H
hempularen: [citat] Snarare så att de plötsligt upptäcker att kostnaderna för att bygga ut VA till alla skenar.
5 svar · 2,2k läst
S
suprapappa: Tack för era svar! Det är en Gardenaslang och jag såg, efter att jag skrivit frågan, att det fanns en frostskyddssymbol på förpackningen. Ska försöka komma ihåg att ta bort kopplingarna innan vintern då :)
2 svar · 870 läst
·
Lucky2015
Lucky2015: [citat] Tack :)
7 svar · 3,2k läst
·
F
fredand44: Tusen tack för svaret. Hittade lösa oringar på biltema 3kr styck.
2 svar · 1,1k läst
·
M
mikewse: Pumpen är nedfirad i borrhålet och har märkeffekt 1500W. Den drar 800W när den pumpar. Jag skulle uppskatta att hydroforen är på runt 200 liter. Brunnen ligger 10 meter från huset och är runt 90 meter djup så slanglängden blir väl dryga 100 meter. Slang PEM32. Har tyvärr inte mer detaljer då allt "kom med huset"...
3 svar · 873 läst
·
H
Hallerudsbo: Biltemaslang tål inte att hanteras när den är -20. Om man inte rör den klarar den säkert att frysa med vatten i. Men stats på något lite bättre det är det värt. Jag köpte en vettig på byggmax när jag tröttnat på de billigaste varianterna. Edit: jag tror att det var en hyfsat billig 5 lagersslang jag hittade. Men den verkar inte finnas nu. En gul Serva.
9 svar · 17,2k läst
J
Jocke Best: Det där är svårt att uppskatta så klart men under korta tider kan trä ta upp stora mängder vatten utan att ta skada. Det har ju liksom levt på vatten tidigare. Det dunstar sedan bort igen. Problemet är i stället om det kommer små mängder vatten under lång tid.
4 svar · 3,5k läst
MathiasS
MathiasS: Tar man tex FM’s sbålblandare så går det ju att ta bort flödesbegränsingen och tenpen kan man ju styra hur man vill. Vad är problemet egentligen?
9 svar · 2,9k läst
A
A-Man_08: [citat] Tag loss täcklocket och se om det kommer vatten under bänk.
18 svar · 7,4k läst
·
N
nine_mirrors: [citat] Det blev lite konstigt, faktiskt. Jag lånade en kompressor, tömde tanken och systemet på vatten. Sedan försökte jag blåsa upp blåsan men det gick inte alls. Den nådde 0.7 bar ungefär och sedan föll trycket. Då tänkte jag att blåsan var paj och att det bara vara att köpa en ny tank. Dock, när jag slog på allt igen funkade allt precis som det skulle! Vi får se hur det
4 svar · 2,9k läst
S
stefand: Jag bytte till 2 st 45 så är jag säker. Tack för svaren.
9 svar · 7,6k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Investera i en rensbrunnsbetäckning och såga av röret strax under marknivå: https://www.avloppscenter.se/vara-produkter/sjalvfallsledningar/spolbrunnar/rensbrunn.html
17 svar · 4,3k läst
·
S
Stegatorparn: Kollat duschsilen?
6 svar · 4,7k läst
·
Onsalakorven
Onsalakorven: [citat] Försökte hitta en sk ”genomföringshylsa” för ett år sedan när vi gjorde vid tvättstugan men de existerar i princip inte. LK hade något som kunde liknad vis något men inte helt rätt. I mitt fall slutade det med en stump vidgjutet 50mm avloppsrör som RiR gick up igenom, sam tätmaschett mot. Sen ser jag i o f s inget mening med detta vid en köksö eftersom syftet är att
5 svar · 4,2k läst
F
fredand44: Hej Tackar för svaren. Verkar faktiskt som så att denna bara finns i rostfri. Måste blivit något missförstånd mellan mig och Nibe annars förstår jag inte varför de bett mig ta fram vattenprov för att avgöra vilket korrisionsskydd som ska användas. Suck. A ja, det är väl alltid bra att ta ett vattenprov ändå. Mvh Fredrik
5 svar · 1,7k läst
S
stugfar: Det kallas grumligt när det inte går att se igenom, oavsett orsak. Om man gissar att grumligheten och avfällningarna på porslinet har separata orsaker kan det gula vara järn som oxiderar och den övergående grumligheten vara kväve och syre som fäller ut i vattnet. Dessa löser sig bättre i kallt vs varmt vatten så när du spolar upp kallt vatten bildas bubblor. Värmer du på flaskan
5 svar · 5,1k läst
·
mexitegel
mexitegel: Ja, det är sån jag är ;)
8 svar · 2,4k läst
IngemarB
IngemarB: [citat] Ingenting har ju ändrats avseende framledningstemp så jag har svårt att se hur det kan göra vattnet för varmt. Termostatens uppgift är väl att blanda upp varmt o kallt till det blir lagom. Det är ju inget kokande vatten som kommer.
