J
Har en kanske 5-6 år gammal mora duschblandare som står och droppar från duschslangen.

Tror det kan vara en Mora Cera...

Funderar om det finns nåt sätt att fixa detta förutom att byta hela blandaren eller den (antar jag) svindyra keramiska insatsen? (verkar som de kostar ca 800kr på moras hemsida).

Kanske är det lika bra att bara köpa billigaste blandare på biltema och byta var 5e år?

• Gilla
klorena
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Har en kanske 5-6 år gammal mora duschblandare som står och droppar från duschslangen.

Funderar om det finns nåt sätt att fixa detta förutom att byta hela blandaren eller den (antar jag) svindyra keramiska insatsen? (verkar som de kostar ca 800kr på moras hemsida).

Kanske är det lika bra att bara köpa billigaste blandare på biltema och byta var 5e år?
Här har du flera tips om det är en Mora Cera
https://kundforum.moraarmatur.se/org/moraarmatur/d/dusch-som-droppar/

Sen är det INTE lika bra att köpa från Biltema!

Krilleman
J JohanLun skrev:
Mora Cera är enkel att utföra service på.

Lägg upp en bild på din droppande blandare så får du bättre svar för åtgärd. 👍

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J
Så här ser den ut (konstigt de inte skriver ett artikelnr eller modell, eller vet jag inte var man hittar det)

Bilden visar en blank, cylindrisk duschblandare monterad på en vägg med två anslutna slangar.

J
...ska tillägga att jag bytte blandare för kanske... 6-8 år sen... Dvs denna bör ha varit av en modell som såldes kring 2017 ish...

Krilleman
J JohanLun skrev:
...ska tillägga att jag bytte blandare för kanske... 6-8 år sen... Dvs denna bör ha varit av en modell som såldes kring 2017 ish...
Mora Cera T4.

Snodde anvisningen från Bauhaus:
https://bauhaus-api.perfioncloud.com:8443/Perfion/File.aspx?id=71a41fb3-19cd-40c7-a7a3-25aa5aff626d

Instruktioner för byte av keramiskt överstycke på Mora Cera T4 blandare, med anvisning att lossa täcklocket och skruven.

Det är ganska lättservat!
Artikeln C är den som ska bytas.

Illustration av hur man byter ett keramiskt överstycke på en Mora Cera T4-blandare, inklusive verktyg och momentanvisning på 15-20 Nm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Exploderad ritning av Mora Cera T4 komponenter, med markering av artikel C (40 93 54.AA) för byte, inklusive specifikationer och vridmoment.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

40 93 54.AA
Gammalt RSK: 8345137
Numera har denna blivit ersatt till RSK: 8397028.

Kan tex köpas här:
https://www.vvsobadrum.se/reservdel...m-mora-keramiskt-overstycke-termostatblandare
https://www.hornbach.se/p/keramiskt...e-utan-ratt-satesdjup-22-mm-8397028/12245864/
https://rorfokus.se/produkt/keramiskt-overstycke-fmm-mora/

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Vet inte hur det är med Mora, men gis både FMM och Oras har jag fått reservdelar gratis då det varit lite för kort livslängd på dom. Utanför garantin, men genom att ringa och vara trevlig.

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Flöjten5 Flöjten5 skrev:
Vet inte hur det är med Mora, men gis både FMM och Oras har jag fått reservdelar gratis då det varit lite för kort livslängd på dom. Utanför garantin, men genom att ringa och vara trevlig.
Mora och FMM är samma företag numera så det borde inte vara någon skillnad i kundhantering.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J
Krilleman Krilleman skrev:
Mora Cera T4.

Snodde anvisningen från Bauhaus:
[länk]

[bild]

Det är ganska lättservat!
Artikeln C är den som ska bytas.

[bild]

[bild]

40 93 54.AA
Gammalt RSK: 8345137
Numera har denna blivit ersatt till RSK: 8397028.

Kan tex köpas här:
[länk]
[länk]
[länk]
Tack! Den verkade enkel att byta och Hornbach och Bauhaus har vad jag vet lägstaprisgaranti så man borde kunna köpa den hos dem för samma pris som hos rörfokus!

Hur ska man veta vilken blandare man har? De ser ju alla snarlika ut?

J
Köpte ett överstycke på rörfokus som tog evigheter att få hem, sen visade det sig att de gått i konkurs. (Hornbach/Bauhas hade inte hemma utan man måste beställa, så tyckte det var enklare att få det hemskickat). Beställde nu från rinkaby och de leverar ju som föräntat...

Har precis monterat överstycket och allt ser ut att funka... MEN det jag funderar på. Det verkar som något i överstycket tappat spänsten, själva "sätet" verkar tätt om man trycker axeln lite innåt. Jag misstänker att det sitter något elastiskt innuti överstycket som rimligen borde gå att shimsa eller fixa istället för att byta. Är det ett konstruktionsfel, fick jag ett måndagsex eller varför slutar de funka efter några år? Rimligen borde detta vara något som är justerbart och/eller håller en livstid.

Någon som pillat isär ett överstycke och lagat, isf kan jag spara detta och fixa istället för att köpa ett nytt igen om fem år...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.