R
rsa: Tack för alla analyser och inlägg! Jag fick tag på ett filter, Waterboss (JMS) 700 och installerade det till att börja med för att få bort kalk och järn/mangan. Det har fungerat mycket bra i över ett halvår. Följande värden fick jag efter filtret: Järn, Fe
11 svar · 8,0k läst
·
annaafmalmo
annaafmalmo: [citat] Jag tänkte mer på översvämningsskydd, han pratade bland annat om något t ex skulle hända med varmvattenberedaren. Borde inte brunnen oavsett vara lägre? Jag har borrat ett hål nu. Så nu ska det inte kunna stiga så mycket. Vattnet rinner in genom en ej plomberad ledning i väggen. Som han har kopplat ifrån. Nu har jag tillfälligt ställt ett skohorn (man tager vad man haver)
2 svar · 3,3k läst
·
H
Husnerden: VVS-killen idag som var här i andra ärenden sade att det var dränering och att det nog inte är det mest genomsläppande sakerna på väggen. Han hade mycket mycket svårt att tänka sig att det skulle vara något som var p.ga. gamla backtryck, utan då skulle källaren fyllts istället innan. Så teorin med renslucka och sprickan lägger jag åt sidan. Nu återstår andra jobb och tankar för
8 svar · 2,5k läst
·
ltfrebac
ltfrebac: [bild] Bjuder på en bild åxå, nån kanske kan bli hjälpt av en bild av resultatet
20 svar · 3,3k läst
·
S
Stegatorparn: Här finns några alternativ https://www.rinkabyror.se/artiklar/avlopp/gumminipplar-gummimuffar/gummitatningar-gummimuff/
1 svar · 1,1k läst
tttomten
tttomten: Avloppsventilation? Min är rak pipa upp, om det skulle komma in något så går det ju ut med avloppet.
3 svar · 879 läst
L
Lingonbuske: Hej! Försöker bli klockare men känns som om alla säger lite olika. Och jag blir osäker vem jag faktiskt ska vända mej till. I korta drag, jag har haft problem med ena golv brunnen. Stopp och det blir översvämning och det väller upp i toa samt dusch. Slambilen var där två gånger inom 6månader. Jag frågade om att skicka ner kamera men slamsnubben trodde att det skulle va löst nu
0 svar · 862 läst
J
Jipu: Hej! Har ett Göingefilter som jag har lite problem med. Filtret gör vattnet lite vitt grumligt. Har mixtrat lite med blandningsventilen men i stortsätt samma färg på vattnet. Har även gjort vattenprov utan anmärkningar. Om man har haft ett stort vattenuttag blir det som mest grumligt. På morgonen är det som mest klart. Det är inte luftbubblor för vattnet har samma färg även om det
0 svar · 941 läst
O
olotor: Är vid stugan nu och har gjort följande. Stängt av pumpen, öppnat kallvattenskranen och således tappat ut vattnet. Det tog lång tid och på slutet sprutade/rann det ut vatten ur avluftningsventilen. Inga mängder, det mesta kom ju förstås ur kranen. Det blåste även ut luft ur ventilen. Efter ganska lång tid var trycket nere på 0,3. Då tog jag fram kompressorn och tryckte i 1,5 bar. I
25 svar · 9,2k läst
·
H
Herr mpm: Tack snälla Varianten av med muttern blev jättebra
6 svar · 4,0k läst
·
L
lostinsweden: [citat] Kopplingen är till 28mm koppar rör men den röd hylsan anpassar kopplingen till 26mm 3/4" stål rör.
7 svar · 9,1k läst
G
Greger54: [citat] Tack stebergl, detta inlägg gjorde att jag fick bukt med mitt problem. Lyckades rensa själv med en ränsare (vad de nu heter), stoppet satt 2.5m ner.
4 svar · 19,9k läst
S
Stingray468: [citat] Tack. Hade motionerat den ett antal ggr, men det hjälpte efter ett par till.
2 svar · 6,3k läst
·
Fulkemisten
Fulkemisten: [citat] Jo. Men då är det nog lugnt. Det är ju i alla fall en dyrare firma (om nu det är bättre?) som gjort den och sedan gjorde väl tidigare ägare lite nödlösningar då. Jo. Emellanåt är forumet rätt bra med mycket samlad expertis. Man lär så länge man lever. Det kommer du att märka, ju mer man lär sig desto roligare. Välkommen!
