C
Cookies: Det sitter faktiskt ingen sån ventil längs vv-rör för tappkranar ut från vp. Det har iofs aldrig varit ett problem. Jag har tänkt att det på något sätt regleras av vp; vilken temp på vv den skickar ut i kranen. Så jag får väl gräva vidare.. 🤔
7 svar · 714 läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Nej. Du behöver inte göra något.
3 svar · 416 läst
·
Benjamin Pålsson
Benjamin Pålsson: [citat] Tack för svar! Blir kanske både snyggast och enklast med ditt förslag istället för att försöka bygga på.
2 svar · 501 läst
·
Annki Edström
Annki Edström: [citat] Tack för tips! Man vill ju den ska pumpa mer och mer sällan. //annki
21 svar · 2,6k läst
·
V
VPR: [citat] Två vippor: en som driver pumpen; en som larmar vid hög vattennivå! Båda tappar funktion vid strömavbrott och går inte igång när elen återställdes trots hög vattenstånd! Jag undrar om det krävs att kulan ” faller” ner .. Efter tömning fungerar de normalt nu när elen är tillbaka! Begriper mig inte på hur kulan och brytaren fungerar…
2 svar · 873 läst
S
Simonjohansson20: Hej! Har ett avhärdningsfilter ut av märket microboss, när jag kikade i salttanken för något vecka sedan var vattennivån ovanför salttabletterna nu kan jag inte ens se något vatten alls ovanför dom, är det normalt eller är det något som är galet?
0 svar · 612 läst
Rickard.
Rickard.: Förlusterna av en VVB är ren värme så förutom på sommaren när man absolut inte vill ha varmare så är förlusterna rätt försumbara även med ett effektivare värmesystem än direktverkande el. Jag tycker att lämna påslaget på minst 60⁰ eller stäng av och töm är dom två rimliga alternativen.
3 svar · 903 läst
Krilleman
Krilleman: [citat] 2007 var det inget krav på stödhylsa i förkromade halvhårda kopparrör...
12 svar · 1,1k läst
·
K
Kjell_G: En flexslang med övergång 32/40 gick att pressa in, men vanligt 40-rör var för styvt, och dra ihop med mutter o kona. Slangen räckte precis ner i golvbrunnen. Inget vattenlås mao men brunnen är lätt att komma åt. Problem solved. Nu kan vi tvätta i helgen (som väl alla gör med högeffekt och månadseffekt ;)
1 svar · 725 läst
·
J
Jimi Landin: Hejsan, Köpte en IFÖ Vinta wc stol med dolt s-lås som jag försöker montera i ett vanligt 110 avloppsrör. Avloppsröret sticker upp ca 60 mm över våtrumsmattan, mattan är limmad mot röret med ca 30 mm uppvik. Problemet är att jag hittar ingen gummimanschett som passar, de som finns är för 110/90 mm men denna stol har dimension 100 mm så den går inte i en 110/90 manschett. Har provat
0 svar · 528 läst
·
pacman42
pacman42: Det första alternativet är ju inte omöjligt i alla fall. Det bör dessutom gå att få rätt OK utseendemässigt i badrummet. Som redan påpekats så måste ju rören gå lätt lutande och glöm dessutom inte att du skall få plats med vattenlås under diskhon. I praktiken så innebär detta att det blir rätt tight att få till rörande lutningen. Även om man egentligen inte vill dra i
2 svar · 555 läst
·
P
Anonymiserad 671848: Stämmer att det är en Gustavsberg. Ganska usel design enl min mening. Har lyckats öppna kranen och däri sitter en fjäder man kan justera med en skruv hur mycket den ska "studsa" tillbaka. Även vid max så studsar den ändå tillbaka och jag kan inte få mer än ljummet. Jätteirriterande. Har googlat runt och vissa påstår att man ska kunna ta bort fjädern helt. Har inte rätt verktyg
5 svar · 705 läst
M
manpreto: Hej, vi tänker anlita ett bolag för att borra en vattenbrunn. Skulle jag vilja veta om någon har haft kontakt och kan rekommendera ett pålitligt bolag i Hudiksvallsområde.
0 svar · 372 läst
M
mxlmxlm: Jag efterfrågade skarvar till samma sak häromdagen och fick svaret att Beulco 6605 Rak skarv koppling (samt Vatette Plast) fungerar bra. Jag köpte Beulcos, verkar smidiga.
