1 004 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Vita eller gråa avloppsrör utomhus?
Tänkte dra en liten bit avloppsrör från ett utekök. Röret hamnar under altanen, men fungerar det med antingen 32mm vita PP rör eller 40/50mm gråa PP rör. Alla är ju märkta för inomhusbruk, är det för att dom inte tål UV-ljus?
Markavlopps är alldeles för stort, helst skulle jag kört 32mm rör då det endast ska sköljas sallad och fylla vattenglas här.
Finns det olika klasser på dessa små rör?
Markavlopps är alldeles för stort, helst skulle jag kört 32mm rör då det endast ska sköljas sallad och fylla vattenglas här.
Finns det olika klasser på dessa små rör?
Om det är PP utan några tillsatser för UV-beständighet så gillar materialet inte UV.
De är inte heller direkt glada för temperaturer under 0°C (blir sprött).
Men om det är en liten bit som är hyfsat skyddad så bör det funka.
Vara försiktig med det när det är kallt bara.
Finns det risk för några skador på annat om de skulle gå sönder?
Okej, finns det något bättre alternativ, för jag hittar inte PVC-rör under 110mm (markavlopp).Dede77 skrev:
Om det är PP utan några tillsatser för UV-beständighet så gillar materialet inte UV.
Kommer endast användas sommartid, och det finns inga risker om det skulle gå sönder, förutom massa jobb att byta ut det.
Tar gärna tips på bättre alternativ.
Brukar nog stå i spec:en då.J joasag skrev:
Men gissar att det inte har några tillsatser eller väldigt lite.
För att skydda det mot UV så kan du ju alltid täcka det med något (tjock markduk, annan typ av plast e.t.c.).
Kylan är kanske värre men det är ju bara ett problem om det utsätts för slag eller man börjar dra i det när det är kallt.
Sant, kan ta lite markduk, och sen är den ju under trallen, så borde inte vara några problem.Dede77 skrev:
Brukar nog stå i spec:en då.
Men gissar att det inte har några tillsatser eller väldigt lite.
För att skydda det mot UV så kan du ju alltid täcka det med något (tjock markduk, annan typ av plast e.t.c.).
Kylan är kanske värre men det är ju bara ett problem om det utsätts för slag eller man börjar dra i det när det är kallt.
Är det skillnad på dom gråa 50mm jämfört med vita 32mm? Dom grå kanske är lite tjockare gods som tål lite mer?
Kan vara att de är lite tjockare så kanske blir bättre.J joasag skrev:
Borde stå godstjocklek någonstans.
Jag hade nog kört med vad som passar bäst och försökt skydda dom så mycket det går.
Framförallt dom sträckorna det kan vara svårt att byta.
Klicka här för att svara