Vatten & Avlopp
BAv11: Hur gick det med detta arbete? Nyfiken på hur man klarade rördragningen från badkaret till avloppsstammen och hur mycket det lutar ungefär.
jhall: [citat] Borde ha kollat först, ett av rören var märkt och hade avstängningsventil.
Dowser4711: Att bara ha en vattendunk känns bra, men konceptet i sig är ju ungefär vad som sker i en hydrofor, så just att ha en tank "i kedjan" är nog inte problemet. Men jag skulle också avstå från att ha den lösningen. Om inte annat så kommer en plastdunk och dess kopplingar rätt snart bli ledsna på 6-8 bars tryck som du har i ledningarna. Om du vill gå vidare med den lösningen skulle jag
meke: Tack för svar. Det får visa sig vid helt enkelt. En följdfråga blir då hur man ska tänka med fuktspärr? Den generella rekommendationen är att tvättstuga ska ha fuktspärr, men i detta fall får man då fuktspärrar på bägge sidorna om isoleringen vilken man normalt vill undvika.
BSOD: Det känns som en B lösning att använda fogskum för att hålla fast ett avloppsrör. Använd rörupphängningsdetaljer istället för att fixera röret. Då vet man ju att det sitter fast.
Claes Sörmland: [citat] Jag tror den sätter igen. Hur snabbt beror på hur mycket skit som kommer in i röret från taket. Värst är nog barr och sand från t ex betongpannor. Även löv som bryts ned till mull är illa. Normalt har man av det skälet en sandavskiljande brunn före stenkistor infiltration på dagvattenledningar.
Jiji: Ovanför din ring, ser det ut som att det är öppet rätt in i avloppet. Är det det? I så fall är det väl där det rinner ut och sedan ner längs röret så att det ser ut att läcka där du markerat. Men om det inte är öppet där jag tror så kan du väl bara ta isär avloppet och se om det är någon gummiring eller liknande som kommit snett. Ta isär sitt vattenlås och rören till
Bharat Barot: Hej Anders, inga planer av Vallentuna kommun att gå över till kommunal. Vi har en egen brun med huvudvatten kran som går från marken på gräsmattan 1 meter ner i jorden. Finns en järn rör med kulventil på som vrids medur att stänga av vattenat till stugan och motur att öppna vattenat. Detta som inte fungerar. Hur mycket kostar att fixa detta med rörmokare? Inte 50000?
Ericplumber: https://www.rinkabyror.se/artikel/ballofix-planadapter-10/ Denna gör susen!👍
calvin82: Smart! Golvspånet i badrummet är lagt men som tur ät drog jag upp en 50mm avluftning i skåpet. Den kan jag grena till en liten golvbrunn
Josth: Det fanns dock också en tid då det var godkänt att koppla t.ex. handdukstorken till varmvattenberedaren och köra VVC - varmvattencirkulation, för att få värme. Men det förbjöds helt senare, risk för bakterier och annat. Ska stå i t.ex. husets el-central om det är elektrisk golvvärme i badrummet.
Flowerfeeld: [citat] Tack för engagemanget. Kom på att jag har en röris någea hus bort på vägen, så jag kollar med honom.
Ljungsgård: Hej! Har sedan ca 15 tillbaka ett Water Boss 700 från JMS vattenrening. De senaste åren har det inte fungerat för att rena från järn. Upplever inte några problem med hårdhet eller andra problem. Men smak av järn är påtaglig och allt färgas rost-rött. Hade JMS på besök för ett par år sedan. De tog prover och gjorde service. Kostnad över 7000:-. Det var lite bättre ett tag men
nino: Lk och Uponor då skulle jag säga att du inte behöver några specialverktyg om du har en rörsax med trissor för ytterröret Om du kör med vanliga väggbrickor. Vatette då behöver du väl en fräs till fixturen
henrik erikson: [citat] Sen anledningen att vi gjorde detta är att vi är utanför kommunens verksamhetsområde så de vill inte stå för pumpen, vi hade alltså inget alternativ.
Demmpa: [citat] Välkommen till forumet. Ja, jag vet att vissa vattennätsägare (kommunen i många fall) tar en avgift för att stänga av & på vattnet. Det var därför jag skrev som jag skrev i inlägg du citerade.
Demmpa: Det är monterat en ombyggnadssats likt följande, https://www.rskdatabasen.se/kategori/sanitet-blandare/blandarekranaranslutningar/tillbehorreservdelar/1-greppsblandare/9000e-8322248-10 För att få igång anslutningen under diskbänken så behöver ombyggnadssatsen tas bort och originalinsatsen monteras.
xxargs: När du har skyddad 230V pump med elektronisk drivning som du verkar ha valt, så kan du nöja dig med en vanlig säkring. Motorskydd tillför inget längre i det här fallet men är högst aktuellt när man ha 3-fasdrift då dessa har ingen som helst skydd och en bortfallen fas kan vara det som bränner motorn.
LindhA: Halloj, Vi har en gammal (2008) borrad brunn som vi ska driftsätta efter att ha spolat ur och pumpat den. Tidigare ägare använde den aldrig. Vattenprov visar att vi kommer behöva ett filter och vi funderar en massa hit och dit på vilken variant man ska ha för pH-höjning, järn- och manganfiltrering. Göingefilter, Filtrena J40, Filtrena Mando, Debe Eco Fe 10, JMA1054A i allt från
Jan-J GBG: [citat] Hehe, tack. Lutar ännu mer åt att ringa rörmokarn!
AG A: [citat] Be någon annan spola vatten, medans du kollar vid vattmätaren, och andra ställen där rören går. Ett rör kan ha lossnat ifån upphängning, så det ligger och slår vid tryckändringar i rören.
Demmpa: Var sitter avluftningen i förhållande till de olika enheterna? Avluftningen sitter troligen vid ena badrummet och att kök & tvättstuga sitter efter. Då är risken stor för begynnande stopp i stammen mellan avluftningen och kök/tvättstuga.
stockholmsskärgård: [citat] Rören går under huset och då antar vi att UV-beständigt inte ärså viktigt?
Rillehouse: [citat] Vi kör med duschslangen kanske 1 gång varannan vecka. Jag hoppas vattnet hinner torka mellan gångerna!
Einh: Den billigaste (men mest arbetsintensiva) lösningen torde vara att bygga en slampress som man regelbundet avvattnar avloppsvattnet med. Jag har spekulerat i en sådan lösning i denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/slampress-slamavvattnare-till-enskilt-avlopp.520784/
Robnys: [citat] Det kan vara värt att prova det förslag på delar som du skriver , det är inget jag behöver tänka på vid monteringen av själva luftningsventilen , någon mer tätning ?
Alexlinnerstam: [citat] Stort tack! Ser till att fixa detta. Yes vattenanslutningen hade jag listat ut. Men jag tar emot alla tips och information jag kan få.😅 Kan nog inte bli för mycket i mitt fall.
swecoke: Tack för alla svar , föreningen har gett med sig , ja fick behålla min handukstork