Har väldigt dålig koll och att googla gör mig helsnurrig och inte ett dugg klokare...

Kan man ha för mycket vatten i en grävd brunn, så att det svämmar över? Grundvattennivåerna är väldigt höga nu och det märks på vår brunn, har väldigt gott om vatten och bara typ 50-100 cm upp till marknivå (själva brunnen är ju något högre dock). Har haft bra tillrinning även torra somrar men vintertid har jag inte tittat så ofta då man inte oroar sig för att vattnet ska ta slut. Vattenprover är tagna nyligen o är fina så det är inte massor av ytvatten osv. Men nu insåg jag att det var väldigt mkt vatten, kan det vara dåligt på något sätt? Hjälper det ens att använda mer vatten för att få ner nivåerna lite eller rinner det på lika kvickt igen? Hjälp!

Så länge det inte är ytvatten som rinner in borde det inte vara något problem.

Ja, det är inte alls ovanligt att det rinner över från egna brunnar. Det viktiga är som sagt att ytvatten inte kan rinna in i brunnen.

useless useless skrev:
Så länge det inte är ytvatten som rinner in borde det inte vara något problem.
Men kan det inte rinna över tänker jag? är kanske omöjligt? Har sååå dålig koll!

Det bör inte vara ytvatten och vattnet är som sagt fint enligt analys. Vi har gott om vattendrag nära (stenkast) om det påverkar grundvattennivåerna kanske för här har tydligen alltid varit bra nivåer i brunnen. Mindre på sommaren såklart men aldrig extremt lågt.

mexitegel mexitegel skrev:
Ja, det är inte alls ovanligt att det rinner över från egna brunnar. Det viktiga är som sagt att ytvatten inte kan rinna in i brunnen.
Ah och det är okej alltså? Man åtgärdar inte med att tömma ur? Har haft egen brunn i ett antal år i tidigare hus men aldrig ens funderat på om det kan bli för mycket vatten, alltid behövt tänka på motsatsen istället pga betydligt sämre tillrinning.

Efter att man badat tex sjunker ju nivån i brunnen en del, typ 70-100 cm (sämst på att uppskatta) men inom några timmar är nivån tillbaka På samma nivå igen. Sommartid tar det kanske 12 timmar för nivån att öka igen men det känns ändå som bra tillrinning. Har tyckt att det varit positivt men nu blev jag ju fundersam över allt vatten. Var mkt i höstas tyckte jag men än mer nu

Har du så bra tillrinning så går den inte att tömma, och det är ju som sagt inget problem att det rinner över.

Livsmedelsverket har några bra skrifter om egna brunnar om du inte redan läst dem.

• Gilla
Tweety1985
  • Laddar…
På vår brunn på landet har vi ett breddavlopp som går med fall till ett dike längre bort. De funkar oftast att hålla vattennivån under locket.
Själv skulle jag misstänka ytvatten om brunnsnivån är samma som jordnivån. Där någonstans blir det ju ändå ett gränsland, om grundvattnet går upp till ytan va är då ytvatten?

mexitegel mexitegel skrev:
Har du så bra tillrinning så går den inte att tömma, och det är ju som sagt inget problem att det rinner över.

Livsmedelsverket har några bra skrifter om egna brunnar om du inte redan läst dem.
Tusen tack för hjälpen! Ska ta en titt på deras sida!

Det kan trycka på från högre belägna marker genom någon vattenåder så visst kan det svämma över.
Var glad över god tillgång på vatten, läser oftare om torra brunnar på BH.

Protte

• Gilla
Tweety1985
  • Laddar…
Om brunnen hämtar sitt vatten från en rik vattenåder
med högre tryck så pressas grundvattnet upp lokalt i brunnen, men det blir ju per definition inte ytvatten förrän det runnit ur brunnen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.