Håller på renovera badrummet. Är lite fundersam på denna ledning som varit till duschen tidigare. Misstänker den är sen vårt Älvsbyhus (67) var inte så gammalt. Detta med skarv i golv, hur har ni gjort.
( inte öppnat golvskivan än..men ska bli)
Duschen ska flytta på sig lite..
( inte öppnat golvskivan än..men ska bli)
Duschen ska flytta på sig lite..
Läs på vad regelverket kring säker vatten säger om skarvar på vattenledning. Jag vill minnas att skarv inte är "tillåten" vare sig i vägg eller golv utan ska göras synligt om det behövs.
Om ni inte kan byta hela vägen till matning i skåp så kanske ni behöver sätta en kopplingsskåp i väggen där ni sätter skarv och sen har ett utlopp från det ut på golvet så man ser om det börjar läcka?
Jag hoppas det kommer in någon mer i tråden nu när den inte ligger obesvarad längre
Det brukar finnas kunniga hantverkare som har koll på reglerna som säger sitt när någon har svarat.
Om ni inte kan byta hela vägen till matning i skåp så kanske ni behöver sätta en kopplingsskåp i väggen där ni sätter skarv och sen har ett utlopp från det ut på golvet så man ser om det börjar läcka?
Jag hoppas det kommer in någon mer i tråden nu när den inte ligger obesvarad längre
Jag hade dragit nya skarvfria rör från inkommande, (tvättstugan?), och kan du inte riva hela vägen hade jag gjort det underifrån, brukar ju oftast(?) vara fina krypgrunder med sand på älvsbyhus.
Och mer till frågan, numera skarvar man inte vatten dolt, enligt säkervatten, enbart värme är tillåtet
Och mer till frågan, numera skarvar man inte vatten dolt, enligt säkervatten, enbart värme är tillåtet
Stämmer, är inte tillåtet enligt säker vatten. Men hade vattenskada i höstas och blev en skarv under golvet jag fick skriva avvikelse på eftersom kostnaden hade stigit astronomiskt om man skulle dra nytt ända fram. Tvättstugan är inte på andra sidan väggen utan på andra sidan kåken hos mig.Störstmjölken skrev:
Jo, även jag funderar på skåp i väggen och lägga skarven där. För är en lite kostsam historia dra nytt ända fram.T Testarn skrev:Läs på vad regelverket kring säker vatten säger om skarvar på vattenledning. Jag vill minnas att skarv inte är "tillåten" vare sig i vägg eller golv utan ska göras synligt om det behövs.
Jag hoppas det kommer in någon mer i tråden nu när den inte ligger obesvarad längreDet brukar finnas kunniga hantverkare som har koll på reglerna som säger sitt när någon har svarat.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
I princip är det ju så man gör men skåpet och skvallerröret (utloppet) får inte finnas i duschen.T Testarn skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Klicka här för att svara