Vi har fått en ispropp i en dagvattenledning under mark. Tror det var en kombination av växlande väder (från -15 till +10 tillbaka till -15 inom en veckas tid) + ev. dålig lutning på rören under mark + ev. skräp i rören som orsakade detta.

Hur som helst, finns det något vi kan göra för att tina upp proppen? Röret sticker upp ungefär 10cm ovanför mark där det är ihopkopplat med stupröret, och isproppen är ungefär 10cm under mark.

Har fått låna en frostskyddskabel (tror att det är en sån här https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...varmning/frostvakter/frostskyddskabel-027836/ ), men den skulle man ju ha haft innan det frös... eller kan man använda den för att tina upp proppen? Typ stoppa ner så mycket kabel som möjligt i röret, täta upptill så att inte värmen sticker ut, och bara låta resterande 1,8m av kabeln ligga på marken bredvid? Har ingen aning om hur en sån där kabel fungerar, dom kanske inte gillar att ligga "fritt" i ett rör så där (eller fritt i snön/på marken)?
 
Claes Sörmland
Hälla ned några liter kokhett vatten?
 
En 5l tryckapruta ned varmt vatten och en hård slang på den som du kan trycka ner I röret.
När man väl får genom den så brukar det lösa sig själv när det börjar rinna.
 
S snikanor skrev:
Vi har fått en ispropp i en dagvattenledning under mark. Tror det var en kombination av växlande väder (från -15 till +10 tillbaka till -15 inom en veckas tid) + ev. dålig lutning på rören under mark + ev. skräp i rören som orsakade detta.

Hur som helst, finns det något vi kan göra för att tina upp proppen? Röret sticker upp ungefär 10cm ovanför mark där det är ihopkopplat med stupröret, och isproppen är ungefär 10cm under mark.

Har fått låna en frostskyddskabel (tror att det är en sån här [länk] ), men den skulle man ju ha haft innan det frös... eller kan man använda den för att tina upp proppen? Typ stoppa ner så mycket kabel som möjligt i röret, täta upptill så att inte värmen sticker ut, och bara låta resterande 1,8m av kabeln ligga på marken bredvid? Har ingen aning om hur en sån där kabel fungerar, dom kanske inte gillar att ligga "fritt" i ett rör så där (eller fritt i snön/på marken)?
Stoppa ner kabeln bara. En annan variant är rensslang till högtryckstvätten. Får du bara ett hål så löser de sig.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.