mexitegel
mexitegel: Innan jag lämnade tillbaka rören gjorde jag lite jämförelser. Byggmaxrören var klart mycket styvare och kändes mer spröda i plasten än pipelife-rören. Det var också betydligt enklare att montera böjarna, och framförallt demontera om man behövde ändra något. Ångrar inte en sekund att jag bytte.
20 svar · 11,4k läst
·
MathiasS
MathiasS: ....men det blev bygge med pryttlarna som fanns på hyllan. Lite yxigt men gratis och reservdelslager minskade lite. Avsikten med kranarna är att kunna kontrollmäta trycket i kärlet, och byta ut det, utan att göra systemet trycklöst och få in mycket luft. [bild] [bild] [bild] [bild]
20 svar · 3,3k läst
·
C
Cider: [citat] Även rören kan isoleras. Vanlig rörisolering duger gott. Jag kapade den i en geringslåda med en stor nyslipad kniv, efter att ha fått lite tips här: https://www.skil.se/anvisningar-steg-for-steg/isolera-ror.html Sen blir det kvar några böjar, ventiler och anslutningar som inte är isolerade, men det gör ingenting.
19 svar · 4,2k läst
·
Q
qaragonic: Tack! Då gör jag ett försök...måste hitta rätt verktyg för det
3 svar · 4,1k läst
·
S
swe.jocke: @Härryda2015 @lordi @Krilleman och ni andra - stort tack för hjälpen! Efter en tur på 30 mil för att fylla frysen med 30 kg älgkött, hjälp från er med rätt grejer och tillvägagångssätt och därefter 10 minuters skruvande så är allt tätt igen. Ska bli skönt att ta en varm dusch nu. Tusen tack för hjälpen. Hatten av ☺️ [bild]
26 svar · 5,0k läst
·
mexitegel
mexitegel: Haha, ser ju nu att tråden är gammal :crysmile:. Klokt val att du bytte (y)
14 svar · 8,0k läst
J
Joukko: Det stämmer att det är en 11B.
7 svar · 4,6k läst
·
GoC
GoC: Man brukar vanligen lägga med en värmekabel i röret från värmepumpen för att förhindra frysning. Och lär ju behövas hela vägen till stenkistan då det garanterat blir tjäle och vattnet kommer frysa i röret innan det når fram till stenkistan. Bättre är väl att lägga röret frostfritt så räcker det med en kort värmekabel första biten ner till frostfritt djup
1 svar · 2,8k läst
K
Kristoffer Hamberg Lind: [citat] Jag pratade med nån kille på bauhaus som ringde märkets representant. Den killen sa att det inte va märkbart effekt tapp mellan innan och utvändig förläggning. Detta va med isolering utanpå slang värmeslinga. Problemet är att pemslangen kommer ligga ovan jord, men värmeslinga/kabel inne eller utvändigt. Sen isolering och sen skyddsrör, Sen kommer det gissningsvis 1.5 meter
2 svar · 1,7k läst
Semiproffset
Semiproffset: [citat] toppen! Tack!
7 svar · 19,6k läst
·
P
ptk: Min har samma instruktioner, Bosch. Det kanske blir enklast att montera ner slangen mot golvbrunnen, så slipper man backflöde och får en enklare montering!
10 svar · 15,5k läst
·
F
fdcarlsson: Finns en lucka där det går upp till köket och en i början upp till badrummet. Och allt ovanför mark är redan utbytt.
