28 278 läst ·
11 svar
28k läst
11 svar
Avluftning avlopp, rördragning på vinden
Hej,
Vår nuvarande avloppsavluftning går upp till en vakuumventil på vår kallvind. Vad jag förstår skall vakuumventiler monteras i uppvärmda utrymmen (>0°C) och mycket riktigt luktar det illa i badrummet när det blir minusgrader på vinden.
Därför funderar jag på att dra ut avluftningen genom yttertaket för att ha en avluftning som alltid står öppen. För att inte hamna för nära vår uteplats behöver jag dra iväg avluftningen med ett horisontellt rör på vinden innan jag går igenom yttertaket. Röret blir cirka 5 meter långt.
1) Jag antar att det horisontella röret bör läggas nere i isoleringen så det inte isar igen av invändig kondens på vintern?
2) Vilket fall bör det horisontella röret ha?
3) Det nuvarande avluftningsröret är 75 mm i diameter och den kalla delen av röret kommer att bli cirka 1 meter lång. Duger det eller skall man gå upp på 110 mm?
4) Några åsikter om vilken takgenomföring man bör välja?
5) Övriga synpunkter är välkomna.
Mvh, Klas
Vår nuvarande avloppsavluftning går upp till en vakuumventil på vår kallvind. Vad jag förstår skall vakuumventiler monteras i uppvärmda utrymmen (>0°C) och mycket riktigt luktar det illa i badrummet när det blir minusgrader på vinden.
Därför funderar jag på att dra ut avluftningen genom yttertaket för att ha en avluftning som alltid står öppen. För att inte hamna för nära vår uteplats behöver jag dra iväg avluftningen med ett horisontellt rör på vinden innan jag går igenom yttertaket. Röret blir cirka 5 meter långt.
1) Jag antar att det horisontella röret bör läggas nere i isoleringen så det inte isar igen av invändig kondens på vintern?
2) Vilket fall bör det horisontella röret ha?
3) Det nuvarande avluftningsröret är 75 mm i diameter och den kalla delen av röret kommer att bli cirka 1 meter lång. Duger det eller skall man gå upp på 110 mm?
4) Några åsikter om vilken takgenomföring man bör välja?
5) Övriga synpunkter är välkomna.
Mvh, Klas
Isolering behövs inte att det skulle frysa så mycket så att det blir problem tror jag inte. Kondensvattnet i sig rinner ju bara ner i avloppet. Genomgång beror ju på takbeklädnad. Jag gjorde det enkelt för mig genom att köra upp ett 75 mm:s hål i en panna och lägga i den. Sedan sätta en skruv ner genom undertaket, såga upp 75 mm i undertaket. Sen silikon runt röret träöver papp mer silikon runt röret i pannan klart.
Om ditt tak är någorlunda modernt och har t ex betongpannor så finns det färdiga kit att köpa för genomföringen. Anvnder du ett sådant så minskar du risken för läckage.
Det räcker med 75 mm. Sätt en övergång innan takgenomföringen om den är 110 mm.
Den takgenomföring som jag installerade hade en flexibel rördel på insidan, så jag gjorde det enkelt för mig genom att bara sätta en standardvinkel på det rör där vacuumventilen satt och drog röret rakt mot genomföringen. Lutingen blev den den blev.
Det räcker med 75 mm. Sätt en övergång innan takgenomföringen om den är 110 mm.
Den takgenomföring som jag installerade hade en flexibel rördel på insidan, så jag gjorde det enkelt för mig genom att bara sätta en standardvinkel på det rör där vacuumventilen satt och drog röret rakt mot genomföringen. Lutingen blev den den blev.
Luftning på kallvind SKA alltid vara 110 om man vill följa gällande regler och vill undvika problem... 75 är bara godkänt i uppvärmt utrymme.
Inga problem att sidodra en 110 luftning 5m i sida, ha normalt fall eller lite mer 1-2cm fall/meter.
Köp en standard genomföring, den är 110!
Inga problem att sidodra en 110 luftning 5m i sida, ha normalt fall eller lite mer 1-2cm fall/meter.
Köp en standard genomföring, den är 110!
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 217 inlägg
stående frågan ,enskilt eller kommunalt avlopp
Medlem
· Västra Götaland
· 217 inlägg
om du har enskillt avlopp så ska du INTE ha vakumventil
Ett enklare tips -köp en ny vacuumventil. ut med det gamla, in med det nya. Troligtvis är den gamla kass, de håller inte för evigt. Ventilerna kan isoleras med speciella frigolitluvor, Som för övrigt ofta medföljer.
Staffan
Staffan
Hej,
Jag tror inte att vakuumventilen är trasig. Jag har haft isär den och gummimembranet är fortfarande mjukt och fint. Den funkar utmärkt vid plusgrader och även vid minusgrader om jag håller den uppvärmd. Min ventil har en frigolithuv men den gör ingen större nytta när det är minusgrader flera dygn i sträck. Värmetillförseln är ju minimal så till slut fryser kondensen inne i ventilen. Tillverkaren föreskriver också att den skall monteras i ett uppvärmt utrymme.
Eftersom min vind inte är uppvärmd vill jag alltså byta lösning.
Mvh, Klas
Jag tror inte att vakuumventilen är trasig. Jag har haft isär den och gummimembranet är fortfarande mjukt och fint. Den funkar utmärkt vid plusgrader och även vid minusgrader om jag håller den uppvärmd. Min ventil har en frigolithuv men den gör ingen större nytta när det är minusgrader flera dygn i sträck. Värmetillförseln är ju minimal så till slut fryser kondensen inne i ventilen. Tillverkaren föreskriver också att den skall monteras i ett uppvärmt utrymme.
Eftersom min vind inte är uppvärmd vill jag alltså byta lösning.
Mvh, Klas
Ville bara uppdatera tråden ifall någon annan söker samma svar.
Enskilt avlopp ska inte ha vacuumventil då det förhindrar självdrag/"skorstenseffekten".
Förmodligen fungerar det när man är kopplad på kommunalt avlopp då det är ett större system med fler användare, vilket leder till en viss skorstenseffekt trots vacuumventil. Formodligen är det ett visst drag där mer eller mindre hela tiden. Skulle jag tro iaf.
I ett enskilt system har du luftning i slamskiljaren och avluftningsröret (ut igenom tak normalt). Där blockar vaccumventilen självdraget.
Enskilt avlopp ska inte ha vacuumventil då det förhindrar självdrag/"skorstenseffekten".
Förmodligen fungerar det när man är kopplad på kommunalt avlopp då det är ett större system med fler användare, vilket leder till en viss skorstenseffekt trots vacuumventil. Formodligen är det ett visst drag där mer eller mindre hela tiden. Skulle jag tro iaf.
I ett enskilt system har du luftning i slamskiljaren och avluftningsröret (ut igenom tak normalt). Där blockar vaccumventilen självdraget.
Klicka här för att svara