Vatten & Avlopp
Krilleman: Ny klämhylsa är som redan nämnts ett måste om du ska installera samma på ett nytt rör. Dessa klämhylsor går att köpa lösa: https://www.vatette.se/produkter/kopplingar/vatette-plast/product/fg0606002/klamhylsa-dy15-x-25
Grannens Häck: Lånar tråden i samma fråga. Ska bygga ett gästhus med vatten och avlopp på en krypgrund / torpargrund. Grund och hus ska byggas bytt, inget befintligt. Förlägger man normalt avloppet genom grunden eller under grunden om det går?
tvestelind: [citat] Tack för svar! Det är Callidus. Tack för tipset om att kika på rörmockare som kan istället. Jag har sett videorna men tack så mycket :)
Janne Grytlapp: Jag tackar för alla otroligt bra svar. Man lär sig mycket när man skaffar hus! Problemet var helt enkelt att det hade blivit stopp nertill vid ventilen. Startade pumpen som Avemo påpekade, så då släppte det. Tog ungefär en timme att få den helt slut med vatten efter det. Nu mår pumpen bra och lite mindre rost i tanken, tusen tack!
Filles11: [citat] Finns överallt om du googlar på ”kranmutternyckel”, men jag köpte från Amazon. https://amzn.eu/d/hcDCb5s
Norktork: Det verkar fungera bra - behöver man täta i prk-kopplingen. Alltså plastkopplingen som ska klämma åt. Gjorde det nu med lin men då är det svårt att få den att bottna helt. Oavsett så verkar allt hålla tätt som det ser ut nu.
GK100: Det du har där är sk malmakryss dvs en halvkoppling som tillverkades av Malmaverken i Malmö vid tiden du tror det är från. I nutid och från tex Rinkaby kan du istället välja Pipefix halvkoppling de finns i alla kombinationer rör x gänga du behöver. Så sök efter dem på Rinkaby eller åk dit om du bor nära.
Demmpa: Tillverkare och modell på kökskranen? Bilder på kökskranen underlättar. Vissa tillverkare har bra och stort utbud av reservdelar.
Rickard.: Ja då gör som du vill, som jag ser det så är största fördelen med prk och plugg är att det är busenkelt att bygga vidare på. En sån här plugg är mycket billigare men jag skulle personligen vilja klippa bort den och ersätta med prk om jag skulle göra en permanent installation. https://www.bauhaus.se/pem-koppling-admiral-pe-huv-propp-32mm
jonaserik: [citat] Jepp brukar sitta hårt. De är en hylsa på 42 mm som passar. Det blir att försöka med en stor skiftnyckel raktt på sexkanten och enn stor mejsel genom hålet på dn och vrida. Kanske en mindre rörtång som greppar. Det med att raffsa på gångan gör att det blir grader på den och linet fastnar och följer ite med runt när du drar till. Det med att tömma den genom
lobbin: Alltså ingen innerslang? Då kanske det hade räckt med en 32mm tom?
xxargs: Vattnet som pumpas upp är i samma temperatur som en nyborrad energibrunn - alltså runt 5 grader och lite beroende var i landet och hälls de upp i behållare i sommarfuktig luft så kommer de givetvis att svettas. Men också att kyla pumphuset invändigt och av den kylan vill man inte att frostskyddselementen skall börja ticka igång - vilket de med bimetalltermostater gör långt innan det
LouiW: [citat] Jo jag förstår din tanke men kändes sådär och borra sågs upp ett hål längre ner i dagvattenledningen så lutningen blir negativ på slangen ja gräver ner i backen men de kanske är vanligt att man gör ingrepp på det viset 😅👍🏻
Krilleman: [citat] Inte likvärdig då denna saknar invändig ansats för planpackning.
Krilleman: [citat] Glöm inte att följa monteringsanvisningen: https://www.vatette.se/fileadmin/uploads/Vatette/Documents/Mountings/633369_Vatette_Plast.pdf
Demmpa: Fel typ av minikulventil (Ballofix), du ska byta ut befintliga kopplingen mot en minikulventil med klämringskoppling på "ingången", sen beror det på om det är slätände eller löpande mutter på blandaren så ska det vara klämring eller planände på andra änden av minikulventilen. När det gäller klämringskopplingar så ska det vara samma tillverkare på mutter, klämring och på
jonaserik: Jepp i bland får man gilla läget. Har en mage själv före en 3-kammare, görs om till nästa år. Slår i 2 hinkar samtidigt i nedr toan och då åker skiten ut, ca varannan mänad. För av skiten blir det liksom att hänga kvar lite i sjön som är i röret. Inget totlstopp iaf.
Vrana: Hej! Varning för många dumma frågor i följd, jag vet inte ens vem jag börjar fråga. Förutsättningarna är dessa: enplans tegelvilla från 1967 med källare. Gjutjärnsstammar och aldrig dränerat. Planen är att dränera + isolera källarväggen och frågan är om man då ska byta ut de åtkomliga vatten och avloppstammarna när man ändå gräver? Det som komplicerar frågeställningen
Demmpa: Är det enrörssystem eller tvårörsystem? Jag gissar på enrörssystem. Är det enrörssystem så kan du troligen inte stänga returen. Är det tvårörsystem så kan det gå att stänga returen, samt skruva termostaten till noll.
pacman42: Jag tycker att det låter dyrt, men jag brukar alltid tycka att grävmaskiner är dyra om man inte hyr in någon man känner... Det är ju inte jättejobbigt att gräva själv. Det blir ett bra träningspass också, du slipper gå på gymmet. Jag grävde liknande för hand runt halva mitt hus (suterräng) och jag grävde 30-50 cm ned och 1,5 meter ut från väggen, lade grusdike med dränering i
Harald Blåtumme: Nej jag betalade ett par tusen till en lokal VVS-firma som fixade installationen, inklusive några rördelar som behövdes utöver vad som fanns i rörpaketet jag köpte. Kände mig litet osäker på hur man fick till det på bästa vis och ville därför ha proffs att fixa detta. Behövdes även litet rördelar för att få det snyggt och rent, samt att det kapades en del på inkommande slang
plåtrickard: Är hyfsat säker på att skruven på toppen är till plastvredet, kan ju vara vredet som spruckit
Muthai: [citat] Tack! Det verkar kanske som att man ska välja 2"-varianten när mitt avloppsrör är mellan 50-58mm. Jag får nog helt enkelt köpa en och testa...
S0MMER: [citat] Hade tänkt föreslå det i och med att klämringarna redan att där. Bra att det löste sig. 👍
Trafikverket1: Var nere och tog en bättre bild [bild]
tommib: [citat] Man ska aldrig blanda fabrikat när det gäller klämringskopplingar, varken gängor eller konvinklar är standardiserade. Rörgängade delar går dock utmärkt att blanda. Krilleman har satt ihop finfina inköpslistor till dig för Vatette. Som sagt går det bra med den Conexdelen jag länkade och ett LK kopplingsset men det kan vara lite svårare som privatperson att få tag på. En
Eld: Att sluta skicka in dagvatten från stupröret är ju enkelt. Det kan man ju koppla isär ovan mark. Att laga avloppsröret så att man slipper stopp är ju lite mera jobb men inte svårt. Man kan ju försöka få tidigare ägare att betala för det men det är alldeles för lite pengar att börja processa om.
Demmpa: Det finns olika typer/tillverkare av fuktlarm som man kan lägga i skåpet med blandaren. Det finns dom som bara larmar och sen finns det dom som stänger av vattnet. Nej, det går inte att eftermontera skvallerrör eftersom det ska passera tätskiktet.