1 svar · 534 läst
·
S
skogaliten: Skaffa en egen avloppsanläggningen istället för att dela! Oavsett om servitut finns. Dessutom så kan det vara så att servitutet är formulerat på ett sådant sätt så att det endast är exakt den befintliga (och nu utdömda) anläggningen som omfattas. Delade brunnar och avloppsanläggningar har en tendens att ställa till problem med grannsämjan förr eller senare. Några exempel: Någon
26 svar · 3,2k läst
·
Svenchrister
Svenchrister: [citat] Mellan 50-80 grader ska varmvattnet in i blandaren hålla. Dvs vrider du blandare på max och spolar en stund. Fyll en kopp, stoppa ner en termometer. Då vet du max. Det ska ligga på 65 grader enligt bransch regl [citat] Ja, det finns antingen en plast brika med färg på i blandare, ex du byter den till en bricka med ljusare färg om du vill ha lägre max temp in i blandaren (obs
10 svar · 3,6k läst
·
R
roggabear: [citat] Sant, kanske ska fylla lådan med stenull invändigt, och klä den utvändigt med XPS.
8 svar · 1,1k läst
H
Harald Blåtumme: Ser att jag glömde uppdatera hur det gick med den där sista biten, det elektroniska tiduret för back- och renspolning. Jag gjorde om alla elektriska anslutningar till magnetventil och den där roterande backspolningsventilen, det visade sig att en av dessa anslutningar blev litet halvkass men nu blev det 100% perfekt. Driftsatte detta för någon månad sedan och har funkat klockrent sedan
91 svar · 6,0k läst
·
K
Kane: [citat] Säljaren. Inte tillverkaren.
5 svar · 646 läst
Daydreamer
Daydreamer: [citat] Tack, Sommer !!
2 svar · 890 läst
·
Ante Lindén
Ante Lindén: Va ju ett tag sen, men diverse andra åtgärder men även lite strul med detta. Köpte ny pump men även provat 2 backventiler till utan framgång, problemet blir att grus fastnar i ventilen och den då inte stänger. Provade även ny pump som skulle va lite värre flås i Som skulle va 22,5cm i diameter, vilket även mitt hål är, pumpen visade sig vara 23,5 så fick modefiera lite. Men samma
3 svar · 754 läst
Rickard.
Rickard.: Hur du ska kapa är svårt att säga men lyckas du kapa där du pekar utan drama så kan du plugga med en gumminippel och propp, det finns från slätände 75mm rör till 50mm propp så det ska inte vara något beskymmer. Kanske går att öppna golvet lite mer och få dit en liten "grensåg"?
4 svar · 944 läst
·
jakobsbygge
jakobsbygge: [citat] Jag har kopplat vatten förut. Bara lyckats undvika klämringskopplingar tills nu.
4 svar · 1,0k läst
·
SågspånPappspikEternit
SågspånPappspikEternit: Det är ett expansionskärl till det vattenburna värmesystemet. Om du kan ta bort det beror på om det fortfarande är inkopplat i systemet eller inte. Fråga den som kopplade in bergvärmepumpen! Är det inte inkopplat längre kan det tas bort. Det går ett rör ut genom yttertaket, så se till att takgenomföringen blir tät efteråt!
1 svar · 498 läst
·
H
H-Thomasson: [citat] Öppna stäng öppna stäng med vatten rinnandes i en kran i närheten så du ser när det är tätt. Sedan ber du en vvs'are komma och byta till nya kranar så det fungerar som det ska i framtiden.
2 svar · 809 läst
R
Ruzk: [citat] Kommer troligen inte hjälpa och detta BÖR FMM veta om, inte super vanligt men haft 2 fall på 150-200 blandare. Dem står för ny kran om den är ny nog och du har kvitto.
8 svar · 4,6k läst
R
Ruzk: Helt rätt, dra inte åt muttrarna för hårt bara, gummipackningen tätar tidigt och går sönder lätt om man drar för hårt. Sätt på ballofixerna och torka av all fukt, kom tillbaka senare och dra med hushållspapper för att dubbelkolla att de är tätt! Du har ju ballofixer där så inte mycket som kan gå åt pipan ;)
1 svar · 1,1k läst
·
B
bc123: [citat] Nej, tyvärr garaget är en del av huset, där vardagsrummet ligger ovanför
2 svar · 509 läst
·
Christer G.V.
Christer G.V.: [citat] De gröna avstängningarna är kulventiler. Ballofix är ett märkesnamn på mini-kulventiler.
5 svar · 1,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.