575 läst ·
3 svar
575 läst
3 svar
Ny hydrofor, plast eller stål?
Hör lite olika om man ska ha en hydrofor i galvaniserad plåt vs. glasfiberarmerad plast.
Vattnet kommer från borrad brun, så hårt vatten och en smula mangan. Tänker att metall kanske får korrosion pga kalciumhalt. Men många avråder plast utan direkt anledning.
Hårdheten är 8.0 °dH
mangan 0.64mg/l
järn 0.54mg/l
kalcium 46mg/l
Vattnet kommer från borrad brun, så hårt vatten och en smula mangan. Tänker att metall kanske får korrosion pga kalciumhalt. Men många avråder plast utan direkt anledning.
Hårdheten är 8.0 °dH
mangan 0.64mg/l
järn 0.54mg/l
kalcium 46mg/l
Vi har en galvad hydrofor från -74 i sommarstugan men den har även en insida som är klädd med glasfiber. Tror att det är rätt vanligt med moderna hydroforer också... men oavsett så har vi ingen rost på utsidan eller vid genomföringar etc.
Tänker de som avråder att det ska bli smak på vattnet av plasten eller? Jag har svårt att se någon risk för det - i så fall hade de nog försvunnit från marknaden för länge sen.
Tänker de som avråder att det ska bli smak på vattnet av plasten eller? Jag har svårt att se någon risk för det - i så fall hade de nog försvunnit från marknaden för länge sen.
får ta o ringa lite säljare.. märkligt mest att det finns båda sorter.T Testarn skrev:Vi har en galvad hydrofor från -74 i sommarstugan men den har även en insida som är klädd med glasfiber. Tror att det är rätt vanligt med moderna hydroforer också... men oavsett så har vi ingen rost på utsidan eller vid genomföringar etc.
Bästa svaret
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Hydroforer och hydropresser avsedda för dricksvatten är certifierade enligt normer för detta. Det finns många fördelar med att välja komposit framför stål; mycket lägre vikt, ofta billigare, inga komponenter i tanken som kan rosta.
Klicka här för att svara