Det spolade väldigt dåligt i handfatet i badrummet så lossade på allt och tog bort väldigt mycket smuts, nu rinner det bra igen men problemet är att jag förde ihop allt och nu droppar det från det mjuka plaströret där den går in i vattenlåset. Det fanns inga "packningar" där, den sitter bara löst i vattenlåset och så var det typ tre olika gummisnoddar som satt på det mjuka plaströret. Ska det verkligen vara så? Den låser sig liksom inte i hålet. Provade att fästa på två tjockare hårsnoddar men det löser inte heller problemet. Det är inte att det forsar vatten men det droppar lite långsamt.
Bilden med vattendroppen visar var det läcker.
Bilden med vattendroppen visar var det läcker.
Ofta är det en packning, men ibland rör i rör i där det mindre går innanför ett större i vattenriktningen. Det där ser dock helt konstigt ut om det är gjort utan packning…
Jag skulle säga att köp en ny uppsättning (brukar finnas kit på byggvaruhus) och montera in.
Jag skulle säga att köp en ny uppsättning (brukar finnas kit på byggvaruhus) och montera in.
Ja precis, det är bara tre gummisnoddar snurrade runt varandra, alltså såna vanliga som används i kontorssammanhang. Nu när jag tänker efter har jag ibland undrat varför det är blött vid avloppet, har kanske alltid läckt lite.E emjeysimone skrev:
Är gängtejp något man kan använda? Eller ska det vara såna o-ringar som går in i gängorna på det flexibla röret? Jag mätte rörets diameter till cirka 3 cm, ska o-ringen då ha en diameter på 3 cm eller är de flexibla och man köper en lite mindre storlek? Hittar ett kit som har diametrar på 5-20 mm, de på 20 mm kanske inte passar dock?
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Kanske ett hemmabygge? Där nån använt gummisnoddar som packning…H Heggemony skrev:Ja precis, det är bara tre gummisnoddar snurrade runt varandra, alltså såna vanliga som används i kontorssammanhang. Nu när jag tänker efter har jag ibland undrat varför det är blött vid avloppet, har kanske alltid läckt lite.
Är gängtejp något man kan använda? Eller ska det vara såna o-ringar som går in i gängorna på det flexibla röret? Jag mätte rörets diameter till cirka 3 cm, ska o-ringen då ha en diameter på 3 cm eller är de flexibla och man köper en lite mindre storlek? Hittar ett kit som har diametrar på 5-20 mm, de på 20 mm kanske inte passar dock?
Är diametern 3 cm köp 3 cm. De åldras och spricker lättare om de tänjs… kolla på typ Bauhaus efter kit, och ta nåt så nära du kan. Jag gillar de platta till sånt liknande, runda (tvärsnittet) behöver ligga i press.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden


