B
Har en golvbrunn där klämmringen sitter löst. Badrummet är gammalt och ska snart renoveras, men skulle fram till dess vilja fulfixa brunnen. Hur får jag fast den här? Jag testade att trycka men den fastnar inte. Ska jag försöka värma med en hårtork och sedan trycka dit den?

Det ser ut att sitta skruvhål i själva brunnen och även i locket. Var tanken att locket skulle skruvats fast från början för att hålla klämmringen på plats?

MVH Carl

• Lös klämmring och brunnslock för golvbrunn placerade på en mörk yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal golvbrunn med en lös klämmring och skruvhål, i behov av tillfällig reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ju ut som klämringen har fastnat i "ihoptryckt" läge, om du inte lyckats få ordning på fjädern i klämringen så den fungerar som den ska kan du ju bara gå till byggvaruhuset och köpa en ny klämring för 150kr ?

Jag tror inte den där plastringen gör någon större nytta i en gammal brunn där mattan har torkat och hårdnat i rätt position redan.

B
Det stämmer att mattan är torr (spröd) och hård. Funderar på att värma upp den lite och se om den mjuknar lite för att försöka trycka tillbaka ringen.

Det stämmer nog att ringen flexade dåligt. Ska se om den går att använda eller behöver bytas.

B
Testade att värma mattan och lyckades trycka tillbaka ringen då. Lite osäker på om den kommer sitta kvar dock. Det sitter ju skruvhål både i silen och i brunnen. Är tanken att man ska kunna skruva fast den också? Finns det speciell skruv avsedd för det i så fall?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.