11 svar · 4,4k läst
·
K
Kimajo: Nu kanske du redan gjort, men vi gjorde som du tänkte och borrade genom bjälkarna 85mm hål utan några problem. Byggde låda av formplyfa och cellplast på insidan samt värmekabel längs vattenledningen + rörisolering utanpå. Inga problem än så länge. La avloppet så högt det gick och vägde av med laser - smidigt men krävs att man tänker efter före så att hålen kommer på rätt
2 svar · 9,7k läst
lexus
lexus: Tack för tipsen! Jag valde att köpa själva ändpluggen separat eftersom muttern och klämringen sitter kvar på rören. Det blev faktiskt Biltemas och de passade perfekt. [bild]
4 svar · 4,4k läst
·
L
Leif i Skåne: [citat] En smart lösning och som fanns förr i tiden i många hus, är att ha ett vattenutkastare inkopplad efter vattenmätaren men före avstängningen in mot huset. Eller offra en ventil till för att åstadkomma att man har tillgång till vatten i trädgårdsslangen även närhelst huset VVS är avstängt.
20 svar · 6,5k läst
·
J
jonaserik: [citat] Luftkuddens storlek blir automatiskt genom att flottören öppnar och stänger i kärlet, är den otät så kommer det att rinna vatten ur pipen, lite doppar kan det bli innan ventilen stängt helt
8 svar · 3,8k läst
·
Härryda2015
Härryda2015: Synd att du inte kan belöna dig själv med ”bästa svar” :crysmile::crysmile::crysmile:
3 svar · 2,1k läst
A
Albireo: Lite svårt att avgöra på bilden om röret är gjutjärn eller ett Höganäs rör. Gjutjärn har förmodligen en kortare livslängd än Höganäs rör... Alternativet Krilleman visade, tyckte jag blev för dyrt. Vissa golvbrunnar fungerar att använda som rensbrunn. (men den måste vara gjord så att vattenlåset helt går att avlägsna, vissa golvbrunnar från PURUS kan även kompletteras med
5 svar · 9,7k läst
·
fln213
fln213: [citat] Tack för de kloka och hjälpsamma synpunkterna. 1. Vrf? 2. Första mattan ligger med knopparna inåt mot grundmuren, men är övervikt med ett ytterliggare lager med knopparna utåt.
3 svar · 2,4k läst
·
ådal
ådal: Vilken höjd är allt på? Kanske lättast att montera på denna undertill med en rörstump mellan istället för att mixtra med det som sitter i väggen? https://www.hornbach.se/shop/Blandarfaste-160-cc-M26x1-5-x-G15-973476/5139887/artikel-detaljer.html Sen såklart vad BirgitS säger, ifall det är lämpligt att duscha med tanke på tätskiktet..
7 svar · 1,5k läst
·
J
Jo-han: Lite återkoppling är ju alltid bra. Skaffade en 75 mm ersättningsmuff som passade perfekt i det gamla röret (som jag kapade med bågfilsblad).
8 svar · 1,4k läst
·
Jesb
Jesb: [citat] Ok, Jo det kan kanske spela roll Uppsala är husets hemadress.
2 svar · 1,4k läst
V
Villervalla72: [citat] Testa HÄR i stället: https://www.gelia.se/globalassets/gelia_sv/dokument/broschyr_info_gelia_pdf/rorlathund_1005.pdf
6 svar · 25,9k läst
R
Rörman: Ett termostatpaket till en sådan blandare kommer garanterat uppgå till två tredjedelar av priset för en ny dvs ungefär 70%. Skulle starkt rekommendera en ny blandare då en eventuell reparation säkert måste uppföljas av någon ny t.ex att omkastarna börjar krångla och det verkar sitta dubbla sådana.
1 svar · 4,7k läst
·
J
jansen: Tack för era svar! Mycket kan man själv men detta förstår jag att inte ge mig på. Har rörmokare som kommer förbi, enklast så. Inga problem för denne att lösa det hela antar jag.
6 svar · 2,5k läst
·
mexitegel
mexitegel: :D [citat] Tack för tips! Jag kommer behöva öppna upp väggen bakom för att ventilera denna, då får det bli en bättre upphängning (y)
19 svar · 5,0k läst
·
R
Rörman: Har du glödhett vatten överlag på de andra tappställena? Beroende på vad du har för panna/varmvattenberedare har du förmodligen en blandningsventil du kan reglera för utgående varmvatten. Annars på just den blandaren i sig kan du ställa spaken så högt det går, peta in en liten insex in under för att peta bort blå/röda plastplutten. Där under sitter en insex för att lossa hela
5 svar · 4,9k läst
·
S
Svettis: Tack för detta. Det är mycket riktigt en sån koppling och gängan är 21mm.
2 svar · 1,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.