Hej,

Det börjar bli dax att koppla in tappvattnet i sommarstugan och jag har stött på patrull när det gäller pex 18x2.5.

Läste mig till här på forumet, att det var bra att gå upp lite i dimension på slangen som skulle mata vattenutkastarna, så man fick ett bra flöde. 18x2.5 var tipset.
Tog till mig det, men ångrar mig lite nu då det inte är helt "rakt på" när det gäller att koppla in dem i en fördelare.

Har plockat ihop en lösning som jag tror ska fungera, men känner att den behöver granskas av någon/några som har varit med förr.

Se bild för som visar de valda delarna. Kommer sen gå ner till en 20/15-fördelare för att koppla in resterade slangar som är 16x2.

Finns det en enklare/smartare/bättre/(fungerande) lösningar?

• VVS-detaljer: fördelare, hylskopplingar och PEX-slang för vatteninstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Hur många stick har du 16mm slang på efter dina två 18mm slangar?

Krilleman
Min tanke var ju att köpa en VA fördelare för rätt antal 16mm rör och sen komplettera med 22mm T-rör och dubbelmuttrar mellan det. På sticken i T-rören monteras VA Plast 22x18.

Ser ok ut så vitt jag kan se så länge det är planända på fördelaren.
Personligen så är jag allergisk mot halvkopplingar i största möjliga mån, då av erfarenhet de brukar vara en svagare länk än en mekaniskt tätad koppling.
Hur ser 16 slangen ut mot fördelaren, likadana halvkopplingar?
Har du ändå tänkt att använda 20/15 fördelare till övriga så hade jag hellre kört det på samtliga samt monterat en 18 pexanslutning med invändig 15 gänga direkt på 20/15 fördelaren.
T.ex. Vatettes plastkoppling 18x2,5 i en VA1138 18xG15 som man därefter linar på fördelaren 20/15.
Då slipper du köpa olika fördelare.

Krilleman
Eller så kör man endast på vatettes fördelaren enligt mitt inlägg ovan! :thinking::rofl:

Hehe, jo, men de beror ju på utrymme samt cc slang.
Din variant bygger ju väsentligt mer än en 40 cc fördelare rakt av ;)
Finns platsen så för all del, men ofta är det trångt där fördelaren ska monteras varpå man vill få så kort som möjligt.
Personligen så hade jag också kört med vatettes fördelare med 16 pexkopplingar samt gängat på 2 st 18*G15 på två anslutningar samt 18 pexkopplingar där i.
Som sagt, båda förslagen är fina, men ditt bygger mer ;)

Krilleman
B Bredare skrev:
Hehe, jo, men de beror ju på utrymme samt cc slang.
Din variant bygger ju väsentligt mer än en 40 cc fördelare rakt av ;)
Finns platsen så för all del, men ofta är det trångt där fördelaren ska monteras varpå man vill få så kort som möjligt.
Personligen så hade jag också kört med vatettes fördelare med 16 pexkopplingar samt gängat på 2 st 18*G15 på två anslutningar samt 18 pexkopplingar där i.
Som sagt, båda förslagen är fina, men ditt bygger mer
Jag har svårt att se att VA-fördelare med 22mm T-rör skulle bygga mer än LK:s fördelare med övergång mellan dessa....

LK UNI fördelare har också cc 50 mellan anslutningarna exklusive övergången mellan fördelarnas från LK:s olika storlekar...

Och nej, absolut inga 18xG15.

Bara hela 22mm T-rör med VA Plast 22x18 & 22 dubbelmutter mellan fördelare/T-rör och 22mm18mm.

Enkelt och smidigt = Nästan (99,9%) oftast alltid bäst!(y)

Redigerat:
Eh, nu har du nog missförstått mig.
Någon övergång mellan olika fördelare har jag aldrig talat om.
Är inte heller förtjust i LK fördelaren varpå min följdfråga hur resterande anslutningar såg ut.

Har han exempelvis 2 st 16 slangar samt 2 st 18 slangar så talar jag om en 4-fördelare där man gängar på 2 st 1138 på 2 av anslutningarna för att få på 18 slangen.
Som jag också nämnde så rekommenderar jag med Vatettes fördelare och tar vi (samma exempel, 2 st 18 slangar, 2 st 16 slangar) 1 st 4-fördelare och gängar på 2 st 1138 på den så är den garanterat kortare och färre skarvar med möjliga läckor än 1 st 2-fördelare, dubbelmutter, 22x18 trör, dubbelmutter, 22x18 trör .

Skall väl iofs tilläggas att jag utgår ifrån att det är 2 st 18 pex som ska kopplas in eftersom det visas på bilden samt att det i första inlägget står att det är 18 slang till "utkastarna".

Redigerat:
Krilleman
Gå inte över ån för att hämta vatten.

Det går fint med en dubbel fördelare och två 22mm T-rör om det är som du skriver 2x18 + 2x16.

Jepp, håller med.
Men om trådstartaren vill hålla fördelaren så kompakt som möjligt eller faktiskt bara inte har platsen samt vill ha så få skarvar som möjligt så föreslår jag min tidigare nämnda variant. :D

Redigerat:
Krilleman
18 slang ska ha större anslutningsgänga än 15mm. Dessutom är inte LK:s fördelare med 15-gänga inte tilltänkta att gänga på med större anslutningskopplingar.

Således behövs två UNI 2 G20 för att det ska bli korrekt för LK:s sortiment med två 18 PEX, fast i detta fallet böir det ju aldrig korrekt då det inte finns 18mm i LK:s sortiment. ;)

Beträffande Vatette är det heller inte tilltänkt att du ska gänga på annan än koppling för Dy15 på 15-gängan.
22mm T-rör och 22x18 VA Plast är rätt väg att gå.

Dessa bygger dessutom bara 4mm extra kontra vanlig fördelares (med 15-stick) byggmått på 50mm (y)

Således blir det inte fler skarv...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.