Vatten & Avlopp
Ruzk: Helt rätt, dra inte åt muttrarna för hårt bara, gummipackningen tätar tidigt och går sönder lätt om man drar för hårt. Sätt på ballofixerna och torka av all fukt, kom tillbaka senare och dra med hushållspapper för att dubbelkolla att de är tätt! Du har ju ballofixer där så inte mycket som kan gå åt pipan ;)
bc123: [citat] Nej, tyvärr garaget är en del av huset, där vardagsrummet ligger ovanför
Christer G.V.: [citat] De gröna avstängningarna är kulventiler. Ballofix är ett märkesnamn på mini-kulventiler.
schlump: Jag skulle argumentera att ni inte alls uppfyller kravet. Det hus ni har anslutit idag är ett hushåll vilket alltså kräver en kapacitet på 5 PE (personer). Problemet är alltså att det andra huset räknas som ett eget hushåll, så jag skulle säga nej ni uppfyller inte kraven.
xxargs: Pumpar för typ djuphålsbrunn (de kan också användas i grävd brunn med mindre djup) drar mycket el när de väl går (typ 1.2 kW, fins klasser i runt 750W-området också) men pumpar de upp mot en hydropress så är körtiderna i området 10-20 sekunder för runt 15 liter trycksatt vatten per omgång, så i mängd energi räknat i Wh så är det inte så mycket per pumpomgång (typ 7 Wh +
Viktor.J: Sätt en skruvmejsel med den spetsiga änden mot vattenröret och andra änden mot ditt öra. Då brukar det vara lättare att höra. Det borde väl vara tyst om vattnet står still, du kan ju för jämförbarheten också öppna en kran lite lite så det dropar lite och lyssna igen och se om du hör skillnad.
Ludde Jakobsson: [citat] Min funkade ibland. så jag skulle titta på backventilen, om du inte redan gjort det. Backventilen sitter mellan pumpen och mässingsutkastet om du har samma konstruktion som mig, dvs det är inte i pumpen som backventilen sitter utan den sitter externt i ett rör som är ca 8 cm långt. Jag har nu kört min pump i ett år ca utan problem utan backventil.
Förbannadevänstergänga: F.D ägare var en gubbe av ett eget slag, pension i 40 års åldern och levde på att göra allt själv. Man kan inte förvänta sig att något I detta hus är by the book. Återkommer om det står något på kopplingarna när jag kommer hem om någon dag! 🙂 Vill också säga tack till alla som engagerar sig, det är roligt att se!
Roobiiiiin: Hej, köpt hus och bott här en månad. Upptäckte imorse att det var blött fast ingen duschat. Är vvsare så stängde vattnet och började undersöka. Läckaget var i blandarstaffen mot blandaren men är rädd att det runnit in bakom mattan med. Vad tror ni, ska jag sätta dit duschen igen eller måste mattan skäras upp, är betongväggar?
Peternow: [citat] Är det bytt till nya rör, i delar som är synliga ? Om så är fallet är det med all sannolikhet dax att byta avloppet som ligger i/under golet i källaren.
Derbyboy: Någon som vet vad jag behöver om jag vill koppla M5 till tryckluft, går det ens? Jag vill göra en anslutning för tryckluft till min Nibe vvb, luftningsskruven alltså. Jag vill påskynda tömningen.
ninasky: [citat] nej. badrummet har jättevarmt trots installation av samma vattenmätare. handfatet i duschen känns varmare och blir varmare snabbare.
camelspin: Hej tack det finns en kran i garaget och jag kan stänga av den här rörslingan innifrån huvudbyggnaden så det är enkelt att tömma installationen
tergo: reklamera om den bara är några månader gammal
rafaell: Har nu bestämt att skaffa en LK blandningsventil och tillfälligt koppla på flexrör tills jag lärt mig att löda. Sen drar jag om rören och gör värmespärr, ventilen är väldigt varm även när vattnet inte används då han sitter just ovanför pannan.
xxargs: För att försöka se om och var kopparen löses ut då blir det nog också att ta ett prov direkt ur brunnen Som 'felsöknings'-test i olika delar av vattenlednings-kedjan till kran för snabbare återkoppling och inte vill skicka en rad dyra vattenprov till vattentestföretag kan man alltid skaffa eget testkit för Cu (koppar) - här från akvarievärlden och är inom området som din
MathiasS: Det var intressant....jag tyckte jag kollade upp detta men uppenbarligen krävde jag inte tillräckligt djupt.
Spopas: Det kallas VVC, varmvattencirkulation. Se till att du har timer på VVC pumpen så det bara cirkulerar varmt vatten när ni brukar använda det. Dvs i normala fall kan den vara avstängd nattetid, och tider då ingen är hemma, 09:00-15:00 för de flesta. Så slipper du onödigt hög kostnad på förlustvärmen.
xxargs: [citat] Du har 0,08 mg/l i järn men nästan 1 mg/l i mangan, pH 7. Järnet verkar vara borttaget men inte manganet av nivåerna sedd i vattenanalysen, mangan och järn brukar följas åt som ler och långhalm med dominans av järn - så frågan är vad det är för järnhalt i råvattnet före filtret. Det andra är att det fins ganska mycket av både kalcium och magnesium kvar med 10 tyska
P-plats: Att trycka under vägen och sedan dra ett rör behöver inte vara ett allt för stort jobb. För några år sedan hjälpte jag till när en mindre entreprenadfirma gjorde just detta. Nu kan det bli lite ner komplicerat när det är en kommunal väg och inte en vägförenings som i vårt fall.
Dilato: [citat] Nyckelorden är: "oundgängligen nödvändigt för den allmänna vattenförsörjningen eller för något annat allmänt behov". Det är nog därför en vanlig privat brunn inte omfattas vid bevattningsförbud, det vattnet kan ändå inte användas av det allmänna eftersom kvaliteten är okänd och kvantiteten kraftigt begränsad. Att "avstå" betyder då att det allmänna kommer och
TypRätt: [citat] Fick förklarat för mig hur det skulle göras, om det blev helt rätt eller inte ska jag väl hålla osagt men tätt verkar det vara i alla fall. Nöjd så långt. Har installerat IKEAs plastunderlägg (heter något riktigt egentligen) i botten av skåpet och tätat kring rören så om det inte blir en jäklans läcka ska det upptäckas i tid utan skador.
mikaelbe: [citat] Kommer garanterat slinta med hylsnyckeln också haha,. Ja, ok vi får se.
egge80: lägg ner ett tomrör nu när det finns möjlighet och använd om det blir något framtida läckage
Stefan N: Ballofix är ett varumärke på en minikulventil.