Hej
Letar nu efter en VVB med smalt djup, runt 50-60L och hittade denna,
ARISTON VELIS EVO PLUS 50L
Den bygger endast 27 cm från vägg.
Är det någon här som har en eller monterat denna? om så vad tycker ni?
märket är från italien och vad jag kan hitta så finns den endast att köpa i sverge (på nätet) via en svensk sida med bas i Estland.
https://www.sansan.se/varmvattenberedare-ariston-velis-evo-plus-50l.html
Jonas
Letar nu efter en VVB med smalt djup, runt 50-60L och hittade denna,
ARISTON VELIS EVO PLUS 50L
Den bygger endast 27 cm från vägg.
Är det någon här som har en eller monterat denna? om så vad tycker ni?
märket är från italien och vad jag kan hitta så finns den endast att köpa i sverge (på nätet) via en svensk sida med bas i Estland.
https://www.sansan.se/varmvattenberedare-ariston-velis-evo-plus-50l.html
Jonas
G guggen skrev:
Ok fint, kul att höra.
Har du en standard bandarevrntil under eller deras egna variant, Ser ut som det sitter ett vattenlås på ventilen?
Stort tack. Det blir nog den
Ha en fin jul
Jonas
Ha en fin jul
Jonas
HejS stief skrev:
Det gick fint, den funkar bra.
korrosions skyddet skall vara en magnesium anod, har dock inte undersökt hur ofta man behöver byta den, som du säger det är lite svårt att hitta information, men med ivrig googlande kan man hitta mer.
tex här: http://waterheaterstore.co.uk/electric-water-heater-ariston-80-litre
manualen går också att hitta om du kollar runt lite.
Jag köpte min från SANSA dom var väldigt hjälpsam med mer info.
Den levereras med stickpropp från SANSA men kan även installeras fast med hjälp av elektrikern.
lycka till
Jonas
Tack för alla svar! Lutar mot ett köp för min del. Måtten på den beredaren skulle passa kanon där jag har tänkt hänga den.J Jonas Blom skrev:Hej
Det gick fint, den funkar bra.
korrosions skyddet skall vara en magnesium anod, har dock inte undersökt hur ofta man behöver byta den, som du säger det är lite svårt att hitta information, men med ivrig googlande kan man hitta mer.
tex här: [länk]
manualen går också att hitta om du kollar runt lite.
Jag köpte min från SANSA dom var väldigt hjälpsam med mer info.
Den levereras med stickpropp från SANSA men kan även installeras fast med hjälp av elektrikern.
lycka till
Jonas
Tack för länken, där fanns det ju en manual - på holländska men med lite bilder
Mvh,
Stefan
HejS stief skrev:Tack för alla svar! Lutar mot ett köp för min del. Måtten på den beredaren skulle passa kanon där jag har tänkt hänga den.
Tack för länken, där fanns det ju en manual - på holländska men med lite bilderSer absolut ut som det sitter offeranoder i vardera tank, då blir väl nästa projekt hur man får tag på nya sådana och om det går att byta relativt enkelt.
Mvh,
Stefan
Det som också slog mig var att säkerhetsventilerna som är vanligast i sverige ligger på 9bar, EVO tanken har ett lägre maxvärde (tror det var 8bar), man vill ju inte att tanken spricker så jag köpte den som rekommenderades i installations manualen, hittade den på en webbshop i italien
https://www.rubinetteriashop.com/en...effi-5261.html?search_query=526142 &results=1
leverans och betalning var inga problem.
men du får kolla så att inte trycket i dina rör gör så att ventilen läcker eller löser ut, iså fall får du sätta en reduceringsventil innan.
lycka till
jonas
Rapport:
Röris hade ett stort jobb med att få upp den då det skulle vara specialskruvar som inte fanns i Sverige. inte på hans butik iaf. Löste sig till slut.
Man ska känna till att det kommer att droppa ur säkerhetsventilen medans den värmer. Så det är ett skallkrav att ha rör från den till avlopp. Det är även helt naturligt i en ny beredare att det droppar ut 1-2 dl efter en dusch (detta enligt både Nibe och rörmokare)
Ariston är tydligen ett välkänt märke nere på kontinenten och vid medelhavet. Jag körde 100 liters modellen och den räcker mer än väl för mig och en gäst.
Röris hade ett stort jobb med att få upp den då det skulle vara specialskruvar som inte fanns i Sverige. inte på hans butik iaf. Löste sig till slut.
Man ska känna till att det kommer att droppa ur säkerhetsventilen medans den värmer. Så det är ett skallkrav att ha rör från den till avlopp. Det är även helt naturligt i en ny beredare att det droppar ut 1-2 dl efter en dusch (detta enligt både Nibe och rörmokare)
Ariston är tydligen ett välkänt märke nere på kontinenten och vid medelhavet. Jag körde 100 liters modellen och den räcker mer än väl för mig och en gäst.
Specialskruvar? Det har ett i princip likadant fäste som NIBE etc. jag körde med rejäla franska skruvar in i regel. Antingen drog han en rövare eller så krävde din vägg det, men fästet är standard och inget specifikt för beredaren. Alla varmvattenberedare droppar normalt ur säkerhetsventilen under uppvärmning.Appendix skrev:
Rapport:
Röris hade ett stort jobb med att få upp den då det skulle vara specialskruvar som inte fanns i Sverige. inte på hans butik iaf. Löste sig till slut.
Man ska känna till att det kommer att droppa ur säkerhetsventilen medans den värmer. Så det är ett skallkrav att ha rör från den till avlopp. Det är även helt naturligt i en ny beredare att det droppar ut 1-2 dl efter en dusch (detta enligt både Nibe och rörmokare)
Ariston är tydligen ett välkänt märke nere på kontinenten och vid medelhavet. Jag körde 100 liters modellen och den räcker mer än väl för mig och en gäst.
Mvh
Det var en del av mitt byte av badrum (totalentreprenad och fastpris) så det var inget som kostade mig pengar att han stod och var förvirrad ett tagG guggen skrev:Specialskruvar? Det har ett i princip likadant fäste som NIBE etc. jag körde med rejäla franska skruvar in i regel. Antingen drog han en rövare eller så krävde din vägg det, men fästet är standard och inget specifikt för beredaren. Alla varmvattenberedare droppar normalt ur säkerhetsventilen under uppvärmning.
Mvh
Ja de gamla beredarrna som satt här innan hade ingen ikopplad säkerhetsventil... Nu är det utbytt och gjort enligt konstens alla regler.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Jag söker också en VVB med begränsat djup. Gärna mindre än 27 cm för den delen.
Har ni hittat några alternativ till denna?
Har ni hittat några alternativ till denna?