Hej,
Se bild.
En sk vvsare satte dit ett T(?)rör på avloppstammen för wc.
Han jobbar inte längre hos mig.
Till höger ca 0,5 m går avloppet upp och över till luftning.
Avloppsröret ligger precis under det kommande golvspånet, så det finns inte mycket plats för böjar.
Hur hade ni gjort?
Jag misstänker att detta är inte lämpligt utförande med tanke på att skiten kommer gå både höger och vänster vid spolning.
Finns det böjar med förgrening?
Det ska sitta en XSTrimont där.
Tacksam för input.
Mvh Stephan
Se bild.
En sk vvsare satte dit ett T(?)rör på avloppstammen för wc.
Han jobbar inte längre hos mig.
Till höger ca 0,5 m går avloppet upp och över till luftning.
Avloppsröret ligger precis under det kommande golvspånet, så det finns inte mycket plats för böjar.
Hur hade ni gjort?
Jag misstänker att detta är inte lämpligt utförande med tanke på att skiten kommer gå både höger och vänster vid spolning.
Finns det böjar med förgrening?
Det ska sitta en XSTrimont där.
Tacksam för input.
Mvh Stephan
Jag förstår ju varför din "hantverkare"? satte ett grenrör likt detta.
Utrymmesbrist! Klen ursäkt, jag vet.
Det jag däremot inte förstår är varför denne då inte satte ett helt vanligt grenrör då det medföljer en 110x90 förminskning i din WC-konsol. Den ska således bäst sättas i en helt vanlig 110mm muff.
Men det är inte korrekt enligt dagens regler med liknande installation, ståendes gren på liggandes ledning.
Den befintliga avloppsinstallationen verkar dessutom vara svetsad! (svarta rören)
Utan att såga i reglarna ser jag det svårt att lösa korrekt.
Hur mycket plats har du att röra dig med i fritt innermått mellan reglarna vid grenröret?
Utrymmesbrist! Klen ursäkt, jag vet.
Det jag däremot inte förstår är varför denne då inte satte ett helt vanligt grenrör då det medföljer en 110x90 förminskning i din WC-konsol. Den ska således bäst sättas i en helt vanlig 110mm muff.
Men det är inte korrekt enligt dagens regler med liknande installation, ståendes gren på liggandes ledning.
Den befintliga avloppsinstallationen verkar dessutom vara svetsad! (svarta rören)
Utan att såga i reglarna ser jag det svårt att lösa korrekt.
Hur mycket plats har du att röra dig med i fritt innermått mellan reglarna vid grenröret?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej Krilleman,
Tack för din input.
Japp, svetsade svarta rör.
Nu är det ca 3-4 cm.
i värsta fall kan jag flytta på den närmsta, men det kommer innebära mycket arbete. Då kan jag få upp till 30 cm tror jag.
Men helst inte...
Jag förstår inte med muffen. Idag är det ett 125mm rör som sticker upp.
Ska jag använda ett 90mm istället eftersom xs:n har förminskningen?
Du får gärna vara övertydlig med mig .
Mvh Stephan
Tack för din input.
Japp, svetsade svarta rör.
Nu är det ca 3-4 cm.
i värsta fall kan jag flytta på den närmsta, men det kommer innebära mycket arbete. Då kan jag få upp till 30 cm tror jag.
Men helst inte...
Jag förstår inte med muffen. Idag är det ett 125mm rör som sticker upp.
Ska jag använda ett 90mm istället eftersom xs:n har förminskningen?
Du får gärna vara övertydlig med mig .
Mvh Stephan
Medlem
· Västernorrland
· 12 011 inlägg
Omöjligt att säga. Det kan väl rimligen inte vara helt omöjligt att få in ett grenrör som ovan som har lite sväng? Då ökar ju förutsättningarna till att det kommer att fungera bra i det långa loppet iallafall.
Den grenen med mjuk böj du länkar till har jag monterat flertalet ggr vid renoveringar om det inte på något rimligt vis går att lösa på annat vis. Har då inte hört om några problem då den ger en liten skjuts åt rätt håll.
Jag skulle definitivt byta ut grenen mot den du själv länkat till, jag misstänker att den tidigare VVS:aren trodde att det skulle bli en vanlig wcstol och därför monterade denna?
Hade dock aldrig monterat den skarpa 90 gradaren, vill minnas att den enbart är godkänd för stående stam.
Likaså så antar jag att det monterats en skjutmuff efter böjarna för att få dit denna gren, föreslår att du tejpar mellan muff och rör eller drar en slangklämma på röret för att säkerställa att muffen inte rör sig med tiden (inte helt ovanligt, även om det oftast förekommer på stående stammar).
Jag skulle definitivt byta ut grenen mot den du själv länkat till, jag misstänker att den tidigare VVS:aren trodde att det skulle bli en vanlig wcstol och därför monterade denna?
Hade dock aldrig monterat den skarpa 90 gradaren, vill minnas att den enbart är godkänd för stående stam.
Likaså så antar jag att det monterats en skjutmuff efter böjarna för att få dit denna gren, föreslår att du tejpar mellan muff och rör eller drar en slangklämma på röret för att säkerställa att muffen inte rör sig med tiden (inte helt ovanligt, även om det oftast förekommer på stående stammar).
Ska du ha inbyggnadsfixtur så ska du ha dit en vanlig gren misstänker jag, som den du nämnde i inlägg 4, bör stå i manualen till fixturen.
Absolut inget fel med skjutmuff, men av erfarenhet så vet jag att dessa kan börja vandra och om du enkelt kan göra något stopp för en sådan så rekommenderar jag det.
Absolut inget fel med skjutmuff, men av erfarenhet så vet jag att dessa kan börja vandra och om du enkelt kan göra något stopp för en sådan så rekommenderar jag det.
Klicka här för att svara