2 svar · 4,5k läst
·
tttomten
tttomten: [citat] Denna tex. https://www.beijerbygg.se/ProductDisplay?productId=75731&catalogId=10001&storeId=10201&langId=46&c1=17910&c2=17446&c3=17335&c4=11031
4 svar · 7,1k läst
·
M
_Mannen: Alternativt...stäng av å plugga i dom övre kopplingarna som inte syns riktigt på bild. Då kan du troligtvis koppla i nya blandaren där sen utan att göra om rören. Å montera diskmaskinsslangarna ordentligt sen. Inte som det ser ut nu... Ahhh skit i det. En gammal tråd ju... som kom upp för mig.
2 svar · 5,1k läst
·
mattiasp
mattiasp: Låt oss då säga 1 diameter, eller är 1 radie bättre @prototypen ?
4 svar · 2,8k läst
V
volvo51: 30min. är bara tiden på plats. Det är timdebitering enl. tillförlitliga grannar. Kostnaden blir ca.6000kr +resa+något annat?
2 svar · 808 läst
S
Svej: Hej, Ny här på forumet och som husägare, hoppas någon kan hjälpa oss rodda i det här med avloppsrör... Vi har bott ca ett halvår i vårt nya (gamla) hus från 1973: 1,5 planshus på ca 150 kvm, gjuten betongplatta, ingen källare. Tvättstuga, gäst-WC och badrum på bottenplan är belägna intill köket. Nu börjar det bli dags att renovera tvättstuga, gäst-WC och badrummet där nere.
0 svar · 1,5k läst
S
Stefan1972: Fast det enklaste hade ju varit att löda..........
10 svar · 5,8k läst
·
Heij83
Heij83: Ta ett bomulssnöre och knyt fast en mutter eller dylikt. Sänk till botten, ta upp snöret och mät den fuktiga biten
3 svar · 1,0k läst
P
PaulinaNunni: [citat] Hej igen! Själva kopparröret är 12mm (ca 16 med själva höljet) och kopplingen är 15mm!
11 svar · 3,9k läst
·
J
Jkgbg: Tack för bra och snabb hjälp! Delar beställda och på väg.
9 svar · 2,4k läst
·
M
Micke_TH: [citat] Vill börja med att säga tack för dina svar och tankar. Oerhört uppskattat. Tyvärr lite dålig koll på om det är 1 eller 3 fas. Ska titta efter imorgon. Vi har ju tidigare, tex förra helgen, haft fint flöde och bra tryck i kranarna. Något måste ha hänt i veckan. Frågan är bara vad...
27 svar · 6,6k läst
·
T
telemarksystems: Samma lukt har funnits i vårt hus. Huset byggt -53. Håller som bäst på att förnya avloppet UNDER källargolvet vilket innebär att jag pikat opp golven i pannrummet, bastun och duschrummet för att kunna förnya ALLT... Avloppen "Höganäs" ( eller närmare bestämt original-keramik) från Bornholm, Danmark. Avloppen i toppskick inuti förutom muffarna. Varenda jädra kopplingl läcker. Surt
3 svar · 4,4k läst
H
Hammarfall: Så blev det till slut.
5 svar · 1,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.