4 245 läst ·
18 svar
4k läst
18 svar
Går denna att använda som vattenutkastare?
Hej Protte,prototypen skrev:
Tänkte fråga om du fick tag i något väggfäste för dina utkastare som du monterat?
Mina rörkillar var här och deras chef sade att det hela var en dålig idé med mässingskran en. Så det skulle bli en modern fryssäker. Men då rörisarna sade att de var klara och på väg att åka så upptäckte jag att de helt glömt bort beställningen av utkastare. Det gav mig en möjlighet att man kanske ändå skulle kunna få till lösning med mässingskran en. Rörisarna klurade själva men kom inte på någon annan lösning än att gänga den direkt på rör. Men jag tror det vore väldigt bra med en platta där rör och kran möts.
PS montageplattan jag hittade verkade matas under ifrån med röret synligt. Inte riktigt vad jag tänkte mig.
Mvh Fredrik
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Nej jag har inga fästplattor och jag har ”moderna” utkastare och de sitter i betong med bara två skruv.
Protte
PS, glömma utkastaren när man ska åka och montera en utkastare...........
Protte
PS, glömma utkastaren när man ska åka och montera en utkastare...........
Nämnda tappkran är ej frostsäker, lämpligtvis får den skruvas av vintertid alternativt något t-rör på insidan där man kan blåsa in luft för att tvinga ut vattnet inför vintern.
Som påtalats är infästning av högsta vikt då det kommer att "dras" i tappkranen vid demontering av slang samt flytt av slang.
Finns tappkransfästen mm av olika slag, men som du påpekar så kopplas de ofta med synligt rör.
Finns kromade fästen för dolt rör, men tveksam till hur det kommer att se ut med den blandaren.
Inga dolda skarvar får förekomma, alltså måste anslutningen mot tappkranen ske på utsida vägg, till och med den bilden som Nissebrun bifogat är i min mening tveksam då det inte går att inspektera kopplingen mot rör och läckage kan förekomma just på insida vägg.
Värt att nämna är också att enligt BBR samt säker vatten bör (läs skall
) återströmningsskydd finnas vid utkastare, så lämpligtvis måste backventil monteras på insidan eller utsidan av väggen.
Lite mer kött på benen i ditt beslut, lycka till.
Som påtalats är infästning av högsta vikt då det kommer att "dras" i tappkranen vid demontering av slang samt flytt av slang.
Finns tappkransfästen mm av olika slag, men som du påpekar så kopplas de ofta med synligt rör.
Finns kromade fästen för dolt rör, men tveksam till hur det kommer att se ut med den blandaren.
Inga dolda skarvar får förekomma, alltså måste anslutningen mot tappkranen ske på utsida vägg, till och med den bilden som Nissebrun bifogat är i min mening tveksam då det inte går att inspektera kopplingen mot rör och läckage kan förekomma just på insida vägg.
Värt att nämna är också att enligt BBR samt säker vatten bör (läs skall
Lite mer kött på benen i ditt beslut, lycka till.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden