T
This: Mycket tack för input kring detta!
34 svar · 11,4k läst
·
I
iMicke: Japp, den är rättvänd på bilden!
1 svar · 1,3k läst
·
ådal
ådal: Här har du ett alternativ: https://www.hornbach.se/shop/Gummipackningar-6-styck/8181645/artikel-detaljer.html
2 svar · 1,3k läst
L
Leif i Skåne: Vattenverket akutbil har en metalldetektor som kan markera var järnröret går. Är det ett plaströr skall där vara ett plastband med järntråd som kan detektera. Även betongrör med armering kan följas. Använde en sådan i dag. Skylten anger bara där avstängnings ventilen finns, inte där röret går!
5 svar · 5,9k läst
·
B
Bamsetroll: Hej igen, skulle följande kopplingar fungera? 1. RSK 4814398 + 1946110 2. RSK 4814373 eller 1878145? 3. RSK 4814397 + 1946102 4. RSK 1943653 + 4814398 + 4814397
1 svar · 1,5k läst
F
Frågan: Tack! Fick det bekräftat av generalagenten idag också. Stående blir det :D
2 svar · 2,3k läst
J
jonaserik: Ingen ide att felsöka, standard då det brukar vara längre rör till kök än bad, det kan vara blandningsventilen för VV som kärvar lite, då reagerar den långsamt med påföljd att den ökar VV-tempen sakta. Du kan känna på röret efter ventilen hur varmt det blir, samt hur fort det går
1 svar · 4,8k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Finns det en bostadsrättsförening så kan ju de ha något att säga till om. Men inte annars.
4 svar · 1,6k läst
A
ajn82: [citat] Ja, där ska vara tätskikt, men det ansvarar plattsättaren för, och han har inte protesterat när jag skickade den föreslagna spygatten, så han har förhoppningsvis koll. (Även om han inte visste att golvbrunnar utan vattenlås heter spygatt, men så är han engelsman)
9 svar · 5,9k läst
·
harry73
harry73: Badkar tror jag har begränsad nytta. Man behöver en riktig flodvåg i avloppet som har kraft att ta med sig skit. Att spola i toan och samtidigt tömma 2 hinkar vatten ger en ordentlig flodvåg.
6 svar · 2,2k läst
Staffans2000
Staffans2000: Inget! Det är ifall ventilen inte fungerar felfritt som ett tomt rör rakt up genom taket är bättre, eftersom det knappast kan gå isönder över huvud taget. Det finns två falanger här, avluftaren genom taketfalangen och backventilsfalangen. Aldrig mötas de två! Vid infiltrationsavlopp skall luftaren gå ut genom taket. I andra fall gör du det du finner bäst.
6 svar · 1,3k läst
·
J
Johan93: Hej. Detta är ett vanligt bekymmer, ifall din 3/8" (R10) gänga är större än din 10 klämringskoppling gänga så är det mest troligt att du har en super 10 koppling, denna gängan är special och svår att få tag på, den blev populär ett tag då den är betydligt billigare än alternativen. Det enda sättet att lösa bekymmer med en super 10 är att. Antingen, ifall tidigare blandare har
4 svar · 2,2k läst
·
L
leecher: Jag har en fråga som passar ganska bra i diskussionen. Det är så att jag tänkte byta två kulventiler då de är väldigt tröga. Av nyfikenhet kollade jag dessa och de var av fabrikat frese som nyligen verkar ha upphört. Finns det något som fabrikat som hade samma mått/design på klämringen? Annars får det bli en kompromiss för att kapa röret är inget alternativ...
23 svar · 11,3k läst
·
M
-MaH-: Växelventilen i din värmepump är troligtvis från LK, och dem brukar inte strula (och har ingen spak heller). Problemet låter antingen som ett inställningsfel eller att utegivaren visar fel temperatur. Tryck på i-knappen och knäpp några bilder på informationen som visas där.
34 svar · 14,1k läst
·
Scsi
Scsi: [citat] Hej. Ca 7.5m kanske. Mvh Alexander
6 svar · 5,7k läst
J
Josth: Jag använder Jula's frostskyddskabel till kondensavloppet från värmepumparna ner till en stenkista på frostfritt djup under marken. Tror det är den som har lägst pris. En av dem slutade dock fungera efter några år så man bör kolla att de blir lite varma när man slår på elen till dem på hösten.
2 svar · 2,0k läst
D
deklerkk: [citat] Man har ju hört om hrmmafixare som försökt med strumpa. Kan fungera korta bitar men fan att ge sig på det själv.
6 svar · 2,0k läst
·
K
Karlpedal40: Tack för snabba och bra svar!
4 svar · 1,1k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Titta på liggande delar av köksstammen, de slits vanligen fortast p g a den höga belastningen av organiskt material från matlagningen. Detta göder bakteriefilmen som ger sig på järnet. Det vanligaste är att det börjar krypa lite rostvatten på undersidan av de rören och då är det i alla fall hög tid för byte.
4 svar · 3,5k läst
·
S
Soltorp40: [citat] Under tiden, om vädret medger... Lyft upp locket på brunnen och kolla hur långt det är ner till vattenytan. Det är höjden (vertikalt) från pumpen till ytan som är det viktiga måttet. Trycket verkar ju vettigt, men kapaciteten för dålig -tyder endera på blockering eller att pumpen är utsliten eller att pumpen jobbar på gränsen av sin förmåga - lyfthöjd max 8m är inte så
11 svar · 3,9k läst
·
L
Leif i Skåne: Börja med att mäta kallvatten temperaturen som du får från brunnen när du spolat en stund, normalt 7-9º. När det är kallt -10-20º så mät temperaturen när det stått still i 2 timmar för att se energibehovet för att hålla vattnet på 5-7º.
9 svar · 6,3k läst
Byurn
Byurn: [citat] Jo, så har man kommit in under mina föräldrars hus för att räta upp det och även för att byta avlopp. Fast det är generationen hus med isoleringen ovan plattan.
40 svar · 12,5k läst
·
D
DinGranne: haha där ser man! Tur jag inte klippte till så hårt då ;) Bara en liten dutt. Var mest rätt för att dränka in mig i härligt svart avloppsvatten. Ska prova vattenslag först nästa gång. ;)(y)
3 svar · 7,2k läst
·
GoC
GoC: Ja inte är det kitt. Syns klart och tydligt att det är fix eller än mer troligt kakelfog när man zoomar in ordentligt i bilden. Men har man för dålig bildskärm eller telefon så..
39 svar · 18,7k läst
·
D
Diablito: Va bra, då litar vi på siffrorna
3 svar · 1,4k läst
T
tompaah7503: Med tillrinningen i din brunn tar det ca 7 timmar per 1000 liter vatten. Hydroforen tillsammans med pumpdjupet utgör din vattenreserv, du kan dimensionera din vattenreserv ( = pumpdjupet) efter vad du förväntar dig att förbruka maximalt under en viss period. Exempel, har du pumpen på 50 meters djup och hydroforen fylld så kan du ta ut ca 600 liter vatten (100 liter ur hydroforen och 500
6 svar · 2,2k läst
P
proffsrik: kanske kan en "Avledningsslang Flex-Drain FXD8" funka. Det beror ju på hur temporärt det ska vara. Å andra sidan är riktiga avloppsrör från biltema ganska billiga så jag skulle rekommendera det även om det bara är temporärt.
1 svar · 2,1k läst
T
topmount: Kolla också då det inte är trångt i vattenlåset, ska ju egentligen inte rinna bakvägen där om de forsar förbi vattenlåset.
2 svar · 1,2k läst
R
rsa: Tack för alla analyser och inlägg! Jag fick tag på ett filter, Waterboss (JMS) 700 och installerade det till att börja med för att få bort kalk och järn/mangan. Det har fungerat mycket bra i över ett halvår. Följande värden fick jag efter filtret: Järn, Fe
11 svar · 8,0k läst
·
annaafmalmo
annaafmalmo: [citat] Jag tänkte mer på översvämningsskydd, han pratade bland annat om något t ex skulle hända med varmvattenberedaren. Borde inte brunnen oavsett vara lägre? Jag har borrat ett hål nu. Så nu ska det inte kunna stiga så mycket. Vattnet rinner in genom en ej plomberad ledning i väggen. Som han har kopplat ifrån. Nu har jag tillfälligt ställt ett skohorn (man tager vad man haver)
2 svar · 3,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.