D
Har läst att avlopp kök ska komma ut från vägg på höjden 50 cm fr golv. Är det centrum på avloppsröret (50mms-rör).

kan/ bör jag sätta väggbockspistolerna för vatten (rir) på samma höjd några cm från utgången avloppsrör?

tusen tack!

står med håltagaren i handen
 
Krilleman
Avloppet till kök ut ur vägg i diskbänksskåpet sätter jag alltid så det blir ca 5cm fritt i underkant från skåpsbotten.

Då får vattenlåset plats ordentligt och man får dit den vattentäta plasten på ett bra sätt.

Beträffande vattnet så är det bara kika på hyr långa slangarna är på blandaren och sätta utgången för vattnet i den höjden. Ballofixerna som du använder i väggbrickan bygger upp några extra centimeter på det.
 
D
Tusen tack Krilleman.

Har ej köpt blandaren ännu. va kan de vara generellt?
 
Krilleman
kör på ca 30-35cm ner från diskbänkens ovankant så bör det lösa sig fint!
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Perfekt, du kör vi!

Plywoodvägg med uttag och nivelleringslaser på stativ under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Lånar en bild från granntråden så du ser vad jag menar rent praktiskt vid installation.
https://www.byggahus.se/forum/threads/vilse-i-vattenlasdjungeln.370861/#post-3641458

Såhär blir det när utloppet i vägg sitter på samma nivå med vattnet, mindre bra.

Hade anslutningen varit i höjd vid min markering hade det var bättre.

VVS-installation med synligt utlopp och slangar i skåp, rosa markering där anslutning bör vara.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D
Klart....nästan iaf
 
  • Nyinstallerad plywoodvägg med uttag och öppningar för installationer, ännu ej färdigställd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Ska skyddsröret (25mm) kapas i liv med bockstödet vid rördragningen ut genom väggen eller kan man göra det sen?

Elektrisk rörkapare redo att skära till ett skyddsrör mot en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D
Jag kanske ska tillägga att boclstödet kommer ligga i liv med gipset (kök)
 
Krilleman
Bockstödets kant ska inte sticka ut utanför gipset.

Skyddsröret kan du med fördel släppa ut 10cm och finkapa det senare!
 
D
Tack Krilleman.

Bockstödet kommer sticka ut 1-2mm, kommer jag få problem? Väggbricka är ej i köpt.
 
Krilleman
D
Kapar jag den där du markerat så är den inte jäms med väggskivan utan där är den 4-5 mm in men jag kanske inte ska ta din markering så exakt?
 
D
Jag kommer förlägga rören öppet i krypgrunden så redan där följer jag inte anvisningarna.

jag har satt upp väggskivan men den går såklart att ta ner om mitt misstag betyder att jag inte kommer kunna montera en vägggenomförinhsbricka och gå till en ballofix.

jag trodde inte 1-2 mm skulle sätta P för detta utan trodde det skulle bli klurigare att bara kapa 1-2 mm från väggbocken.
 
Krilleman
D Derbyboy skrev:
Kapar jag den där du markerat så är den inte jäms med väggskivan utan där är den 4-5 mm in men jag kanske inte ska ta din markering så exakt?
Spåret är en kapanvisning, 4-5mm innanför skivan gör inget.

Är det inte badrum med tätskikt spelar det inte så stor roll.

Men skyddsöret ska kapas 2mm utanför vägg för att en väggbricka ska kunna få plats. Då kan inte bockstödet också sticka ut 2mm.
 
  • Gilla
jakobsbygge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.