Hej
Om någon månad får jag hem VVS-folk som bla ska montera en vattenutkastare utomhus på min fasad av putsad lättbetong.
Idag hittade jag denna gamla kran i garaget och tänkte att det vore ju häftigt om den gick att använda istället för en sådan som alla andra har. En Gardena slangnippel passade ju fint i alla fall. Men för att det ska sitta ordentligt gissar jag att man måste ha någon form av montageplatta. Vet någon om det finns?
På insidan kommer det sitta en ballofix så man stänger av tillförseln vintertid. Möjligen går inte att få kranen frostsäker trots det Vad tror ni?
Jag vet inte om kranen läcker. Om så är fallet går de då att fixa?
Mvh
Fredrik
Om någon månad får jag hem VVS-folk som bla ska montera en vattenutkastare utomhus på min fasad av putsad lättbetong.
Idag hittade jag denna gamla kran i garaget och tänkte att det vore ju häftigt om den gick att använda istället för en sådan som alla andra har. En Gardena slangnippel passade ju fint i alla fall. Men för att det ska sitta ordentligt gissar jag att man måste ha någon form av montageplatta. Vet någon om det finns?
På insidan kommer det sitta en ballofix så man stänger av tillförseln vintertid. Möjligen går inte att få kranen frostsäker trots det Vad tror ni?
Jag vet inte om kranen läcker. Om så är fallet går de då att fixa?
Mvh
Fredrik
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Svårt att säga utan bild... Rent generellt är utomhuskranar självdränerande på så vis att ventilen sitter på insidan, inte i utsidesdelen, för att det inte ska bli vatten kvar i själva kranen eller matarröret som kan frysa.
Edit: av ovanstående skäl är den kranen olämplig.
Edit: av ovanstående skäl är den kranen olämplig.
Fungerar väl ypperligt. Ett stadigt järnrör genom väggen och montera kranen i änden på det, Borde väl fungera.
Men du kan ju inte ha den där gräsliga Gardenakopplingen på den kranen.
En slangnippel i mässing är väl det enda som ser vettigt ut tillsammans med den kranen.
Men du kan ju inte ha den där gräsliga Gardenakopplingen på den kranen.
En slangnippel i mässing är väl det enda som ser vettigt ut tillsammans med den kranen.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Glömmer du att stänga på insidan och dränera kranen så fryser den troligen sönder.
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Ja just det.........
Man får ta bort kranen på vintern.
Protte
Man får ta bort kranen på vintern.
Protte
Aha, tackar för svaren.
Att gänga av kranen vintertid kan jag gärna leva med.
Då borde alltså en vvs-person kunna montera den om jag föreslår eller är det väldigt besvärligt jämfört med en modern?
Mvh
Fredrik
Att gänga av kranen vintertid kan jag gärna leva med.
Då borde alltså en vvs-person kunna montera den om jag föreslår eller är det väldigt besvärligt jämfört med en modern?
Mvh
Fredrik
Medlem
· Blekinge
· 12 227 inlägg
Dom kommer att säga: det går inte. Och då menar dom: jag vill inte.
Bildgoogla väggfäste mässing så får du förslag.
Bildgoogla väggfäste mässing så får du förslag.
F fredand44 skrev:Hej
Om någon månad får jag hem VVS-folk som bla ska montera en vattenutkastare utomhus på min fasad av putsad lättbetong.
Idag hittade jag denna gamla kran i garaget och tänkte att det vore ju häftigt om den gick att använda istället för en sådan som alla andra har. En Gardena slangnippel passade ju fint i alla fall. Men för att det ska sitta ordentligt gissar jag att man måste ha någon form av montageplatta. Vet någon om det finns?
På insidan kommer det sitta en ballofix så man stänger av tillförseln vintertid. Möjligen går inte att få kranen frostsäker trots det Vad tror ni?
Jag vet inte om kranen läcker. Om så är fallet går de då att fixa?
Mvh
Fredrik
Använd mässingstappen som dummy om du vill ha den för utseendets skull.
Och montera ett riktigt utkast på något undanskymt ställe.
För förr eller senare kommer du att missa att det helt plötsligt blivit minusgrader ute.
Och montera ett riktigt utkast på något undanskymt ställe.
För förr eller senare kommer du att missa att det helt plötsligt blivit minusgrader ute.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Bra med ett väggfäste så inte röret följer med ut när man tar bort kranen.
Jag har monterat två utkastare och din röris kommer jubla för det är en hel del meck att få dit en utkastare.
Protte
Jag har monterat två utkastare och din röris kommer jubla för det är en hel del meck att få dit en utkastare.
Protte
Hej,
Ja lite bildsökning gav träff på denna:
https://classicum.se/wp-content/uploads/2013/05/massing-vaggfaste2.jpg
Skulle tro att det vore bättre med en liten större "platta" särskilt om det ska sitta på putsad leca. Lite moment lär det ju bli om någo t ex hänger en hink och tappar upp vatten.
Kanske svårt att få tag på.
Kanske kan man göra någon platta själv.
Mvh
Fredrik
Ja lite bildsökning gav träff på denna:
https://classicum.se/wp-content/uploads/2013/05/massing-vaggfaste2.jpg
Skulle tro att det vore bättre med en liten större "platta" särskilt om det ska sitta på putsad leca. Lite moment lär det ju bli om någo t ex hänger en hink och tappar upp vatten.
Kanske svårt att få tag på.
Kanske kan man göra någon platta själv.
Mvh
Fredrik
Vill du inte montera ner den kan du sätta någon form av koppling till tryckluft efter ballofixen på insidan. Men kör inte på fullt ös utan håll dig till kanske 2 bar eller så. Så håller jag på att göra för en massa utkastare osv över hela trädgården och så. Sätter du dit en fin slangkoppling och dessutom har en slangstump där som räcker till marken eller nån bänk eller så så kommer förmogligen inga hinkar hängas på ventilen.
Produkter som diskuteras: "slangkoppling"
Kran- & slangkopplingar
Kopplingar spelar en avgörande roll i alla typer av rör- och slangsystem genom att ansluta olika rördelar och säkerställa en sömlös ström av vätskor eller gaser. Oavsett om du arbetar med vattenledningar, trädgårdsslangar, gasrör eller
Läs mer


