21 324 läst ·
33 svar
21k läst
33 svar
Hur illa är det att hälla 10 liter diskvatten i en vägg?
Sida 1 av 3
Jag har gjort bort mig.
Det var stopp i avloppet i köket. Jag fixade det relativt enkelt, men när jag kopplade på rören igen glömde jag att koppla in avloppet till diskmaskinen. I stället lät jag slangen ligga löst under diskbänken.
Jag tänkte inte mer på det utan startade diskmaskinen som vanligt på kvällen.
Av en slump kom jag ut i köket innan den var helt klar och insåg vad jag hade (inte) gjort när jag fick syn på vattenpölen som låg på golvet.
Jag torkade upp allt men insåg ganska snabbt att det bara rörde sig om cirka 2 liter på golvet och att diskmaskinen måste ha pumpat ut betydligt mer än så.
Så resten måste ha runnit ner någon annanstans. Under diskbänken ligger det en plastmatta direkt på råspont med halvstora springor, och plankorna vid avloppsröret var genomblöta. Så min gissning är att mycket av vattnet har åkt ner där.
Så, nu till min fråga: Vad gör jag? Kan jag stoppa huvudet i sanden och hoppas att det torkar upp till sommaren? Eller ska jag bryta upp golvet?
Det är ett trähus från -59 med mycket masonit i väggarna.
Tack!
Det var stopp i avloppet i köket. Jag fixade det relativt enkelt, men när jag kopplade på rören igen glömde jag att koppla in avloppet till diskmaskinen. I stället lät jag slangen ligga löst under diskbänken.
Jag tänkte inte mer på det utan startade diskmaskinen som vanligt på kvällen.
Av en slump kom jag ut i köket innan den var helt klar och insåg vad jag hade (inte) gjort när jag fick syn på vattenpölen som låg på golvet.
Jag torkade upp allt men insåg ganska snabbt att det bara rörde sig om cirka 2 liter på golvet och att diskmaskinen måste ha pumpat ut betydligt mer än så.
Så resten måste ha runnit ner någon annanstans. Under diskbänken ligger det en plastmatta direkt på råspont med halvstora springor, och plankorna vid avloppsröret var genomblöta. Så min gissning är att mycket av vattnet har åkt ner där.
Så, nu till min fråga: Vad gör jag? Kan jag stoppa huvudet i sanden och hoppas att det torkar upp till sommaren? Eller ska jag bryta upp golvet?
Det är ett trähus från -59 med mycket masonit i väggarna.
Tack!
Medlem
· Västernorrland
· 12 028 inlägg
Så länge det är en begränsad mängd så torkar det och det blir ingen mögel av det i dylika hus. Div ytskikt på väggar och annat kan såklart påverkas så det syns i efterhand.
I mitt ex hus som hon ägde en period så frös ett element en vinter när hon inte var hemma. Det var mer än 10 liter som rann ut kan jag säga....stod och skyfflade vatten med en spade nere i vardagsrummet och tog rätt på skiten. Det gjordes inget mer än att byta elementet sen men såklart syntes det i taket att det varit blött........
Ett modernare hus påverkas nog mer om mineralull och dylikt blir blött. Det kan ta lång tid innan det torkar och oftast måste det öppnas upp.
I mitt ex hus som hon ägde en period så frös ett element en vinter när hon inte var hemma. Det var mer än 10 liter som rann ut kan jag säga....stod och skyfflade vatten med en spade nere i vardagsrummet och tog rätt på skiten. Det gjordes inget mer än att byta elementet sen men såklart syntes det i taket att det varit blött........
Ett modernare hus påverkas nog mer om mineralull och dylikt blir blött. Det kan ta lång tid innan det torkar och oftast måste det öppnas upp.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 184 inlägg
Tack för alla svar!
Lite uppdatering; Jag har nu brutit upp delar av golvet under diskbänken. Där var det ett tjockt (20 cm) lager med spån (och även jättegamla batterier, skylt från ASJ, porslin, etc. jag tror ingen varit där de senaste 60 åren). Absolut att jag kunde hitta fuktiga partier i spånet men det var förhållandevis tort.
Jag gjorde även ett hål i källaren där avloppet kom ner men där var det snustort.
