Reningsverket har fått en bula i själva tanken underifrån. Vem är det som kan stå för kostnaden för reparation isåfall? Firman som byggde det eller försäkringen?
Verket är lagt feb 2021 och är Upnor clean 1.
Tillägga att det varit översvämning där 2 ggr och vi fått byta styrboxen.
Och nej byte av placeringen är inte möjligt.

• Insidan av en skadad reningstank med en bula och jordavlagringar. En röranslutning syns ovanför bulan. Tanken är av märket Upnor clean 1.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C cocoo skrev:
översvämning där 2 ggr
Menar du att det varit vatten i marken utanför tanken vid 2 tillfällen?

Tanken och allt har legat under vatten. Diket bakom som blivit överfull och sen kommit vatten mot tanken.

• Gilla
Ewa Persson
  • Laddar…
Hitta bild från översvämningen..

• Översvämning med en stor vattenpöl, träföremål och en svart cylinderformad behållare bredvid gröna buskar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Christian& och 2 till
  • Laddar…
C cocoo skrev:
Hitta bild från översvämningen..
Då kan man utesluta fabriksgaranti där installation inte får överstiga 1m grundvattennivå från tankens botten
Frågan är om villa plus någon tilläggsförsäkring kan ta detta

Firman som byggde blir nog svårt om de inte hade alternativa platser o välja på. Men var inte platsen känd att kunna svämma över?

• Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Har villa stor försäkring så får kolla med dom. Huset ligger i en dal och känd för 2 stora översvämningar för länge sen. (Typ -63 och -88). Finns säker alternativt men risk för översvämning stor även där

C cocoo skrev:
Har villa stor försäkring så får kolla med dom. Huset ligger i en dal och känd för 2 stora översvämningar för länge sen. (Typ -63 och -88). Finns säker alternativt men risk för översvämning stor även där
En dräneringsbrunn bredvid kanske skulle förhindra fler tillbud

Får jag fråga hur du resonerade när du kom fram till det?

D Daniel 109 skrev:
Får jag fråga hur du resonerade när du kom fram till det?
Menar du placeringen?

H Håbbe01 skrev:
En dräneringsbrunn bredvid kanske skulle förhindra fler tillbud
Skulle köpa förhöjnings rör till styrbox sidan som skulle installeras nu under våren.

Försäkringar ersätter sällan skador på installationer utomhus på grund av översvämning.
Det är stor risk att du får lösa det här själv.

Du får lusläsa villkoren.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
C cocoo skrev:
Skulle köpa förhöjnings rör till styrbox sidan som skulle installeras nu under våren.
Ok men påverkar bulan funktionen av reningsverket nu?

Dom betalade för en ny styrbox när det blev översvämning.

H Håbbe01 skrev:
Då kan man utesluta fabriksgaranti där installation inte får överstiga 1m grundvattennivå från tankens botten
Det tolkar jag som att man inte följt installationsanvisningarna? Eller missdörstår jag?

I så fall bör det väl ligga ett ansvar på firman som installerat.

H hempularen skrev:
Det tolkar jag som att man inte följt installationsanvisningarna? Eller missdörstår jag?

I så fall bör det väl ligga ett ansvar på firman som installerat.
Var inne på det men där brukar man kolla grundvattennivåer under året och inte översvämningar med en frekvens på 2/62 år

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.