Hej! Nu har vattenpumpen gått sönder för andra gången pga åska. Inga proppar går och säkerhetsströmbrytare slår inte av. Pumpen är en SQE 2-85 1.15KW 50/60. Vart köper jag den akut? Och vad gör jag för att det inte ska hända igen?
Tacksam för svar :)

Ingenting annat som går sönder i huset vid åska?

Kunde du se någon skada på förra pumpen, dvs överslag mellan lindning och skyddsjord?

Hur är huset matat, luftledning (blanktråd eller kabel) på landet med få grannar eller nedgrävd ledning i tätort eller nåt däremellan?

Handlar det om pump i en djupborrad brunn?

För att pumpen ska ta skada bör åsköverspänningen komma in på en fas och orsaka överslag i pumpen. Osannolikt, speciellt om inget annat i huset gått sönder.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ingenting annat som går sönder i huset vid åska?

Kunde du se någon skada på förra pumpen, dvs överslag mellan lindning och skyddsjord?

Hur är huset matat, luftledning (blanktråd eller kabel) på landet med få grannar eller nedgrävd ledning i tätort eller nåt däremellan?

Handlar det om pump i en djupborrad brunn?

För att pumpen ska ta skada bör åsköverspänningen komma in på en fas och orsaka överslag i pumpen. Osannolikt, speciellt om inget annat i huset gått sönder.
Hej! Pumpen är 60 meter ner under en jordkällare. Pumpen var sedan hösten 22 då åskan förstörde den förra som också bara var några år gammal. Den pumpen lämnades in för lagning men motorn var förstörd. Det hände också när åskan gick rakt över gården.

B
https://www.bygghemma.se/tradgard-o...jupgrundspump-grundfos-sqe2/p-1821035-1821038

jag hade varit utan vatten i mer en vecka när jag handlade pump på nätet. Tror jag spade 5000kr mot lokala vvs butiken. Tur att jag hade snälla grannar som lät mig ansluta mig med trädgårdsslang till deras pump tillfälligt.

Ring innan du köper är mitt tips, eller köp lokalt.

Denna var utan kabel, men finns att köpa. Vill minnas att man skarvar dem med speciella anslutningar som är vattentäta, så du kan säkert återanvända din gamla kabel.

Jag tror det var något liknande denna (se länk nedan) som elektrikern installerade i min elcentral efter andra åsknedslaget. Dock så grävde de ner luftledningar i området, så vi har inte haft nytta av skyddet. (Hos oss var det elektronik som gick sönder, hifi prylar och tv).

https://www.elbutik.se/product.html...4zDdHUBx9fi-pFsbaA5GZcHjH_htqgfBoCuPUQAvD_BwE

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.