Jag ringde även till försäkringsbolaget som skulle skicka ut en firma för att mäta fukten. Så just nu känner jag mig ganska lugn ändå.
Lite uppdatering; Jag har nu brutit upp delar av golvet under diskbänken. Där var det ett tjockt (20 cm) lager med spån (och även jättegamla batterier, skylt från ASJ, porslin, etc. jag tror ingen varit där de senaste 60 åren). Absolut att jag kunde hitta fuktiga partier i spånet men det var förhållandevis tort.
Jag gjorde även ett hål i källaren där avloppet kom ner men där var det snustort.
Jag ringde även till försäkringsbolaget som skulle skicka ut en firma för att mäta fukten. Så just nu känner jag mig ganska lugn ändå.
Redigerat:
Gamla trähus med spånisolerng är väldigt förlåtande när det gäller vattenläckage.
När jag 1985 byggde om ett gammalt timmerhus till mina föräldrar och bytte tak blev det en miss vid pappningen och naturligtvis kom det jordens ösregn den natten och det läckte in en massa vatten på den spåntäckta vinden så att det rann igenom och det pappspända innertaket blev också fuktigt.
Lät det bara vara med bra ventilation på vinden och det torkade upp utan några följder alls annat än en takmålning som ändå skulle göras i samband med renovering.
Gamla hus är nästan alltid bättre än nya när det gäller konstruktion, energi är ett annat ämne...
När jag 1985 byggde om ett gammalt timmerhus till mina föräldrar och bytte tak blev det en miss vid pappningen och naturligtvis kom det jordens ösregn den natten och det läckte in en massa vatten på den spåntäckta vinden så att det rann igenom och det pappspända innertaket blev också fuktigt.
Lät det bara vara med bra ventilation på vinden och det torkade upp utan några följder alls annat än en takmålning som ändå skulle göras i samband med renovering.
Gamla hus är nästan alltid bättre än nya när det gäller konstruktion, energi är ett annat ämne...
Redigerat:
Jag måste bara säga att du är oerhört duktig, och framförallt driftig. Du har sparat in så otroligt mycket tid, pengar och framtida besvär, så du kan inte ana. Även om försäkringsbolaget hade täckt det hela senare, så hade varit otroligt mycket stul, tidskrävande, och kostsamt.Y ytterlampa skrev:Tack för alla svar!
Ta och fira detta ordentligt, det är du värd. Passande nog är det ju Fredag också😄.
Fyi. Det bildas inte mögel bara för att det har runnit ut vatten i golv eller vägg så piska inte upp ngn kriskänsla, tack!BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 184 inlägg
Så blött trä kan aldrig mögla enligt dig. Lite konstigt då att bolaget, som var ansvarigt för rivning och torkning hos mig, inte sa emot mig när jag tog upp det under mötet, med alla lägenhetsinnehavare som var drabbade av det utrunna vattnet, när bolaget sa att det skulle ta några veckor tills de kunde öppna upp för uttorkningen.F Fnularen skrev:
Sa personen _aldrig_ verkligen? Blött trä som kan torka möglar inte.BirgitS skrev:
Så blött trä kan aldrig mögla enligt dig. Lite konstigt då att bolaget, som var ansvarigt för rivning och torkning hos mig, inte sa emot mig när jag tog upp det under mötet, med alla lägenhetsinnehavare som var drabbade av det utrunna vattnet, när bolaget sa att det skulle ta några veckor tills de kunde öppna upp för uttorkningen.
Blött trä som är inbyggt i en konstruktion med fuktspärrar kan mycket väl få mögelpåväxt om man inte aktivt gör något för att torka ut det.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 184 inlägg
Nu var det ju en plastmatta på golvet i TS:s fall så det är väl just en fuktspärr.N Norrbotten-Man skrev:
Det fanns inga fuktspärrar alls i vårt och grannarnas fall, som jag tog upp, eftersom det gällde t.ex. trä bakom gips och målarfärg.
Jo, men nu var det ju inte TS golv eller ditt bostadshus jag kommenterade.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 184 inlägg
Det var väl rätt uppenbart att jag skrev om TS:s fall i inlägg 3 och det var det inlägget som Fnularen ansåg vara fel. Så vad anser du då om TS:s fall, risk för mögel om man inte öppnar upp en plastmatta för uttorkning eller inte?N Norrbotten-Man skrev: