Hej,

Skall dra om inkommande kallvatten till vår gäststuga så att det går via huvudbyggnaden där vattenmätaren inom kort kommer sitta, nu när vi skall få in kommunalt VA.

Har varit i kontakt med några rörläggare och fått blandade budskap kring vilka slangar som bör användas i källardelen/krypgrund, den ena menar att PEM-slang endast skall läggas i mark mellan huvudbyggnaden ut till gäststugan och att man måste skarva om PEM-slangen till en PEX-slang när den kommer in i källaren/krypgrunden. Den andra ser inga problem med att dra PEM-slang hela vägen till skarven efter vattenmätaren.

Mitt inkommande vatten kommer redan i en PEM-slang som går ca 7 m in i källaren fram till VVB - har inte sett några tecken på problem med detta (huset är från 68).

Enligt PEX-förespråkaren var det för att PEM-slangen inte är diffusionstät.

Har även en avfuktare i krypgrunden, om det spelar roll.

Finns det någon som kan säga vad som är lämpligt och varför?
 
  • Gilla
Jjjjj
  • Laddar…
P patrikd84 skrev:
Hej,
Okapad pem till första kopplingspunkt i källare helt ok. Ju färre kopplingar desto bättre ur kostnad och läckagesynpunkt.
Isolera gärna med tubolit mot komdensfukt.

Skall dra om inkommande kallvatten till vår gäststuga så att det går via huvudbyggnaden där vattenmätaren inom kort kommer sitta, nu när vi skall få in kommunalt VA.

Har varit i kontakt med några rörläggare och fått blandade budskap kring vilka slangar som bör användas i källardelen/krypgrund, den ena menar att PEM-slang endast skall läggas i mark mellan huvudbyggnaden ut till gäststugan och att man måste skarva om PEM-slangen till en PEX-slang när den kommer in i källaren/krypgrunden. Den andra ser inga problem med att dra PEM-slang hela vägen till skarven efter vattenmätaren.

Mitt inkommande vatten kommer redan i en PEM-slang som går ca 7 m in i källaren fram till VVB - har inte sett några tecken på problem med detta (huset är från 68).

Enligt PEX-förespråkaren var det för att PEM-slangen inte är diffusionstät.

Har även en avfuktare i krypgrunden, om det spelar roll.

Finns det någon som kan säga vad som är lämpligt och varför?
 
  • Gilla
patrikd84
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.