Hej! Nån som vet hur ofta man måste backspola ett jonbytarfilter? Har ett Brava Olympus Plus i sommarstugan och undrar om man kan ställa in färre backspolningar under vintern när vi inte är i stugan lika mycket. Vi är där kanske varannan helg och känns då onödigt att behöva backspola två gånger i veckan. Skulle det räcka med varannan vecka under den perioden eller är det dåligt för filtermassan på något sätt?

Sådant borde vara volymstyrt, inte tidsstyrt...

Jag skulle stänga av mellan besökstillfällena och kanske starta med en manuell startad backspolning när ni anländer om det inte gör så automatiskt av programlogiken när den strömsätts

Möjlig risk är att bädden kanske kompakteras lite hårdare när det inte backspolas regelbundet - men skulle det vara ett problem så kan man förmodligen röra om den för hand med någon käpp eller så ned i flaskan

köp dropptitering av vattnets hårdhet (i dH - tyska grader) och prova vattnets hårdhet då och då över veckan och se om den börja höjas något innan backspolningen startar - om inte så kan backspolningsintervallet förmodligen förlängas medans ni är i sommarstugan och den vägen minska på utsläppet av koksalt i närmiljön.

Akvariebutiker (och Hornbash) har sådana testkit och jag rekommenderar JBL PRO aquatest då den jag köpte från TETRA verkar inte fungera alls. - teststickor är inte alls lika säkra och repeterbara som riktig titerings-test samt ofta i väldigt grova intervaller som 4, 7, 14, 21 i grader dH och inget mellan dessa

testet är rätt enkel att utföra - man suger upp 5 ml av vattnet i en lite kyvett som medföljer - sedan droppar man i en till färgen grön vätska som efter var droppe och lite omskakning i kyvetten blir blir allt starkare gulröd och så droppar man dessa tills det slår plötsligt om till grön igen i kyvetten och då är antalet idroppade droppar samma sak som antalet tyska grader hårdhet ( 1 droppe, 1 grad dH = 10 mg CaOH eller 17,8 mg CaCO3).

• Gilla
Cariback
  • Laddar…
Tack för tips!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.