5 svar · 4,4k läst
ådal
ådal: En packning av denna sorten som ska bytas ut, https://www.hornbach.se/shop/FM-MATTssON-Krankagla-15-3600-1560-8592172/8833812/artikel-detaljer.html [MEDIA=youtube]Uyg8lWoBJso[/MEDIA]
2 svar · 3,7k läst
·
L
lassebrun: Alla borde testa loctite 148. Jag kan inte tänka mig lin längre :)
13 svar · 2,6k läst
·
J
JRVSKAN: Tack så mycket för infon har löst det nu(y)
12 svar · 4,0k läst
Peter2400
Peter2400: [citat] Man har en fungerande säkerhetsventil med rätt dimensionerat rör för att man vill minimera risken att en hus ser ut såhär på grannens övervakningskamera:) [bild]
7 svar · 3,9k läst
·
BegeZjamt
BegeZjamt: Kopplingarna ovanför den aktuella acktanken ser ut så här. Vad jag förstår är backventilen längst t h på bifogad bild. Det var där rörmokaren skruvade loss och rengjorde, men jag är tveksam till att det löste problemet. [bild]
2 svar · 975 läst
·
Krilleman
Krilleman: Under vasken räcker bra! (y)
1 svar · 1,3k läst
BirgitS
BirgitS: Jourhavande biolog kanske kan svara på vad det är för sorts mask och därmed hur den normalt lever: https://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/fragajourhavandebiolog.147.html
3 svar · 17,7k läst
·
H
HenksTillman: Tack för svaren! Jag använde mailadressen på sidan ovan och sedan kontaktade jag jafo som mer eller mindre bekräftade att det var en gammal jafo brunn med fast vattenlås. Någon har alltså brutit loss låset på min brunn och lämnat det så. Iaf så finns det inga reservdelar till denna brunn så det blir till att byta. Om ingen kommer på något smartare så jag slipper. Just nu är det
3 svar · 12,4k läst
·
E
enklast: En liten update! Jag hade min bror, som arbetar som rörläggare, över. Han kunde konstatera att den går att byta men att det inte skulle bli ett roligt jobb (men vilket jobb är det? :crysmile:) Vidare så kom han fram till samma sak att det bästa är att försöka hitta en likadan annars behöver man dra om rören en aning för vissa rör som går in i den här grunkan verkar inte vara
21 svar · 18,1k läst
·
Andreas_kalmar
Andreas_kalmar: Det går inte för att backspolning från filtret får inte ledas ner i golvbrunn alls utan måste ha fritt direkt till exempelvis dagvattenbrunn. Jag leder min spolslang ner i en sån tratt du har till tvättmaskinsanslutning sen vidare med 32mm rör ut till brunnen mvh Andreas Edit sorry såg att det troligtvis är löst :-) när ska det komma en automatisk varning för svar i gamla trådar
6 svar · 6,5k läst
J
jlossint: [citat] Protte: Det som låter mest är en nyare (2 år) toalett (IFÖ) När det inte låter så har jag provat att öppna ett tappställe ytterligare (handfatet på samma slinga som toaletten) , då sjunker trycket något och det börjar låta.
3 svar · 3,4k läst
Bronken
Bronken: Blir nog Krauta för mig: https://www.k-rauta.se/produkt/forlangningsror-g15x75mm/7393593020801
9 svar · 1,5k läst
·
F
fand: Ska byta innandömet och försöker få av den övre delen men lyckas inte. Enligt instruktionen ska man lyfta kranen och vrida insexnyckeln fyra varv för att det ska lossna men i mitt fall sitter handtaget stenhårt kvar. Något tips? Blandaren https://www.hemfint.se/hg-32040-tvattstallsblandare-1-gr-talis-s2
0 svar · 1,6k läst
lärjungen
lärjungen: [citat] Tack
11 svar · 5,4k läst
·
Lucky2015
Lucky2015: Tack för era svar. Det blir ett pumphus med värme. :)
12 svar · 4,5k läst
Silver78
Silver78: Sen om du bor i hyresrätt eller BRF så lär ingen godkänna det.
2 svar · 4,4k läst
·
M
Maximarcus: [citat] Tyvärr ingen koll på dimensionerna men de borde ju finnas som reservdel om man vill ha med sig rätt grejer direkt. Borde vara nåt i stil med 40x3mm men ta inte mitt ord på det! Är nog bra att släppa ut trycket innan du börjar meka...:-)
5 svar · 3,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.