Krilleman Krilleman skrev:
En vanlig tryckskruv PRK "äter sig in i slangen" och går normalt inte att demontera.

[bild]

Glöm då inte heller dagens krav på blå kompressionshylsa som skall installeras.
Kapa är ett måste.
Det var ett rackans tjafs om hylsan och något regelverk, nu är det n sommarstuga med allt är under huset. TS Bry dig inte om det med hylsa och regelverk, Klart överkurs för dig.

Krilleman
J jonaserik skrev:
Det var ett rackans tjafs om hylsan och något regelverk, nu är det n sommarstuga med allt är under huset. TS Bry dig inte om det med hylsa och regelverk, Klart överkurs för dig.
Som vanligt med @jonaserik

"Strunta i vad tillverkaren skriver. Det löser dig endå."

Inom all VVS så gäller det som alltid att läsa på för att göra en korrekt installation. Det är något jag alltid tryckt på och alltid kommer hänvisa till! 👍😊

Hur ska du annars veta som glad hemmapulare vad som är korrekt?

Att ta genvägar inom VVS blir alltid bli "senvägar" när allt kommer till kritan.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
En vanlig tryckskruv PRK "äter sig in i slangen" och går normalt inte att demontera.
Även utan kompressionshylsa som inte var ett måste "förr".

[bild]

Glöm då inte heller dagens krav på blå kompressionshylsa som skall installeras.
Kapa är ett måste.
Ok, tack för svar!

M Marra71 skrev:
Jag tänkte lite som klämringar på kopparrör som också sitter åt, men som ändå kan tas bort och ersättas med nya utan att behöva kapa röret. Det är ju lite bökigare om man måste kapa PN slang och sedan gräva ned ny för att man inte kan få bort tryckskruven.

Den är ju ändå i plast och håller ju inte jättebra om man inte har specialnyckel.

Jag har hittat två bilder som jag bifogar. Jag ska ju byta ut avstängningsventileln, men då vill jag ju samtidigt byta tryckskruvarna som är lite slitna.
Det sitter ju två adapter skruvar mellan slangen och ventilen, så öppna muttern som sitter i ventilen så behöver du inte lossa PRK kopplingen alls.

Dock kan det ibland, om kopplingen suttit länge, vara segt att få PRK kopplingen att rotera runt slangen så öppna då pkastmuttern ett varv, eller två.
Byt ventilen och dra fast pkastmuttern igen.

• Gilla
Marra71
  • Laddar…
Som vanligt med @jonaserik

"Strunta i vad tillverkaren skriver. Det löser dig endå."

Inom all VVS så gäller det som alltid att läsa på för att göra en korrekt installation. Det är något jag alltid tryckt på och alltid kommer hänvisa till! 👍😊

Hur ska du annars veta som glad hemmapulare vad som är korrekt?

Att ta genvägar inom VVS blir alltid bli "senvägar" när allt kommer till kritan.
Men... visst har "nya" pem-slangar tunnare väggtjocklek? Passar då hylsan? Jag har bara monterat äldre när hylsa inte fanns men vill gärna veta inför troligen kommande behov.

Kuslake Kuslake skrev:
Men... visst har "nya" pem-slangar tunnare väggtjocklek? Passar då hylsan? Jag har bara monterat äldre när hylsa inte fanns men vill gärna veta inför troligen kommande behov.
Råkade ut för det nyligen, fick köpa den röda hylsan

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.