Hej,

Jag tänkte byta ut våran duschblandare här hemma. Aldrig gjort det innan så vet inte exakt hur det ska se ut men här kommer bilder på min blandare samt kopplingen till den.

Det jag reagerade på när jag demonterade den var att muttrarna inte släppte och snurrade fritt, utan hela den gängade biten snurrade med och på så sätt så gängade man ut den gängade biten från blandaren. Ska det vara så eller bör muttrarna gå att skruva på löst också ?

• Duschblandare med synlig koppling och gängor, där både mutter och gängad del verkar snurra tillsammans istället för separat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En person håller en kromad duschblandare över en plastlåda med duschslang, duschhandtag och verktyg.
    Skapa konto
  • Kromad duschblandare demonterad med synlig koppling och muttrar, hålls i handen, omgiven av duschdetaljer och verktyg i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Närbild av en demonterad duschblandare med synliga kopplingar och metalldelar mot en vit kaklad vägg.
    Skapa konto
Du får stoppa in en insex som passar där jag målat blått å hålla emot med en skiftnycket på mutter röd. Kan tänka mig att det är en 10/12 mm insex....

• Närbild på väggmonterad fästanordning med en pipmarkering i blått och rött, indikerar var en insex och skiftnyckel ska användas.
    Skapa konto
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Krilleman
J J1jet skrev:
Ska det vara så eller bör muttrarna gå att skruva på löst också ?
Du måste få bort anslutningarna till blandaren ur muttrarna på blandarfästet som redan nämnts.

Såhär ser ditt 160cc blandarfäste ut utan anslutningarna som tillhör blandaren:

Kromat blandarfäste 160cc utan anslutningar, två muttrar synliga för installation av blandare.
Skapa konto

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Du måste få bort anslutningarna till blandaren ur muttrarna på blandarfästet som redan nämnts.

Såhär ser ditt 160cc blandarfäste ut utan anslutningarna som tillhör blandaren:

[bild]
Okej tack för svar. Ifall man även vill byta blandarfäste, ska man få loss det bara genom att lossa på de 2 skruvarna ?

Krilleman
J J1jet skrev:
Okej tack för svar. Ifall man även vill byta blandarfäste, ska man få loss det bara genom att lossa på de 2 skruvarna ?
Nej, det sitter även fast på rören som sticker ut ut väggen.

Byt bara blandaren till en ny 160cc och du är klar.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Fick loss anslutningarna till blandaren. Rengjorde filter samt blandare och monterade sedan tillbaka allting som det satt innan.

Men sedan när jag slår på vattnet så läcker det nu innanför blandarfästet i väggen! Förstår inte alls vad som kan ha hänt där innanför…

Blir till att ringa VVS firma på måndag för blandarfästet ska jag nog inte ge mig på att montera bort.

Är detta vattenröret man ser, eller är det en del av blandarfästet?

• Detaljbild av metallkomponent bakom vägg, eventuellt vattenrör eller blandarfäste, med skruvmejsel pekande mot öppningen.
    Skapa konto
Krilleman
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Här har du installationsanvisningen för 15mm kopparrör...

[länk]

Vad har du för matande rör i vägg?
Såhär ser rören som går upp till duschen ut av det man ser. Däruppe dom går igenom väggen ser jag tyvärr inte. Förstår inte hur det kan börja läcka där bakom bara för att demonterat blandaren… tack för anvisningen där men jag ger mig inte på det själv. Nu får fackmännen ta över, vatten vill jag inte chansa med själv.

• Kopparrör upp mot duschen genom trä och vägg, med beslag och skarvar, delvis dolda. Potential för läckage efter demonterad blandare.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.