2 st ?

Jag har 5st 500 liters acc-tankar parallellkopplade i två stora isolerade "lådor" 3st närma pannan, 2st 2m ifrån de första tankarna sen ett 400 liters exp-kärl på slutet. Anledningen till antalet tankar är lågt i tak i källaren samt att jag fick tag i dem väldigt billigt. Har monterat kran i botten på varje tank för att kunna justera in flödet individuellt. Fungerar hur bra som helst.

Kör också med Calmar V33. Hade jag vetat vad jag vet idag hade jag skaffat större panna samt tankar direkt.

Redigerat:
kulle
smurfen72 skrev:
Jag har 3 st tankar parallelkopplade varför skulle det funka sämre än med 2 st ?
Har du beredare i första tanken ?

Ja beredare i första tanken en 500 liters tank som är paralellkopplad mot 2 st 750 liters tankar.

kulle
smurfen72 skrev:
Ja beredare i första tanken en 500 liters tank som är paralellkopplad mot 2 st 750 liters tankar.
Ok . Min erfarenhet är annars att det är svårt att få över det varma vattnet i beredartanken när man har lite större uttag av vv vissa stunder, med seriekopplat så har man hela tiden det varmaste vattnet i beredartanken.
Men fungerar ditt system bra som det är så finns det ju ingen anledning att ändra :)

Ni som kör seriekopplade tankar. Hur har ni seriekopplat dem?
Anledningen är att jag har två parallellkopplade 500l tankar med en för tillfället trasig varmvattenslinga och jag har köpt på mig två till (en med beredare och en slav).
Jag bara funderar hur jag skall koppla dem.

Jeg elder ikke for vv på sommaren, strømmen er billig i Norge, og det går ikke så mye av den heller.

Usikker hva du mener med serie / paralellkoppel, de 3x750l jeg har idag, er jo paralellkoblede. Mener du jeg skal sette ekstratankene i serie etter disse ?

kulle skrev:
Ok . Min erfarenhet är annars att det är svårt att få över det varma vattnet i beredartanken när man har lite större uttag av vv vissa stunder, med seriekopplat så har man hela tiden det varmaste vattnet i beredartanken.
Men fungerar ditt system bra som det är så finns det ju ingen anledning att ändra :)
Hade helt klart föredragit seriekopplat om jag skulle köpa anläggningen i dag men när jag köpte anläggningen hade jag inte tid att sätta mig in i hur det funkar och rörmockaren hade antagligen dålig koll han också. Har faktiskt ändrat en del har skrotat beredaren och monterat in 25 meter slinga i 500 liters tanken istället samt att den är dockat till en bergvärmepump samt naturligtvis vedpanna så jag kan elda när lusten faller på.

kulle
Initium skrev:
Jeg elder ikke for vv på sommaren, strømmen er billig i Norge, og det går ikke så mye av den heller.

Usikker hva du mener med serie / paralellkoppel, de 3x750l jeg har idag, er jo paralellkoblede. Mener du jeg skal sette ekstratankene i serie etter disse ?
Nej det tycker jag inte du ska göra

kulle
Jag kanske får klargöra lite vad jag menar, om man har beredare i tanken så kan det vara en fördel att koppla så att man kan ha både serie o paralellt ( detta styr man med kranar ) .
Detta gäller om man har 3 tankar eller fler.
Största delen av året kör jag seriekopplat, men sommartid paralellt.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.