Vatten & Avlopp
S0MMER: [citat] Det kan vara äldre gjutjärn eller udda dimension men det brukar finnas manschetter och övergångar för det mesta. Det bästa ni kan göra är ju att plocka bort muggen och kolla vad ni har för rör och sen ta det därifrån.
xxargs: Då är det mesta av kalket i beredaren från tiden innan ni började med avhärdaren. det ni kan trösta er är att påkalkningstakten i beredaren förmodligen är nära noll och kanske tom går åt andra hållet och löser kalk med den avhärdade vattnet, och med tanke på hur ljus kopparen verkar varas så verkar elementet vara i en reducerande miljö och bygger inte upp oxider på kopparytan.
BirgitS: Kul! Kan du berätta vad du gjorde för att det skulle bli bra? Det kan ju vara till nytta för någon annat som råkar ut för samma problem.
Albireo: Har försökt kolla på några olika lösningar. Stålrörskopplingen VATETTE STÅL verkar bara finnas upp till 1" (R25). Så den faller nog bort i detta sammanhang. [bild] Kvar finns då bara Stålrörskopplingar från MMA [bild] samt BROEN UNIFIX® stålrörskoppling [bild] ___________________________________________________________________ Sedan finns även unionkoppling av svart metall [bild]
olotor: Nu har jag fått bort den. Jag började med att ta bort den vita packningen som syns på bilden. Sen tog jag en rörtång och satte en stor mejsel på ovansidan. Utan den snurrade ventilen bara. Genom att vrida med rörtången och hålla emot med mejseln lyckades jag få upp gängorna. Bifogar en bild så ser ni hur det ser ut. Nu är det bara att sätta dit en ny!
Demmpa: Bildsökning gav bl.a följande, https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-reparera-denna-kran.473810/ https://www.byggahus.se/forum/threads/varfoer-droppar-det-fran-vredet.423089/ https://www.fmmattsson.com/sv/badkarsblandare/9000/91910000
beetman: [citat] Om inte avluftningen av avloppstammen fungerar så blir det övertryck i avloppsrören som trycks ut i tex din golvbrunn
Jakopp: Tätningen verkar ha utvidgats med åren. Hyfsat stor skillnad :) hoppas på det bästa
Demmpa: B fortsätter till okänd destination. Om matningen i B kommer från brunnen eller från hydroforen beror på var pumpen står. Det enda säkra är att matningen till vattenpostventilen kommer via T-kopplingen på B-slangen och dräneringen går via A-slangen. A-slangen är alltid "trycklös" samt typ alltid "tom" på vatten, förutom precis när vattenpostventilen stängs och ventilen å
FDT: [citat] Bra lösning ”utanför boxen”. Men platta på mark [citat] Jo, 3/8 är det säkert. Tack för svar.
FellanD: [citat] Ett sånt måste det vara. Ska demontera någon dag och dubbelkolla. Får jaga vidare efter doften. Tack!
Kuslake: Hag monterade en Fluidmaster på en modell som troligen är lite nyare men verkar vara samma flottörventil. Det funkade bra, plasten i den gamla var utgången kan man säga och tålde troligen inget ingrepp i för att byta reservdelar.
Ironside: Tappade upp backupvatten, stängde av vattnet, plockade av kopplingen, körde till Rinkaby Rör som kunde sälja mig två liknande kopplingar, tog även två stoppar i fall att, ca 130 kr. De förklarade då också att jag skulle använda bågfil på gängorna för att få linan att stanna kvar, dessutom skulle jag använda tätningsmassan även på konen. Om något läcker, spänn inte när det
Dr.Barbarossa: Pumpen på bild är till för att öka tryck på kallvatten och den går så länge som trycket är under brytgränsen, säg 8 bar. Om pumpen inte stänger av så beror det på att trycket i kallvatten inte når brytgränsen: alltså lågt tryck i kallvatten. Jag gissar att varmvattenkretsen har varmvattencirkulation som trycker ut varmvatten i kallvattnet nedströms bild. Dvs. Åtgärda
Pernilla Dillner: [citat] Tack för input! Jag vet inte tyvärr vad det är för kopplingar. Kanske inte är så svårt ändå att kapa röret, har googlat ikväll. Tack för tips på koppling!
SWALL: Köpte flera olika kopplingar och har hittat några som passar, så verkar vara löst!
macher: Nu är anläggningen på plats med lite förändringar. Satte tryckvakten efter hydroforen för att minska tryckslag med följande på-/avslag av pumpen (läste att det var bra ngnstans). Vred 7-grens-röret från DEBE 90 grader och matar det "framifrån". Satte en union mellan hydroforen och 7-grens-röret istället för anslutningsslang eller så av platsskäl. Satte avtappningen på
Damon F: Svarar mig själv - bytte hela bottenventilen och allt löste sig
jonaserik: Glöm inte att smörja formen, går mycket bra med vanlig matolja, då fastnar inte formen.
Grannens Häck: [citat] Varför skall du ha den påslagen om du inte är där? Är det inte bättre att tömma istället för att bränna el i 3månader? På 3 månader med en tämligen välisolerade beredare kommer det landa på omkring 200-300kWh helt i onödan. Med ett elpris inkl skatter, avgifter, moms osv på typ 2.5kr/kWh så blir det ju uppemot 750kr helt i onödan.
Björkskär: [citat] Hej Byt säkerhetsventilen. Enkelt, billigt och ett bra första ”hemma rörmokeri ” arbete. 1 st säkerhetsventil R15 med öppningstryck på 6 bar (borde vara rätt här) och en rulle gängtejp. Stäng av el till pumpen Stäng ventilen på bilden( röd spak ett 1/4 varv) Öppna den läckande säkerhetsventilen för att släppa ut tryck. Linda gängan på nya säkerhetsventilen med
Hantlangare: Det blev att kämpa mer med bågfilsbladet försiktigt tills det släppte så pass att det gick att dra ut med polygrip.
Mats-S: Här finner du svar på alla frågor ang VVS https://www.youtube.com/@R%C3%B6rmokarL%C3%A4raren Superbra pedagogisk kanal på youtube I ditt fall ska det vara en liten "insatsrörstump" i kopparröret som du trycker dit innan ni drar åt skarven, minns inte vad det heter men svaret finns på min länk, orkar inte googla själv nu :) EDIT: Det heter stödhylsa, superviktig när du skarvar ett
H-Thomasson: Köp en liten VVB och sätt i attefalaren. Den laddas med varmvatten innefrån verkstaden via kulverten.
Krilleman: [citat] Ja alla är vi olika. Men dold pressad skarv i vägg?! Och fyra kopplingar på 50cm?! [bild]