Hallå!

Jag är inte säker på att detta är rätt kategori för min fråga, men jag testar.

Golvet i vårt garage har rejält fall ned mot golvbrunnen som är placerad i mitten av golvet och är nedsänkt ca 3 cm under golvnivån. Jag misstänker att husbyggaren ville försäkra sig om att brunnen verkligen var lägsta punkten i huset, då garaget ligger under marknivå.

Detta ställer till lite problem eftersom det är svårt att rulla saker över golvet. Drar jag grovdammsugaren och den råkar hamna med ett hjul i brunnen så välter den t ex. Jag funderar därför på om jag skulle kunna gjuta en plugg som fyller hela "gropen", men som givetvis ska gå att lyfta upp. Jag gör ytterst sällan blöta saker i garaget som skulle kräva brunnens "normala" funktion, som att köra in snöiga bilar, utan den används i princip bara för att ta emot det jag spolar i diskhon som kommer via röret (se bilden).

Vad skulle jag kunna använda för material för att gjuta pluggen? Först tänkte jag epoxi, men det är ju så jädra dyrt och det kommer ju gå åt ett antal liter för att fylla hela gropen. Min tanke är alltså att fylla ut hela nyckelhålsformen, om ni förstår hur jag menar. Sedan får jag borra ett hål för diskbänkens avloppsrör.

Någon som har något tips?

Mvh
Fred

Golvbrunn med fall i ett garage, med avloppsröret ledande ner till den nedsänkta brunnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svart rund golvbrunn med galler, 225mm från Gelia, för inbyggnad i golv.
Skapa konto
Kan du inte lägga ett större lock, men fortfarande så vattnet kan rinna ner, snyggast hade blivit om man fick ner det så det ligger jämt med golvet.
Den på bilden är tex 225mm från Gelia, finns troligen större också, eller en 5 - 10 mm plåt rund eller fyrkant som man borrar massa hål i och sen fräser ner jämt med golvet.

Redigerat:
Målet är alltså att det ska bli så jämn yta som möjligt, så även avstängningsventilens urgröpning behöver täckas. Som jag skrev finns det inget behov av att vatten ska kunna rinna ned i brunnen, annat än via avloppsröret från diskhon, så jag vill ha en slät yta som hjul kan rulla över. Dock behöver det inte täta helt, så en liten springa mellan befintligt golv och "pluggen" gör inget...det kan till och med vara en fördel om t ex högtryckstvätten som förvaras i garaget skulle kissa ut lite efter användning.

En bild till för att bättre visualisera vad jag är ute efter:

Rosa formad konstruktion med självnivilerande massa och ett rör, förberedd för gjutning och borrning.
Skapa konto

Min tanke är att jag ordnar någon slags släpprodukt i botten, kanske vanlig tejp, och sedan häller jag i någon massa som självnivilerar sig och fyller ut den oregelbundna gropen. När det härdat bänder jag loss pluggen, tar bort tejpen och borrar ett hål för diskhoröret. På så sätt får jag perfekt passform på pluggen och med rätt material kan jag köra över den med tunga grejer på hjul utan att den går sönder eller hjulen fastnar.

Ingen som har tips om något material som skulle kunna funka för detta?

Vanlig finbetong armerad med fiber?

Håller verkligen det? Jag tänker om jag har en bilmotor på lyftbordet och kör över pluggen med ett av dess metallhjul...

Finns ju hård gummimassa med, eller såga till en träskiva och fila så den passar perfekt. Annars är de väl bara gjuta något fiberarmerat på en plast. Känns dock smidigare med en trä eller gummi som man kan återanvända som inte spricker.

Det är just någon typ av gummimassa som jag är intresserad av. Dock vet jag inte vad jag ska googla efter, så därför skapade jag tråden med hopp om att någon skulle ha något tips.

Häststall har sådana tror jag. Sikta på flytande gummigolv

Det jag hittade var kanske en passande produkt. Dock hittade jag bara ett ställe som säljer och det var en rejält stor förpackning för nästan 3000 spänn...vilket känns väl saftigt. Då blir det nog billigare att skaffa epoxi...

Det fans förr förhöjnings ringar till den typ av brunnar.
Krysshammra bort färgen och gjut med finbetong och filta ihop ytorna. Kräver lite teknik att få ihop skarven...
Rensen får du höja på motsvarande sätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.